Barn med traumatisk bakgrund....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så glad att jag hittade denna sida- hoppas på att hitta likasinnade här.

Mina tankar flyger fram o tillbaka...

Jag är adoptivmamma. Har två st barn. Känner mig nöjd med antalet o familjen känns fulltalig.

För en tid sedan var en väninna till mig med om en verkligt tragisk händelse som gör att hon inte kan ta hand om sina två små barn. Pappan sitter i fängelse.... Barnen är nu placerad i tillfälligt fosterhem. Jag är fadder till det minsta barnet. Jag o min man har nu bestämt att göra anspråk på barnen.
Har i går pratat med deras mormor o hon verkade vara glad för detta. Min väninnas bror har inte möjlighet att ta hand om barnen o pappans syster är inte ens tillfrågad.

Hur stor är chansen att vi kommer att få bli fosterföräldrar?
Förstår att det är soc sekr i kommunen som väljer? Vad är bäst- någon som känt mamman eller någon helt okänd? Kanske får de bäst där de är nu?Den fostermamman funderade på att ev behålla dem men då det är ett boende då det kommer nya barn hela tiden- hur tryggt och lugnt blir det då?

Barnen har verkligen ett trauma bakom sig. Hur får man hjälp med detta? Kommunen? Annat sätt?
OM barnen skulle flytta hit här- hur klarar man av det ekonomiskt? Får jag FP får dessa barn? Måste väl vara hemma med dem ett tag så att man lär känna varandra o knyter an.
Barnbidrag?
Vem kommer vara juridiskt ansvarig för dem?
Finns det någon möjlighet att adoptera dem? Måste då pappan skriva på papper att han fråntar sig faderskapet?

Finns här någon som har hand om barn med djupa trauman?
Hur hanterar man det?
Ska man söka hjälp själv hos BUP eller gör soc det?

Vi har det trångt här hemma men det kommer att gå om man bara vill är vår inställning.Vi får byta matplats i köket, byta bil, en del vänner kommer kanske försvinna men förhoppningsvis kommer nya till.
Stora frågan är också hur vår tjej kommer att ta det. Att få två st "lillasystrar" här (skiljer ett år mellan vår tjej o den äldsta tjejen) bara sådär. Vi har försökt prata med henne o hon tyckte det var kul. Spännande att presentera sin nya syster för sina kompisar... Hon är 7 år....

Känns konstigt- först kunde vi inte få barn och snart har vi kanske 4 st!! Det är mycket att tänka på o planera.
Samtidigt känns det ok att ta emot barnen då vi vet att vi kan älska barn som inte är vårt eget kött och blod mer än något annat.

Många,många frågor..... Hjälp mig- någon??
Vi väntar på att bli kontaktade av kommunen/soc men vill gärna ha lite kött på benen fram tills dess.
 
Jag tycker att Ni ska ta kontakt med soc så fort som möjligt. Eftersom ni har adopterat så har ni redan gått den utbildning som krävs av oss Familjhem. Soc måste göra en utredning av Er.

vad det gäller jourplaceringen där barnen är nu, så bestämmer inte De om de ska behålla barnen eller ej.Det beslutar soc. Ett jourhem är just ett jour hem och inte tänkt som varaktigt boende, som du själv skrev att det flyttar in och ut en massa. DET är ingen bra uppväxt placering.

Det är väl jätte bra om barnen får flytta hem till en familj som de känner.

Det är klart att ni får barnens omkostnader av soc samt ett arvode för det arbete ni utför. Nivån beror på hur svåra barnen är samt ålder.Det ska ni diskutera med soc.

Lycka till.
 
Trygga Rekan sa:
Jag tycker att Ni ska ta kontakt med soc så fort som möjligt. Eftersom ni har adopterat så har ni redan gått den utbildning som krävs av oss Familjhem. Soc måste göra en utredning av Er.

vad det gäller jourplaceringen där barnen är nu, så bestämmer inte De om de ska behålla barnen eller ej.Det beslutar soc. Ett jourhem är just ett jour hem och inte tänkt som varaktigt boende, som du själv skrev att det flyttar in och ut en massa. DET är ingen bra uppväxt placering.

Det är väl jätte bra om barnen får flytta hem till en familj som de känner.

Det är klart att ni får barnens omkostnader av soc samt ett arvode för det arbete ni utför. Nivån beror på hur svåra barnen är samt ålder.Det ska ni diskutera med soc.

Lycka till.

Tack för ditt snabba svar och lycka till.
Jag har tagit kontakt med kommunen o hon jag pratade med skulle vidarebefodra mina uppgifter till dem som hade hand om det. När jag pratade med mormorn igår så visste hon att någon gjort anspråk på barnen (vi) så det verkade ha gått fram.
Nu väntar jag bara på att kommunen o soc ska höra av sig.
Bestämmer man själv ersättningen för barnen eller gör soc. det?
Jag vet inte alls vad som är skäligt?! :?
Innan när vi bestämde oss för att ta emot barnen hade vi inte en tanke på att få ersättning så det är absolut inte därför vi gör det men självklart underlättar det en hel del.
 
Titta under punkten Ekonomi, där finns länkar till ersättningarna som rekommenderas.
Jag tror det är översta tråden under Ekonomi.

Lycka till!
 
tanken är ju attNI inte ska få det sämre för att ni blir fler. Därför ska kommunen sta för barnens OMKOSTNADER. brukar ligga på ca 5000 kr/barn och månad sedan ska ni som sagt ha ett arvode. för det blir ju som ett jobb att finnas till för ytterligare 2 barn. Det ska ni inte acceptera lägre än ca 10 000/ barn och månad. Sen är det klart att soc vill att ni gör det så billigt som möjligt. Men ALDRIG under SKLs rekomendationer. För det blir både jobbigt och kostsamt i längden. Varken Ni eller barnen mår bra av att ni säljer er för billigt. Kommunen har råd. Det är svårt eller helt omöjligt att komma senare och vilja ha höjda arvoden omkostnader. Så ta det INNAN barnen flyttar in. och en mycket viktig sak är att ni får ett avtal INNAN barnen kommer. Hör av dig vi finns här inne.
 
Även om jag ju vill ge TR rätt ang arvodet så är nog sanningen den att de flesta av oss har betydligt lägre arvode än 10.000 per barn :littlesad ......5-8.000 eller så beroende på hur svårt uppdraget anses vara.....

Visst ska vi jobba för att vårt "jobb" ska ändras till nåt som funkar för oss alla när det gäller ersättning...MEN det finns också andra villkor som vi måste få rätsida på.....och jag undrar lite om det verkligen är rätt väg att gå när man bara kräver en viss summa för egen del???? :?

TR....du som verkar kunnig...kan du inte dra igång nåt på en nivå som syns på ett bra sätt? :claphappy:
Vi ska helt klart ha ersättning utifrån det jobb vi verkligen gör :razz: .....och det borde ju vara lika i hela landet....inte beroende på vilken kommun man bor i och hur slängd man är i käften.....Resurser utifrån de krav som ställs på en! TACK!!!!:bow
 
Tänk på att hålla er till ämnet och inte sväva ut för mycket. Starta gärna en ny tråd om era tankar kring ersättningsnivåer.

TS hade frågor om ersättningen men de är kanske besvarade, annars får Aima ställa fler frågor runt detta.

Det fanns fler viktiga frågor som någon kanske har ett svar på, till Aima?

Stort lycka till Aima, det är guld värt att ni finns och kan tänka er att hjälpa barnen och dess förälder :claphappy:

Hälsningar
Anne
admin
 
Tack alla för era svar!
Jag är SÅ glad över att ha hittat hit!

Det du skriver TR låter ju helt otroligt. Skulle man få 30 000 / barn??
Får man mer om de är syskon under 6 år än om det hade varit äldre barn o bara ett?
Förstår dock att det beror på omständigheterna.

Jag känner ju barnen sedan innan men har inte träffat dem sen de upplevt traumat o vet inte hur de mår/är nu.
 
Alltid roligt när nya hittar hit!

Dess två barn har upplevt ngt som få människor behöver uppleva under ett helt liv- tack o lov. Det som ändå är "bra" när det gälelr dessa barn är att man vet om att de är utsatta för saker som de behöver hjälp att hantera o leva med. Det är redan kännt bland viktiga vuxna o säkert är insatser redan insatta. Man vet ju aldrig hur barnen kommer må, men en sak är säkert, de behöver vuxna som älskar dem, som kan stå för trygghet och stabilitet i en turbulent tid. De behöver vuxna som hjälper dem att hantera livet.

Tänker på er och följer gärna vad som sker framöver.
 
Aima sa:
Tack alla för era svar!
Jag är SÅ glad över att ha hittat hit!

Det du skriver TR låter ju helt otroligt. Skulle man få 30 000 / barn??
Får man mer om de är syskon under 6 år än om det hade varit äldre barn o bara ett?
Förstår dock att det beror på omständigheterna.

Jag känner ju barnen sedan innan men har inte träffat dem sen de upplevt traumat o vet inte hur de mår/är nu.

Hehe- såg att jag skrivit fel. 15 000 / barn. 30 000 för båda:)
 
Aima

jag tror nog att kommunen kommer att ge Er ett paket erbjudande för uppdraget att ta emot dessa syskon. Ni behöver säkerligen inte tillhandahålla 2 egna rum, vilket då drar ner arvodet (jag skrev min 10 000 kr/mån och barn) barnen kan säkert dela på många saker samt ärva kläder mm

Att stå med 3 rum till förfogande som vi. Då kan man välja bland uppdragen.För oss spelar det ingen roll om det är kajsa eller nisse som behöver ett hem Vi arbetar aldrig under 15 000/ mån samt högsta omkostnad. Men då har vi ingen anknytning till de barn som kommer, inga grannars eller vänners barn,Varför skulle vi tacka ja till arvode 5000 kr/mån. När nästa erbjudande är 15 000 kr/mån. För vår familj är detta ett sätt att försörja sig på. Något vi gör med stolthet och goda resultat.

Men som Ni, att just DE barnen ska flytta in då blir situationen en annan. MEN förhandla så ni orkar i längden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp