Saxat:
Gör mitt bästa... Skrev:
Till slut orkar man inte alltid bry sig.... Efter 5 år har barnets egna beteende börjat krångla o ställa till det. O då finns det inte mkt kvar som håller en engagerad ..
------
Vi hade en trevlig Valborgs afton i nya och Goda vänners lag. Barnen lekte för fullt.
Vi samtala bl.a. om "branschen"... några är lärare och jobbar idag med vuxna men tidigare med barn/ungdom och de hade då reagera på att det här på orten och närliggande att det fanns så många trasiga barn.
Att det inte för flera blev bättre när de kom till famhem

Att famhemena fick så otroligt dålig uppbackande stöd från soc som faktiskt är soc uppgift att ge och finnas till för och det här föregår i vår lilla stad. Som lärare upplevde de då också soc oengagemang...
Och hur kan man vilja vara famhem osv när inte föräldrar samarbetar tillsammans med famhem skolan osv utan snarare motarbetar och emellanåt inte överhuvudtaget sätter sin avkomma på en viktig plats i livet utan prioriterar söndring som olika slags beroenden.
Och att det, här finns då många familjehemsplacerade! men att det är bara de trasigabarnen som sticker ut. De deplaserade har inget stöd av varandra utan det är sådant hyrs hyrs omkring att vara placerad, ha kontakt fam osv.
Det var bara dessa lärares konstateranden och inte några lösningar på situationerna. När jag berätta om tv prog intervjun med bokförfattaren MC (skrivet om i en annan tråd). Att jag trodde att soc fortfarande inte har utbildning i och för... -HAR DE INTE?! Det trodde de automatiskt att de soc som jobbar med barn frågor innehar. Det hade de svårt att smälta - Ett sådant samhällsproblem som en sådan detalj är en av de större orsakerna till en ohållbar situation som borde vara lättare att hantera med passande utbildning!! Borde vara ett lätt politiskt beslut att åtgärda.
Samtliga var överens om att alla borde vara mer politiskt engagerade åtminstone i det enkla lilla.