Barnets ansvar i hemmet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad tycker ni är okej för ett barn att ta för ansvar för och hjälpa till med i hemmet såsom städning och disk? och har ni samma regler för bio. barn och familjehemsbarn?
 
Beroende på barnets ålder så tycker jag att alla i familjen hjälps åt.
Självklart ska det vara samma regler för biologiska barnen som familjehemsplacerade barn.
 
Hjälpas åt gör man självklart, menar vad barnet har för regler eller uppgifter att göra i huset utöver det man gör tillsammans
 
Som Extramamma69 skrev håller jag fullständigt med om att man måste ta hänsyn till barnets ålder.
Vår yngste som är tre år hjälps vi åt att städa hens rum.... ja det är nog mest jag som plockar. Hen hittar alltid något intressant att leka med medans vi plockar,Dammsuger vi så kan hen komma fram och dra några tag sedan tar jag vid igen. Huvudsaken att hen ville vara delaktig och visade sig lite duktig.
Den äldsta är 9 år och får städa sitt rum och hålla ordning. Ibland dammsuger och torkar hen av. Det är mest för att börja ta lite mer ansvar . Oftast hjälper jag dock till och plockar iordning, går igenom lite mer och dammsuger och torkar golv lite extra. 'Rentvättade
kläder tar jag ofta till hens rum så får hen lägga ner det i byrålåderna. Att tömma komposthinken och ibland gå ut med soppåsen görs också emellanåt av äldsta.
I övrigt gör vi det mesta - våra barn är ju inte så stora. Tonåringar skulle säkerligen få hjälpa till mer :wink:
 
Demi sa:
honey sa:
Demi sa:
Hjälpas åt gör man självklart, menar vad barnet har för regler eller uppgifter att göra i huset utöver det man gör tillsammans
Känns svårt att svara då jag inte vet vilken ålder du menar.............
eftersom små barn inte ska ta ansvar och hjälpa till i hemmet om denne inte vill så mellan 13-19 på ett ungefär "tonårsbarn" :smirk:
NU blev det lättare!
Vår nyblivna 14-åring sköter sitt rum, inkl dammning och golvtork.
Han sköter också toaletten på nedervåningen där han har sitt rum.
Tvätt ska i tvättunnan, ren tvätt hämtas i tvättstugan och plockas in i skåp och lådor.
Egna strumpor och kalsonger sorteras.
Grövre sysslor såsom trädgård och garage hjälper han till med när vi ber om det.
Bär pelletssäckar från garage till pannrum 3-4 gånger/år.
Nu har han också, på eget initiativ, börjat laga middagar vilket vi givetvis uppmuntrar.
Är men först i köket på morgonen börjar man plocka fram, och lika självklart tar siste man (oftast jag) hand om och plockar undan.
Hemma kl.21 på vardagar, kl.22 ska datorn vara avstängd och sängen nästa.
Helgerna kan han få vara ute längre förutsatt att han talar om var han är och med vem.
Dock står vår dörr alltid öppen då det inte finns så mycket för ungdomarna i vår "förort" med 1 mil till stan utan allmänna kommunikationer.
Vi svär inte, inga mobiler vid matbordet.
Vi visar respekt för varandra och lyssnar när någon pratar med en.
Kan tyckas banalt men många tittar inte ens på den de talar med!
Självklart gäller samma regler för alla, vuxen som ungdom.
Sköter du dig får du frihet men du måste visa att du klarar det.
Passar du inte tiden får du räkna med konsekvenser.
Vi pratar också mycket hemma så de vet vad de riskerar genom att medvetet bryta mot våra överenskommelser, för givetvis kan vi vara flexibla när tillfället kräver det.
Ett axplock, allt är omöjligt att skriva ner.
 
För en i övre tonåren så har vi ungefär samma regler som föregående "talare". Varje månad har vi ett husmöte. När en ungdom flyttar in till oss så börjar vi med husmöte ganska snart. Det är ett levande dokument där vi tillsammans sätter reglerna för familjen. Det har uppskattats att vi har en dialog och att man kan ändra reglerna om det finns goda argument, dock kan det bara ändras vid husmöte. Så på städdagen kan man inte komma på att man vill ändra städregler, utan det görs innan eller efter.

Vi har massa regler där, allt från städregler (dammsuga, våttorka, damma, slänga sopor, skura sin egen toalett/badrum och hur, vattna blommor) till allt annat.
Ex
- Man säger hejdå och berättar när man går hemifrån och vart man ska
- Är man sen så meddelar man det direkt via telefonsamtal eller sms
- Städdag är på söndagar och då ska följande göras (se ovan)
- Tvättning sker på helgen, endast sånt som ligger i korgen tvättas
- Den som tar sista matvaran av något måste messa det till NAMN
- Är man först hem efter skolan/jobbet så går man direkt ut med hunden på lilla rundan
- Ingen mobil får vara framme/användas vid matbordet.
- Man hjälper till antingen med att göra iordning maten eller ställa undan efteråt
- Läxor först, sen nöje.
- Den som pantar får pantpengarna men får även äran att ta ut övrig återvinning
- Ingen alkohol, tobak eller droger
- Ingen kriminalitet
- Inga vuxna väsnas innan kl 10.00 på helgdagar
- Inga ungdomar väsnas efter kl 22.00 på vardagar
- Killkompisar får sova över men i eget rum i början
- Man knackar på rumsdörren innan man går in

Ja.. osv.. ni hänger med. Alla regler har vår bonus själv förhandlat fram och vi har pratat om varje punkt. Det är ju alltid svårt att bryta mot sina egna regler. =)

Vi förhandlar inte om alkohol, droger, tobak eller kriminalitet.
Och idag används sällan husmötespappert då det sitter i ryggmärgen. Men ibland är "självklara" saker för oss inte så självklara för barnet/ungdomen. Så husreglerna kan innehålla högst märkliga regler ibland. Men vår bonus tycker att det var tryggt.

Gärna mer input om vad ni har för regler och krav och vilka ekonomiska utrymme (fickpengar) era tonåringar får!
 
:razz: den här tråden var ju intressant! Jag behöver lägga mer ansvar på mina stora biosar ser jag:)) fast de ör goa och hjälper till när vi ber om det, men en bättre veckorutin vore nog bra här hemma för alla!
Tack Carina
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp