Att inte orka vidare pga kommunen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaha vet inte vad jag ska börja men det har varit så himla mkt strul med "våran" kommun så vi har kommit till en gräns då vi inte vet om vi orka jobba vidare med vår placering. Det har varit mkt strul kring det ekonomiska men också helt utebliven handledning och det sista är att vi fick en förfrågan om en placering till och när jag ringde "min" kommun som ansvarar för den placeringen vi redan har lät hon väldigt frågande. Helt plötsligt verkade hon tycka att det var för tidigt med en placering till, att vi inte va redo mm. De har vetat från början att vi vill ha en placering till och de ha aldrig sagt att vi inte få ta fler placeringar och dyl. Kan tillägga att vi är MKT underbetalade för den placering vi har idag och vi är MKT besvikna o ledsna över hur soc har hanterat detta uppdraget. Den placeringen vi har i dagsläget är mkt speciellt. LVU, skyddat id, umgänge med bio fast skyddat id mm mm. Imon ska vi på möte för att disk allt, deras ersättnings nivåer ja allt och nu även för att disk ev ny placering. Sätter de emot sig en ny placering så vet vi inte om vi orka jobba vidare med detta uppdraget som vi idag har... Ursäkta rörigt inlägg men kände att jag behövde skriva av mig lite. Tankar kring detta tas gärna emot.
 
Oj ja hoppas att du som jag nu lärt dig att ha kontrakt klart INNAN placering. Det man också lär sig med tiden är att förhandla att ha argument för saker som man vet dyker upp osv.
Jag har också haft tuffa uppdrag med usla villkor men då genom organisationer.
Det jag spontant tänker är nog inte om du skulle orka en placering till men hur skulle det fungera med den nuvarande jag tänker på hotbild/skyddad id osv.
Förstår att du sitter i en ekonomisk skit sits men försök först och främst att ta i och förhandla med din kommun så du får rätt ersättning för det uppdrag du har.
Hur länge har du haft din placering ålder?? lite svårt när man hamnar i känslomässigt underläge oxå.
Lycka till.....
 
Rent spontant undrar jag hur du ska orka med ett uppdrag till om de redan har ett så jobbigt?
Det går ju inte obemärkt förbi för någon familjemedlem när det kommer någon ny.
Tänk om du får en lika dan kommun till?
Hur ska du orka då?
Jag, personligen, skulle nog se till att reda ut med den "gamla" kommunen först, ordning och reda eller uppsägning, innan jag tog emot en ny placering.

Lycka till hur du än gör!
 
Jag förstår verkligen din sits, man kan orka allt bra med bra stöd, med en dålig kommun så slänger man in handuken, jag skulle absolut säga upp uppdraget om jag inte får igenom kraven, sen att dom försöker spela på ens känslor är sånt man blir tokig på......
Självklart ska ni ha skälig ersättning och handledning, annars orkar man inte.
MEN jag kan förstå att man kan orka en annan placering om man får stöd, handledning och slipper gå back på placeringen.
Styrkekramisar :claphappy:
 
Försöker svara alla här. Det är inte :angel: i säg som är det jobbiga, det är kontakten med soc osv som tyvärr inte ha fungerat så bra därav är detta uppdraget jobbigt, hade kontakten med soc funkat bra hade det inte varit något problem, men man villl ju ändå ha en skälig ersättning.

På mötet igår så pratade vi genom hur detta blivit osv. Utan problem höjde de omkostn med drygt 1200/mån, dock inte så mkt vi eg anser att :angel: kostar men ok liksom de va ju i rätt riktning. Sen ansåg de att de va för tidigt med en ny plac för att de sa att när ett barn få ett biologiskt syskon är det ett stort trauma :angel: så hur ska de inte då bli för :angel: som redan varit med om ett trauma. Jag fick beslut att politikerna hade beslutat 6 mån med förhöjt arvode, men soc sa ju 1 år o de menar att de bara villl besluta om 6 mån men att de omprövas o sa att de kommer bli 6 mån till..

Så nej till en plac till nu...... Vi få se vad som händer när det närmar sig 1 år o vi igen testar om det finns lämplig placering till oss. Tilläggas kan att soc har från början vetat att vi vill ha en plac till och de ha aldrig sagt att vi inte få ta en till så....

ursäkta rörigt inlägg igen men hoppas nån hänger med på vad jag skriver
 
Hej! Såg att du har skrivit i okt. Jag fick mitt uppdrag lite hastigt då de gällde mina syskonbarn. Blev utan handledning trots att jag ringde så ofta jag bara kunde från de att jag hade haft barnen i 2 veckor. Skaffade till slut en egen handledare. En psykolog med långvarig erfarenhet inom barnpsykiatrin osv. Gick till henne och betalade själv. Skickade sedan räkningarna till familjehemsenheten och till slut fick jag henne godkänd av kommunen. Visa dom att du tar tag i de själv men att dom får stå för kostnaderna tills dom ger sig! Handledning är oerhört viktigt. Tyvärr tog det mig 4 mån att hitta henne men det var verkligen värt de efteråt! Hon har även hjälpt mig med att kolla upp diverse lagar och hjälpt till med annat som rört barnen.
Ligg på familjehemsenheten. Det är dom du SKA ha bakom dig.
Kämpa på!
 
Jag ha inte hunnit skriva här men vi letade reda på en handledare själva och vi fick henne godkänd av kommunen och kommunen betalar hela kalaset. Hon kommer hem till oss en gång i mån, hon kör 7-8 mil enkel resa.. Vi är mkt mkt nöjda med detta!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp