bestämmer bios, om vi får en avlastningsfamilj?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
har en fråga, pratade med vår soc handläggare om att vi vill ha en kontaktfamilj en avlastningsfamilj, att vi kanske får en helg i månaden att bara andas ut och vara själva med våra barn.

men då säger vår soc sekreterare att det tror hon inte är aktuellt, för det är ju nått som den placerades biologiska föräldrar bestämmer, kan det stämma ? :twomad:
för just nu så känns det som ett krav för att vi skall orka med, och det vet soc.

så någon som vet som gäller ?
vore super duper tacksam för svar.
 
Är det en SOL-placering har bio föräldrarna något och säga till om när det gäller och involvera en familj till.
 
jo det är en sol placering. men som det är just nu och varit väldigt länge så känns de som ett måste för att vi ska orka.
men det sjuka är att när vi tog emot så erbjud soc oss en avlastings familj, men vi tackade nej pga av att vi tyckte det gick bra just då "smekmånaden" men nu helt plötsligt när vi vill ha en så lät de som att det typ är omöjligt.
att nä men sånt bestämmer inte vi.
 
Intressant fråga. Sitter själv m liknande önskan som snart blir ett krav . Vår placering har ett flertal diagnoser . Det gick från Lvu till sol nu för en månad sedan o jag undrar också om de kan neka avlastning som det pratats löst om i några år....
 
Vi blev också lovade en avlastningsfamilj för ca 1 år sedan... dom letade reda på en familj som vi sa nej till pga miljön i det hemmet (passade inte för en då 1 åring). Vi har tagit upp detta igen (vid varje möte) men får bara nej till svar numera. Socialen anser att dagis är vår avlastning :littlesad

I vårt fall har vi biosarna på vår sida som också anser att liten behöver fler "normala" vuxna runt omkring sig och förstår att vi ibland måste få vila. Men det är inget socialen tar hänsyn till, trots att det står i litens utredning...
 
alltså det är så sjukt det här, men att man verkligen inte får något stöd utav soc.

har försökt få tag på dom i veckor igen, två månader har dom betalat 25% för lite i lönebortfall för mig, fast det är dom som beslutat att jag ska vara hemma 50%.
och så får man inte tag på dom. vi är ju inte heller gjorde utav pengar.
så nu har jag äntligen fått fingrarna ur arslet och ringt högsta chefen över social sekreterarna i 2 dagar och lämnat meddelande. så bara och hoppas att hon hör av sig i allafall.....

för vi har det så tjorvigt hemma, och vi orkar inte med snart...och inget stöd över huvudtaget och man får aldrig tag på nån av dom.
enda som hör av sig när vi ringer är bup, tack och lov att det funkar med dom i allafall.

är så svårt, när man inte får nån hjälp och det bara eskalerar här hemma, hur hittar ni orken ?
 
Hoppas många kloka svar kommer upp här

Jag har liknade funderingar.
Har en tid nu känt mig så utbränd
Lönebortfallet tjorvar 50%
Ungarna tjorvar
Jag har ont i magen av stress

Är så kluvet
En stunden vill jag ge upp
För att nästa tycka det är kul

Även jobbigt när vår egen liten som älskar dessa barn.
Får se och höra saker, och även får sig en törn här och där.
 
WoddyoBuzz sa:
Hoppas många kloka svar kommer upp här

Jag har liknade funderingar.
Har en tid nu känt mig så utbränd
Lönebortfallet tjorvar 50%
Ungarna tjorvar
Jag har ont i magen av stress

Är så kluvet
En stunden vill jag ge upp
För att nästa tycka det är kul

Även jobbigt när vår egen liten som älskar dessa barn.
Får se och höra saker, och även får sig en törn här och där.


Känner precis som du gör....
Vill orka, vill ha energi, vill tycka att det är roligt.
Men just nu är det bara såååå jobbigt.
Har inte ännu heller fått tag på någon på soc, ringt fyra olika nummer i morse, och då även högsta chefen, mailat sms,at och talat in meddelande.
Men ingen tycks bry sig om att höra av sig.
Två månader med för lite betalt 25% utav lönen är ändå några tusen per månad.
Och så uppförsbacke deluxe med placeringen.
Samt att min chef måste ju veta hur han ska planera sommaren, men jag kan ju inte meddela pga av att jag inte får tag på soc.
Antar det får bli som Förra sommaren att jag får ta av pojkens FP och bjuda soc på sommaren igen :twomad:


Uttåg agerande igen mot våra bios.
Vad ska man göra ?
 
"ungmammatilltre" Hoppas du får en trevlig Valborg och kan lägga orosmolnen på hyllan en stund.

Kan någon ge oss lite tipps på detta med När placering ger sig på bio barnen!
 
Hmm.. soc har var kommun hand om / ansvarar för...
HUR KAN DET VARA TILL NYTTA?
KOMMUNFULLMÄKTIGE , hur kan det vara till nyttA?

Någon?

(Det stod här ovanför typ:
Att bjuda.......... under denna sommaren, "också?"

-Det finns Ingen anledning till.)


Ps. Det finns tidigare tråd om när :angel: ger sig på biobarnen.
 
Jag har slutat ringa till soc, tar ALLT via mail. Då har jag skriftligt på de svar jag får och får jag inga svar har jag skriftligt även på det. Många kommuner har/ska ha en svarstid på 24 timmar på mail (har dom sem el dyl ska du få ett automatsvar om när de är tillbaka).

Har MASSOR med mail som inte blivit besvarade och väntar bara på ork och gå vidare med alla våra problem. De senaste månaderna har allt "bråk" fått legat på is för jag orkar inte. Just nu är jag inne i en period då jag känner att jag skiter i det här och lämnar bort vår underbara lilla och allt bara pga att vi ständigt blir motarbetade. vi får absolut ingen hjälp alls utan allt är bara nej, nej, nej... det är en ständig uppförsbacke.

Som tur är ger vår lilla oss väldigt mycket skratt och glädje och därför har hon fått stanna. :razz:
 
Till slut orkar man inte alltid bry sig.... Efter 5 år har barnets egna beteende börjat krångla o ställa till det. O då finns det inte mkt kvar som håller en engagerad .....
 
Saxat:
Gör mitt bästa... Skrev:
Till slut orkar man inte alltid bry sig.... Efter 5 år har barnets egna beteende börjat krångla o ställa till det. O då finns det inte mkt kvar som håller en engagerad ..

------

Vi hade en trevlig Valborgs afton i nya och Goda vänners lag. Barnen lekte för fullt.
Vi samtala bl.a. om "branschen"... några är lärare och jobbar idag med vuxna men tidigare med barn/ungdom och de hade då reagera på att det här på orten och närliggande att det fanns så många trasiga barn.
Att det inte för flera blev bättre när de kom till famhem:( Att famhemena fick så otroligt dålig uppbackande stöd från soc som faktiskt är soc uppgift att ge och finnas till för och det här föregår i vår lilla stad. Som lärare upplevde de då också soc oengagemang...

Och hur kan man vilja vara famhem osv när inte föräldrar samarbetar tillsammans med famhem skolan osv utan snarare motarbetar och emellanåt inte överhuvudtaget sätter sin avkomma på en viktig plats i livet utan prioriterar söndring som olika slags beroenden.

Och att det, här finns då många familjehemsplacerade! men att det är bara de trasigabarnen som sticker ut. De deplaserade har inget stöd av varandra utan det är sådant hyrs hyrs omkring att vara placerad, ha kontakt fam osv.

Det var bara dessa lärares konstateranden och inte några lösningar på situationerna. När jag berätta om tv prog intervjun med bokförfattaren MC (skrivet om i en annan tråd). Att jag trodde att soc fortfarande inte har utbildning i och för... -HAR DE INTE?! Det trodde de automatiskt att de soc som jobbar med barn frågor innehar. Det hade de svårt att smälta - Ett sådant samhällsproblem som en sådan detalj är en av de större orsakerna till en ohållbar situation som borde vara lättare att hantera med passande utbildning!! Borde vara ett lätt politiskt beslut att åtgärda.

Samtliga var överens om att alla borde vara mer politiskt engagerade åtminstone i det enkla lilla.
 
Ja vi har sagt upp nu idag vårt avtal och det känns skönt måste jag säga.
Just nu känner jag aldrig mer, känner oss brända.
Dom har förstört för detta barn som måste omplaceras igen, för att dom har inte stöttat och hjälpt familjehemmet och dom har tagit tid, och både pengar av oss kan jag tycka.

Då dom inte betalat det lägsta som vi faktiskt enligt lagen har rätt till. Och som barnet har rätt till.
Nä nu låter jag bitter, men fy fan för soc sekreterare. Allt är bara budget.

Ja vi får då aldrig svar när vi mailat dom varken svara eller hör av sig.
Är bara tragiskt.
Och så undrar dom varför det inte finns familjehem och varför folk faktiskt väljer att vara via privat org.

Så nä nu säger vi tack för oss.
Ska bara njuta och samla krafter vår lilla familj igen.
Och vem vet någon gång i framtid så kanske lusten kommer igen att ta emot ett barn.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp