Att tjäna pengar, va fult.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur många av oss har inte fått spydigheter för att vi pratar pengar kontra placerade barn?

Att tjäna pengar på en god sak tycker jag är helt rätt, om både givare och mottagare är nöjda.

Att min hjärtläkare som räddat livet på mig tjänar en extremt bra lön, det ifrågasätter inte jag. Jag är både tacksam och nöjd med att just han valde sitt yrke. Lämplighet och bra lön hör ihop tycker jag.
Socialförvaltnigarnas sekreterare ska inte ifrågasätta att vi familjehem jobbar för pengar...precis som alla andra. Det dom ska lägga energi på är att se till att vi gör ett bra jobb.Att vi är lämpliga.

Med skamliga arvoden så skrämmer kommunerna i väg de kanske mest lämpade Familjehemmen.Det i kombination med att det tas statlig skatt på familjehemsarvoden gör att det råder sådan brist på familjehem, och många kommuner tar vem som helst ( ej lämplig )

Hur många medlemmar är vi här?? En namninsamling?? Jag ska kontakta med socialdepartementet, har bra kontakter hi hi.
 
Självklart...
Jag tror att med det enorma arbete vi gör är vi värda mer....
 
Är absolut med på det. Tänk om de kunde lägga arvoden i en egen skattedel, med tanke på att man inte får de förmåner som en inkomst ger så borde det inte vara omöjligt.

/Hettiva
 
Min tanke är att lägga ett skriftligt förslag till socialutskottet (ska ju träffa ordf den 30 nov)
(Det finns 2 alternativ (Eller dåda helst)
1.En reducerad inkomstskatt på familjhems uppdrag. Detta eftersom vi betalar in skatt för saker vi inte har rätt till. Tex A-kassa, Tjänstepension eller avtalsförsäkringar (så som AFA sjukförsäkring och liknande.

2. slopa den statliga skatten till Familjhem. Detta för att möjliggöra fler familjer och därigenom höja kvalitenoch inte belasta kommunerna med högre kostnader för placeringar.

Det sorgliga är att socialutskottet har av skatteutskottet fått till svar att vi Familjehem redan har fått kompensation för skatten. Men det är enligt mig kompensation för att man tar skatt på BARENS omkostnadsdel.dessa extra 130 kr som vi ska ha/ månad av kommunen.men nu tror jag och hoppas att vi får stödet av socialutskottet att KRÄVA en förändring i detta.
 
Helt klart med :claphappy: :claphappy:

detta är orsaken till att jag väljer att inte ens söka arbete utanför hemmet för det skulle inte vara lönsamt utan tvärtom vad jag förstår vilket ju är totalt snedvridet!!
 
Trygga Rekan sa:
Min tanke är att lägga ett skriftligt förslag till socialutskottet (ska ju träffa ordf den 30 nov)
(Det finns 2 alternativ (Eller dåda helst)
1.En reducerad inkomstskatt på familjhems uppdrag. Detta eftersom vi betalar in skatt för saker vi inte har rätt till. Tex A-kassa, Tjänstepension eller avtalsförsäkringar (så som AFA sjukförsäkring och liknande.

2. slopa den statliga skatten till Familjhem. Detta för att möjliggöra fler familjer och därigenom höja kvalitenoch inte belasta kommunerna med högre kostnader för placeringar.

Det sorgliga är att socialutskottet har av skatteutskottet fått till svar att vi Familjehem redan har fått kompensation för skatten. Men det är enligt mig kompensation för att man tar skatt på BARENS omkostnadsdel.dessa extra 130 kr som vi ska ha/ månad av kommunen.men nu tror jag och hoppas att vi får stödet av socialutskottet att KRÄVA en förändring i detta.


Hur har det gått med ditt möte??
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp