Bakat idag

Känn ingen press :rollhappy: men visst brukar vi baka något gott som vi kan dela med oss av?
Matbröd, vetedeg, mjuka kakor, små kakor...
 
:banan:

MandelBröd
En sats häller jag i en tårt form med löstagbar kant, inoljad med rapsolja. Ibland har jag oxå i 0,5-1dl russin, ibland blandar jag olika sorters torkad frukt. Har oxå prövat ha i sommargrönsaksblandning.
Det går oxå bra att göra dubbel sats & hälla i en smord avlång brödform. Eller hälla i lite större muffinsformar om du vill göra hamburgerbröd.

1 1/2 dl mald mandel el mandelmjöl.
1/2 dl pofiber
2msk linfrön
2dl riven lagrad ost
4ägg
2tsk fiberhusk
knappt 1/2 tsk salt
1tsk bakpulver

200*
1.mal mandeln ell använd färdigt mandelmjöl.
2.vispa äggen pösiga blanda undertiden de torra ingredienserna & ha sedan i dem.
3.blanda sedan ner osten & äggen & låt stå en stund.
4.häll i liten smord form eller på en bakplåt. Grädda i ca 20minuter.

Servera tex med färskost blandat med lite örter, salladsblad & skivad avokado. Men oftast har vi på ost, leverpastej ell skinka, & någon grönsak på.
PS. Har också använt det till smörgåstårta.
Förvaras i kylen, går bra att frysa.

Hämtad ur Expressens tidning Allt om LCHF, april 2012.
 
Jag har idag sysselsatt 5 personer i åldern 3 - 41 med att göra apelsinmarmelad. En tonåring som fick klyfta apelsiner, småknattarna fick sen dela fruktklyftorna i små bitar ( tandad ostkniv är att rekommendera) en vuxen som skalade och strimlade skal och sen fick minstingen klämma saft ur skal o slamsor. Sen blev det vuxen vid spisen med knattar som rörde i socker. Tonåringen fick välja burkar och hjälpa till att hälla upp. I morgon ska det göras etiketter och fina tyglock.

Gott, enkelt och kul i alla åldrar.
 
Japp! Vi har just nu inte den möjligheten men annars brukar vi låta barnen ge pepparkakspynt i cellofan och julkarameller som dom gjort. Alltid lika uppskattat. :)
I år får vänner o grannar pynt istället. Bio får vänta.
 
Divine sa:
:banan:

MandelBröd
En sats häller jag i en tårt form med löstagbar kant, inoljad med rapsolja. Ibland har jag oxå i 0,5-1dl russin, ibland blandar jag olika sorters torkad frukt. Har oxå prövat ha i sommargrönsaksblandning.....

Det här måste testas! Alltid kul med nya recept! :claphappy:
 
Tillbaka
Topp