Jag har 3 åring (bio) och viktig att tänka på (skriver inte bara om leksäker, då måste man tänka på olika säker när man gör rummet):
- säng som är mysigt, men tillräkligt stor för vuxen att liga i, typ när ma ska läsa godnatt saga. Vi har en 160cm enkel säng från ikea. Roliga sängkläder och plast/gumi skydd för under lakan (även om han har blojan fortfarande, så framtid utan blojor kommer och olyckor händer). Och bokhyllan nära men inte så barnet kan klätra på den (eller bara låg hylla brevid sängen, typ nattbord).
- förväring som är enkelt för barnet att nå och lite some är inte (för grejerna som barnet ska inte leka med, vi har alla dvd på hyllan tillräckig högt så han kan inte ta dem själv). Lådor under sängen och andra som hänger på vägen blir perfekt. Jag har kläder i lådor som är högre också, så han kan inte ta ut dem själv, då behöver jag inte vika allt igen, men nu är han inte intresserad längra att bara dra ut alla kläder från garderoben.
- vår pojke älskar bilar så han fick en matta med vägar på den så han kan köra på den. Och vi har ganska mycket från Bilar (filmen) och Roary, hans två favorit filmer (typ lakan, gardiner). Men ha har också en barn-spis i rummet (så ingen kan säga att han får leka bara med bilar).
- tänka på nätt belysning, det kan vara svårt att sova utan liten nättlampa, vi har en lampa som vi läser böcker med, och sen får han stänga den och sätta på en sjärn-lampa.
- inte köpa för mycket, därför det kan bli jätte roligt för barnet att få vara med att välja grejer senare (jag vet inte om pojken kommer med mycket grejer och är inte vän, då kan det vara svårt kanske?)
+ vi köpte tåget på Öob (billigare än original) och det var rolligt men det tog tid innan han lärde sig hur man bygger, så jag skulle rekomendera klossar i trä först istället.
En annan tips
Om ni ska köpa en nalle (vi har en kanin från IKEA) som barnet ska sova med - köp 2 eller 3 stycken!
(när du ser att barnet gillar den). Vi har samma kanin hemma i sängen, en är på dagis att sova med där och en liger i lådan på vinden om en skulle går sönder - de kostade inte så mycket, under 100 kr så vad inte så stor problem.
Lycka till.
Corri