Arvode syskonplacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hade en liten fundering som jag hoppas någon av er kan svara på. Det är så att vi blivit tillfrågade om en placering av ett syskonpar, hur ser arvodet ut då? Har man rätt till två arvoden och två omkostnadsersättningar? Eller hur fungerar det?
 
Bennebuu sa:
Hade en liten fundering som jag hoppas någon av er kan svara på. Det är så att vi blivit tillfrågade om en placering av ett syskonpar, hur ser arvodet ut då? Har man rätt till två arvoden och två omkostnadsersättningar? Eller hur fungerar det?

Det finns tyvärr kommuner som i ett sådant fall anser att man ändå gör jobbet och att det inte är ett dubbelt arbete bara för att det är två barn så de betalar bara ut ett arvode. Så här får man vara hård och säga att man ska ha arvode/omkostnad per barn.
Däremot behöver arvodet inte vara samma summa för båda. Om det ena barnet tex har en funktionsnedsättning och kräver mera så ska det arvodet vara högre.

Lycka till!

Sara
 
En kommun med ett så cyniskt tänk o syn på barn att man "kan bunta ihop dem till reapris" skulle jag definitivt bojkotta.
För att få ett bra fungerande uppdrag är mina erfarenheter att fam.hem. o uppdragsgivare har liknande syn o tänk ang. aktuell placering. Hemskt att det finns kommuner som inte värderar barn till något annat än att barnen ska "reas" ut, usch så upprörande!

sara sa:
Bennebuu sa:
Hade en liten fundering som jag hoppas någon av er kan svara på. Det är så att vi blivit tillfrågade om en placering av ett syskonpar, hur ser arvodet ut då? Har man rätt till två arvoden och två omkostnadsersättningar? Eller hur fungerar det?

Det finns tyvärr kommuner som i ett sådant fall anser att man ändå gör jobbet och att det inte är ett dubbelt arbete bara för att det är två barn så de betalar bara ut ett arvode. Så här får man vara hård och säga att man ska ha arvode/omkostnad per barn.
Däremot behöver arvodet inte vara samma summa för båda. Om det ena barnet tex har en funktionsnedsättning och kräver mera så ska det arvodet vara högre.

Lycka till!

Sara
 
Vi har en syskonplacering och får arvode samt omkostnad per barn. Soc resonerade dessutom så att det är tungt att få två barn samtidigt och har därför lagt oss på ett högre arvode. De menar att med två barn bli arbetsinsatsen minst det dubbla.
 
trezler sa:
Vi har en syskonplacering och får arvode samt omkostnad per barn. Soc resonerade dessutom så att det är tungt att få två barn samtidigt och har därför lagt oss på ett högre arvode. De menar att med två barn bli arbetsinsatsen minst det dubbla.

Och så är det ju. Varför skulle man annars behöva separera syskon? varför är det så mycket svårare att hitta hem som kan ta emot en syskongrupp. härligt med "kloka kommuner"
 
Javisst är det ju så, att det kan vara mycket komplexa uppdrag när det handlar om syskonplaceringar. Vi hade en syskonplacering förut, det var mycket krävande, barnen var så olika, hade så enormt mycket behov och av så varierande slag. Barnen hade dessutom inte alltid bott tillsammans, eller rättare sagt, barnen hade haft det enormt rörigt på varsina håll och den ryggsäcken kom dem med, när sedan soc. beslöt sig för att avbryta uppdraget så flyttade dem först på barnen till ett annat fam.hem. men sen fick vi veta att dem hade delat på syskonet igen. Så vi får väl se hur länge den negativa trenden kommer hålla i sig. Säger bara, stackars dem barnen, det gör ont än idag. Men jag märker nu att jag spårar ur från trådstartens ämne.
I vårt fall hade vi ett högra arvode för det ena barnet än det andra, det var däremot inget sagt om ett högre arvode för att det var syskonplacering i sig. På sikt tänkte soc. höjja arvodet sa dem, men dem var inte däääääär ännu som dem uttryckte sig.
Jag sket i det faktiskt, det var så fullt upp med barnen och det var det jag fokuserade på. det fanns inga pengar i världen som hade kunnat ersatt den smärta vi upplevde när barnen flyttade.
 
Tack alla för era svar!!
Vi har inte haft en syskonplacering förrut och just därför är det bra att få veta hur det brukar fungera. Det är säkert lite olika från kommun till kommun hur det ser ut runt arvode osv.
Men det är ändå bra att veta att det är ett arvode + en omkostnadsers. per barn.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp