Arvode, regler i Sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan.

Vi är i startgroparna för att bli beredskaphem/akuthem. Jag är intresserad av att veta hur arvodet ser ut och är uppbyggt enligt Svenska regler. Vårat jobb kommer att bedrivas i ett anat land, därför vill jag undersöka lite olikheter eller likheter.

Jag kommer att skriva ett femårigt kontrakt med staten, men jag har möjligheten att säga upp mig och då handlar det om 3 månader. Samma gäller om staten vill säga upp mig. Under den här tiden så kommer jag ha en form av månadslön (arvode). Detta oavsett om vi har barn placerade eller ej. Beroende på lite olika omständigheter som problematik barnet har med sig och min tidigare utbilldning så kommer jag få ett arvode om året på 340 000-435 000 kronor, min månadslön är pensionsgrundande. Utöver detta så kommer jag ha en utgiftsteckning på ca 90 000 om året. Skulle det krävas mer så ska det förhandlas fram.

Efter varje vecka vi har ett placerat barn så tjänar jag in en ledig dag som ska tas ut mellan placerade barn. Barn placerat 14 v så ska jag vara ledig 14 dagar till nästa placering. Jag kan som max vara ledig 60 dagar mellan två placeringar. Har jag jobbat in mer tid så får jag ut det i pengar. Här kräver de att familjen har en kontinuelig avlastning för sin placering och hjälper även till med det. Jag har rätt till semesterdagar som i alla andra arbeten, min semester ska vara inlämnad och inplanerad i god tid.

I bland fungerar det ju inte riktigt efter de riktlinjerna som dragits upp eftersom det handlar om barn med olika behov. Målet är att avlasning ska finnas om vi har en pågående placering så att jag ska ha den möjligheten att fritt välja när semestern passar mig bäst. Givetvis behöver jag inte ta ut semester, kanske fungerar det bra med placeringen och vi semestrar tillsamans.

Berätta gärna för mig hur det ser ut i Sverige.
 
En liten fråga bara, hur många platser står ni i beredskap för?
Alltså, hur många placeringar kan/får ni max ha samtidigt?
 
Hej
Det var lite annorlunda :razz:
Måste fråga lite.. har ni varit familjehem tidigare?
Är det Norge vi pratar om?
Funderar på om det kan liknas med kontrakterat jourhem i Sverige, kanske.
Berätta mera så ska vi se om vi kan hjälpa till med tankar och ideer.

Mvh Carina
 
Det låter absolut som Norge, jag tycker det låter toppen, om Sverige införde liknande så skulle det inte vara sån brist på jour och familjehem :claphappy:

I sverige ser det väldigt olika ut "familjen annorlunda"
Allt i från att kommunerna ger familjehemmen 5000:- i månaden när dom har jour till att man kan vara kontrakterade och få en månadslön på 20.000
Alla varianter förekommer här, jag tycker Norges modell vore toppen :banan:
 
mammac sa:
Hej
Det var lite annorlunda :razz:
Måste fråga lite.. har ni varit familjehem tidigare?
Är det Norge vi pratar om?
Funderar på om det kan liknas med kontrakterat jourhem i Sverige, kanske.
Berätta mera så ska vi se om vi kan hjälpa till med tankar och ideer.

Mvh Carina
Hejsan.

Ja det är Norge vi talar om.
Jag vet inte vad vad motsvarigheten kan kallas i Sverige men kanske kontrakterat jourhem, det låter troligt.
Nej vi har inte arvetat som familjehem tidigare.

Min frågar grundar sig lite i att jag inte riktigt ser, eller snarare har en kännsla av att detta skulle kunna göras bättre även i Sverige för att kanske engagera flera människor att jobba med de här uppdraget. Jag hörde på Karlavagnen för några veckor sedan, en åsikt där var ju att det familjehem skulle inte avlönas alls. Jag ser det tvärtt om. Därför funderar jag lite på likheter och olikheter mellan Sverige och Norge.
 
Trixen sa:
Det låter absolut som Norge, jag tycker det låter toppen, om Sverige införde liknande så skulle det inte vara sån brist på jour och familjehem :claphappy:

I sverige ser det väldigt olika ut "familjen annorlunda"
Allt i från att kommunerna ger familjehemmen 5000:- i månaden när dom har jour till att man kan vara kontrakterade och få en månadslön på 20.000
Alla varianter förekommer här, jag tycker Norges modell vore toppen :banan:

Tycker att det blir aningen skevt i debatten när detta med arvoden faktiskt är aningen skambelakt. Jag tycker att det är en självklarhet att vi som jobbar inom detta skall ha en bra ersättning, arvode eller kalla det vad du vill. 5000kr/ mån för jour låter ju totalt världelöst. :?
 
En anan sak som är annorlunda här är också den att alla placerade barn har ett barnvernsombud knuten till sig. Alltså en helt utomstående person, vem som hellst som anses lämplig som finns för barnets skull. Ingen i från soc eller någon som har med familjehemet att göra. Dennes funktion är alltså ett stöd för barnet, en förtroendevald kan man säga som enbart ska finnas för barnets skull.
 
Sverige har mycket o lära av Norge hör jag med tanke på alla omplaceringar man läser om.
Tänk vad bra om det finns en oberoende part som ser till barnens intressen.
För i många dessa fall man läser om tror jag det blivit en prestige fråga mer än något annat.
 
hoppsan sa:
Sverige har mycket o lära av Norge hör jag med tanke på alla omplaceringar man läser om.
Tänk vad bra om det finns en oberoende part som ser till barnens intressen.
För i många dessa fall man läser om tror jag det blivit en prestige fråga mer än något annat.


Har hört att det är någon liknande lagstadgad regel i Sverige nu mer. Men att det då blir en kontaktperson i form av någon i från soc. Och är det så tycker jag att det är lika bra att låta bli, det fyller ju ingen funktion. Här utbilldas alltså de som är intresserade och får det som ett uppdrag. Känns som ett bra sätt, något jag tror på i alla fall.
 
Måste även tillägga att jag kan sjukskriva mig och få sjukpenning också. Det ser heller inte ut som att vara aktuellt i Sverige. Blir jag sjuk under en placering så ordnas avlastning.
 
HEJA NORGE :banan: :claphappy: !!!
Något sådant existerar inte alls här i Sverige . Ni har det som jag hela tiden hävdat går att genomföra och alla politiker skriker NEJ och antyder att familjehemmen är hyenor som bara vill tjäna pengar på barnen och nu har soc.sekreterare hakat på fast de mycket väl vet att SKLs rekomendationer följs och dom är urdåliga .
Skl kontrakterad jour har 10613 för en till två platser (ej per plats) minus skatt 7429,10 plus 892 kr i omkostnad . Ledighet emmellan och sjukpenning o s v tror jag inte , men jag vet att vi andra har inget sådant alls över huvud taget och arvodena är från 4000 upp till 10000 före skatt . Kan bli uppsagd på en dag .
Familjehem/jourhem har inga garantier eller säkerheter .
Liten fråga , har ni i norge nått fackförbund ?
 
Hejsan nebulosa.

Eftersom vi har statliganställning/eller staten som ger oss uppdragen så går vi alltså under statsanställdas avtal och regler. Men ett specifikt fackförbund för familjehem kan jag inte i nuläget svara på om finns. Jag är fortfarande ny i svängen så ännu finns det fullt att lära. Men det är nog inte helt otänkbart att det existerar.

Har surfat runt på forumet och läst en hel del och jag blir chockad över Sveriges sätt att hantera femiljehem och placeringar. Jag kan inte förstå vad som är fel och vart tankebanorna kring det hela brister. Det är ju ett nonchalant fullständigt oaceptabelt sätt.

Mycket grundar sig säkert i ekonomiska frågor, att placeringarnas problematik har ökat de senaste åren beror troligen på dyra dygnskostnader på instutitioner osv. Och familjehemmen blir då ett billigare sätt. Detta tycks utnyttjas till fullo eftersom det tydligen skilljer stora sommuer i från kommun till kommun i arvode och omkostnader.

Jag vet att det i Sverige är lite förfulat att diskutera om familjehemmens "inkomster". Jag själv tycker att det är löjligt. Klart att man måste diskutera detta, det handlar om ett jobb man gör. Ett jobb för att man har ett stort hjärta, men krasst sett är det ett jobb. Vilken yrkeskategori i övriga samhället skäms för att de får lön och ber om att få jobba för minimilön?

Att öppna sitt hem och jobba inom den här branchen måste få synas och höras, det är ett otroligt viktigt jobb och att debatten i dag är lite si och så anser jag beror just på hur svenskt system serut. I Sverige är det uppbyggt på det sättet att man kanske måste ha ett visst antal placeringar för att ro runt sin egen vardag. Då kan detta så klart klinga fel i människors öron och låta som en guldkalv med lättförtjänta pengar. Vilket så klart saknar helt substans om man förstår sig på detta.

Det systemet vi har här i Norge är ett system som jag tycker främjar många bra saker. Jag har min lön och jag kan fokusera,stödja och hjälpa den/de jourisar som jag har. Jag vet att om jag bryter benet så störtar inte min ekonomi, jag är tryggad i mitt arbete och behöver inte ängslas för oförutsedda saker som kan hända vem om hällst. Jag har också möjligheten att under de tre månaderna som uppsägningstiden är söka nya jobb om staten säger upp mig.

Jag tror också att norges modell för det hela snabbt sållar bort oseriösa personer, för det måste vi också vara ärliga med att faktiskt förekommer i branchen. Att de sållas bort snabbt beror på den utbildningen och det nograna arbetet före staten ger uppdrag. Kälvestens känns för mig aningen intetsägande för mig, även om frågorna är djuplodande och intima. Här utbilldaas vi utifrån en metod som förkortas PRIDE parallelt med den går vi också i personlig handledning/terapi för att reflektera över oss själva. Se styrkor/svagheter osv.

Vilken utredningsmetod man föredrar kanske beror på liten egen syn och personlighet. Jag tycker om att reflektera över mig själv som person och det utvecklar mig mer än andra sätt.

Jag anser att svenskafamiljehems status måste höjas om någon alls ska orka hålla på med detta i framtiden. Det skulle vara skoj för mig att på något sätt kunna starta någon sorts debatt utifrån mitt perspektiv och hur vi har det här. Rädd för att vara offentlig och prata är jag inte. :) Jag vill hjälpa er alla, jag tycker att detta är absolut nödvändigt.
 
Bara det att inte oroas över om man blir sjuk är ju guld värt . Här har regler för sjukkassereglerna ändrats sedan ett par år tillbaka . Om du inte haft ett "riktigt jobb" de senaste 5 åren så skrivs du ner . Att vara sjuk är inte gratis , även om folk tycks tro att har du bara kommit upp i vårdgarantibeloppet så är resten gratis . Du har resor till och från sjukhus, övernattning på sjukhus , mat, vissa medeciner , o s v . Springer snabbt upp i tusenlappar och det gäller även för barn där folk tror är helt gratis .

Så fort något går fel är det familjehemmens fel och det går skallgång och familjehemmen kan inte försvara sig på grund av tystnadsplikten . Jag skulle gärna villja ha det som ni har det i norge för ni verkar åtminstone få viss uppbackning av soc. Eller har jag fel ?
Att du blandar dig i debatten skulle nog enbart vara possitivt tror jag , för ingen verkar veta hur det fungerar i andra länder , bara att det finns likadana system .

Kanske dags för att dra igång offentligheten med sanningen . ?
 
Pride utbildningen finns även i Sverige, vi gick den i början på 90 talet, den är bra mycket bättre än Kälvesten tycker jag :claphappy:
 
Är nog olika från person till person . Personligen tycker jag bäst om Källvesten . Har nog med att göra att jag sett ett par familjer lura systemet med PRIDE , den tar så lång tid att dom kan fundera ut svaren och lägga upp det på ett snyggt sätt . Källvesten är mer pressande och intensivt under en intensiv tidsperiod så man ska vara attans skicklig för at lyckas luras då . Kanske det ultimata hade varit en kombination av båda . Först Källvesten och sedan PRIDE . För utbildningsmässigt om sig själv och andra är PRIDE ett fenomenalt verktyg men att sålla agnarna från vetet är Källvesten bättre .
Jag håller med om problematiken kring kostnader men tror att detta kommer av en dålig spiral . Instutioner som är dyra gör att man väntar i det längsta och det har spridit sig till hur länge man väntar innan en vanlig placering ... för länge . På det sättet skapar man större problematik som gör att barnen till slut måste in på HVB hem och dessa barn blir bara fler och fler vilket urholkar ekonomin på soc. ännu mer vilket gör att man drar sig ännu mer för att ingripa vid behov , vilket skapar större beteendeproblematik o s v .
Ingenting av all problematik som skapas av förhållandena får familjehemmen diskutera för då bryter de mot sekretess och om dom lyckas hitta ett sätt att påpeka så bemöts detta av tystnad för då gömmer sig soc. bakom sekretess.
Skretessen har blivit som ett mantra som skapat för dåligt beteende .
Märkligt att soc.sekreterare kan befästa en lögn som att familjehem skulle ha 30000 i månaden per barn som är placerat och kunna skaffa sig placering är hur lätt som helst utan utan reprisalier men ett familjehem som talar om sanningen bryter mot tystnadsplikten .

Vad som driver familjehem att ta emot placeringar är knappast lönen utan en gigantiskt stor människokärlek .
Detta är nog det gemensamma för alla familjehem i hela världen .
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp