Mitt hjärta nästan brister när jag tänker på barnen i Marks kommun som blivit presenterade av Uppdrag granskning på SVT. Det finns motsättningar i Socialtjänstlagen och LVU vilket gör att rätten ofta dömer till den biologiska förälderns fördel vad gäller placering och hemtagning trots att all expertis säger att det inte är barnets bästa. Så barn som hunnit knyta an under flera år hos sina familjehemsföräldrar far illa av att återtas av de biologiska föräldrarna oavsett hur bra de än har blivit. Inte nog med det, många barn växer upp med osäkerheten om var de egentligen tillhör. De kan aldrig känna sig trygga med sin tillhörighet.
Hur kan de komma sig att våra politiker och beslutsfattare glömt hur de var att vara liten? Är det så svårt att minnas hur hemskt det skulle vara om dem som man uppfattade som föräldrar plötsligt skulle ryckas bort?
Vår nuvarande regering har inte för avsikt att ändra lagstiftningen och jag tycker det är både synd och skam. Nog förtjänar våra barn bättre?
Det är inte självklart att barn ska få komma tillbaka till sina biologiska föräldrar, men det är självklart att våra barn ska få de allra bästa för att kunna utvecklas så tryggt och harmoniskt som möjligt.
Hur kan de komma sig att våra politiker och beslutsfattare glömt hur de var att vara liten? Är det så svårt att minnas hur hemskt det skulle vara om dem som man uppfattade som föräldrar plötsligt skulle ryckas bort?
Vår nuvarande regering har inte för avsikt att ändra lagstiftningen och jag tycker det är både synd och skam. Nog förtjänar våra barn bättre?
Det är inte självklart att barn ska få komma tillbaka till sina biologiska föräldrar, men det är självklart att våra barn ska få de allra bästa för att kunna utvecklas så tryggt och harmoniskt som möjligt.