Akut!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En hemsk tanke slog mig plötsligt: är det vi som famhem som ska stå för personförsäkring för plac, eller ligger det på soc???

Snälla upplys mig!!!

KRAM
Katten
 
barnet är försäkrat via soc, men till oss rek. dom att man skulle ha en till typ?!

men våran plac. ingår i våran försäkring, det har vi ringt och kollat upp!
 
Soc har en försökring, men till oss så rekomenderade dom att vi även skulle ringa och kolla om dom kan in gå i vår egen försäkring. Vid en tidigare placering så var vi tvungna att teckna en helt ny försökring. Det är kanske lite olika på försäkringsbolagen?

Katten sa:
En hemsk tanke slog mig plötsligt: är det vi som famhem som ska stå för personförsäkring för plac, eller ligger det på soc???

Snälla upplys mig!!!

KRAM
Katten
 
Vår :angel: ingår i familjens hemförsäkring vid resor och liknande. Däremot tecknade vi en sjuk/olycksfallsförsäkring till :angel: för att h*n ska ha samma skydd som våra biobarn, det var soc som tyckte att det skulle vara samma för alla våra barn. De står för premien som ligger som ett tillägg i omkostnaden
 
En sak som kan vara bra att tänka på då man teckna försäkring på sina placeringa så är det att vårdnadshavaren är förmånstagare till ev. utfall av försäkringar. Själv har vi varit med om att en placerad blev skadad och fick ett belopp utbetalt och detta tog biologiska föräldrana hand om... Inte ett öre till barnet.Det har ingen betydelse om vem som betalar. Så kolla upp noga om vart pengarna hamnar ifall det händer något.
 
Tusen tack för alla svar!!!! Ja, det var ju alltså en individuell sjuk-och olycksfallsförsäkring jag menade, utöver den vanliga hemförsäkringen. Men då är det alltså så då att man själv fixar det, men att man får ersättning för premien från soc. Himla tur vi fick detta klart för oss. Ska även kolla upp det där med vem det är som blir förmånstagare... samtidigt, att bioföräldrarna är förmånstagare kan väl bara gälla om det är en sol-placering... låter konstigt att det skulle gälla vid lvu-placeringar???

I alla fall. Som sagt: TUSEN TACK till er alla!!! :bow :D
/Katten
 
Fast om det är lvu eller sol spelar ingen roll... det är vårdnadshavaren som får pengarna

Katten sa:
Ska även kolla upp det där med vem det är som blir förmånstagare... samtidigt, att bioföräldrarna är förmånstagare kan väl bara gälla om det är en sol-placering... låter konstigt att det skulle gälla vid lvu-placeringar???

I alla fall. Som sagt: TUSEN TACK till er alla!!! :bow :D
/Katten
 
ja men... bioföräldrarna är väl fråntagna vårdnaden vid lvu?? Eller? Hmmm inser att jag visst har ytterligare kunskapsluckor här... hade fått för mig att det är soc+familjehemmet som på nåt sätt är kombinerade vårdnadshavare vid lvu-plac... men ju mer jag tänker efter desto osäkrare blir jag...
Hm

KRAM
Katten
 
Katten sa:
ja men... bioföräldrarna är väl fråntagna vårdnaden vid lvu?? Eller? Hmmm inser att jag visst har ytterligare kunskapsluckor här... hade fått för mig att det är soc+familjehemmet som på nåt sätt är kombinerade vårdnadshavare vid lvu-plac... men ju mer jag tänker efter desto osäkrare blir jag...
Hm

KRAM
Katten

Nej de har fortfarande kvar vårdnaden. Endast vid en vårdnadsöverflytt där beslut tas av tingsrätten så flyttas vårdnaden över till familjehemsföräldrarna.

Vid LVU så är deras rättigheter inskränkta och soc går in och "tar över". Hur mycket beror på soc. Har läst både en och två gånger att bio vid LVU placeringar fortfarande har lika mycket att säga till om.

Ang försäkringar, kommunen har barnen olycksfallsförsäkrade. Detta ska de upplysa om vid en placering. Däremot kan de inte teckna en sjukförsäkring så detta får man teckna själv. En del väljer att enbart ha barnet olycksfallsförsäkrat genom kommunen medan andra tecknar sjuk- och olycksfallsförsäkring för barnen. Hurvida kommunen ska betala premien eller inte är en förhandlingsfråga. Det är inte en självklarhet att de gör detta. Beror helt på hur de ser på detta med försäkringar.

Sara
 
Hej , på barnens försäkring från skola/barnomsorg står det att familjehemsplacerade barn är försäkrade dygnet runt. Så vi har bara den och räknar med att det räcker / Mamma Haj
 
Ja, det kanske det gör... räcker menar jag... fast vi har extra på alla biobarnen, så då känns det ju 'orättvist' om vi inte har det på plac... och där är väl inte precis så där JÄTTEBRA skydd på den allmäna försäkringen, bara så att det täcker in det värsta sas...

I alla fall

kram t alla! :)

Katten
 
Vi har också barnen försäkrade med sjuk och olycksfall som Medlemsbarn genom facket.
De senaste soc vi jobbat med har betalat premien för att även plac ska ha samma.
 
Men vad är vitsen att sitta och betala en extra sjuk och olycksfalls försäkring (eller att soc betalar)
Det en försäkring kan ge vid eventuell skada eller sjukdom, är ekonomisk kompensation. Den slanten betalas ut till bioföräldrarna. Man kan ALDRIG betala en försäkring för någon annan och få utfallet.
 
Trygga Rekan sa:
Men vad är vitsen att sitta och betala en extra sjuk och olycksfalls försäkring (eller att soc betalar)
Det en försäkring kan ge vid eventuell skada eller sjukdom, är ekonomisk kompensation. Den slanten betalas ut till bioföräldrarna. Man kan ALDRIG betala en försäkring för någon annan och få utfallet.

Du har helt rätt och vi har funderat mycket på det. Vi är glada att vi ändå tecknade försäkringen för våra barn när de kom. Idag är det vårdnadsöverflyttade och då tillfaller pengarna oss vid en ev skada eller sjukdom för barnets räkning, ev så går överförmyndaren in det vet jag inte riktigt.

Sen finns det föräldrar som är måna om sina barn och skulle de då skadas eller få en sjukdom så det faller ut på försäkringen, så får barnen pengarna.

En försäkring är i mina ögon aldrig fel även om utfall av den ibland hamnar i fel händer.

Sara
 
Barnen får ALDRIG pengarna om de är omyndiga vid ev sjukdom/skada. det betalas ut till de biologiska föräldrarna. Vid vårdnadsöverflytt ja då tillfaller det fosterföräldrarna.

Jag är övertygad om att många här inne bryr sig om sina lånebarn fast de inte tecknar extraförsäkring till dessa. För det gynnar ju inte de små det gynnar deras föräldrar.

Så spar hellre slantarna på bank i händelse av sjukdom, det är mitt råd.

För vad nytta gör 10 000 kr in på biomammans konto, då Du och lånebarn ligger på sjukhus för att lånebarn har brutit armen.
 
Se bara till att spärra kontot eller spara i eget namn.
Annars är det samma sak där, bio gör som dom vill................
 
För oss har det varit viktigt att barnen är försäkrade, hur andra gör är upp till dem. Om försäkringen fallit ut innan överflytten så har jag svårt att se att våra föräldrar skulle tagit pengarna själva.

Sara
 
Om ett omyndigt barn får en större summa pengar kan man utse en förmyndare och ev. en medförmyndare som ansvarar för att föräldern inte rör pengarna. När vårt familjehemsplacerade barn hamnade på sjukhus var det självklart att vi fick nyttja försäkringen med en dagersättning och ersättning för extra utläg.
Mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp