Blir så irriterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
På Metro idag skrivs det om familjehem.
Ja, jag lider VERKLIGEN med de stackare som varit i dåliga famhem och haft en urusel barndom. Men varför i glödheta ska vi som är bra dras med i skiten??? Varför ska alla drabbas?
Jag känner mig smutskastad bara för att jag varit famhem - bara för det är jag "dålig" och har misshandlat mitt lånebarn på ett eller annat sätt.
Jag accepterar inte att man drar alla famhem över en och samma linje!
Grr... :x
 
Hej!
Har du kontaktat Metro............
Jag ställer gärna upp ifall du behöver fler som skriver eller ringer och klagar hos dom.
Eva
 
Hej!

Jag har inte själv läst reportaget, men kan också ställa upp ifall det behövs. Alla kan inte dras över samma kam. Vi gör ett bra jobb och förtjänar faktiskt respekt för det! Vem sjutton skulle annars stå ut med det vi får stå ut med, med den ersättningen! Usla människor finns överallt, men de flesta familjehem består faktiskt av ordentliga, engagerade människor som tänker på barnens bästa!
 
Jag är ute efter rättvisa! För den stackars flickan har det säkert varit ett h-vete. Men i en sådan artikel MÅSTE man tala om att det finns BRA famhem med!

Jag vet att det finns usla famhem pga personer jag mött genom livet. Jag har sett vad det gör med dem att tvingas sova i en garderob och inte ens våga gå på toa. Jag har sett ätstörningarna hos ungdomar som bara fått leva på rester efter familjen, jag har lekt med flickor som inte vågade visa sig öppet (vi fick leka i kojan...), jag har mött barn som inte vågar lita på en kram etc etc.
Men JAG vill inte dras ner i skiten! Vi har verkligen kämpat för den gossen vi hade för att han skulle våga lita på folk, våga stå för det han trodde och ville och framförallt att han skulle få en bättre relation med sina bio.

Tja, säger ngn - ta inte åt dig då!. JO, det måste jag. För hela samhället läser expressen, aftonbladet, metro mfl och bildar HELA sin uppfattning kring det som står där. Av erfarenhet vet jag också att det som står i kvällsblaskorna bara är sanning till 75%.

När ska tv och annan media ta upp alla BRA famhem?
Jag kan acceptera att bli extra "synad" om det hjälper till att få bort de dåliga. Men de dåliga är väldigt bra på att kamouflera sig.

Det är ett tungt ämne men det måste nå ut på rätt sätt, men hur? :?
 
I denna debatt måste jag få säga en sak som jag tar illa vid mig då folk säger: VILKEN TUR ATT SÅDAN SOM NI FINNS..........
Vaddå som vi..... Jag är ingen utomjording eller annat utan en helt vanlig kvinna som gör det jag känner är rätt.
Brukar komentera att det finns massor av barn som väntar på att få komma till en familj så dom kan ju också ansöka och gå igenom utredningar och kurser.
Men åter till media.
Det är ju trots allt detta som vår omgivning ser och läser. Har ofta en känsla av att folk omkring oss misstror oss och gärna vill döma efter det dom läser. Men jag brukar slå det ifrån mig för jag VET ATT MINA UNGAR MÅR BRA.
Har även haft föräldra som inget annat velat än hita fel och brister på oss för att slippa ta itu med sina egna problem.
Nu har jag fått säga vad jag ville :roll: :roll:
Men å andra sidan måste vi vara lite smått galna som år ut och år in håller på med detta. :wink:
 
Visst är vi galna! Ta hand om andras barn och deras bekymmer!
Det jag kan bli mest galen över är att vi som famhem har en extra blick från folk. Ja, det kanske behövs när det finns eländiga famhem men VI är inget sådant och VI behöver inte den där blicken från folk...
Då är det skönt att få höra från BUP och dagis att man är exemplarisk och duktig/kompetent. Det jag lever på än idag är det dagisfröken sa till mig "-tänk om de andra föräldrarna varit hälften så bra som ni - då hade det varit underbart". Hur mkt elände ser de egentligen?

Jag hoppas debatten i Metro får leva vidare och att vi bra famhem får komma till tals. Jag hoppas också att ngn vill ta upp en andra sidan av myntet och fråga ut de barn som har velat stanna i sina famhem!

Nu är det dags för packning - minisemester i helgen.:D
/A
 
Man blir så trött!!!

Helt otroligt det här!
Men som med allt annat inom journalistiken så riktas artiklarna åt det ena än det andra hållet.
Jag blir så arg på att det bara klankas ner på såna som vi! Jag var placerad, LVU hade jag på mig dessutom, och räddningen för mig var att bli placerad i familjehem!
Just därför är jag idag även ett familjehem, för att jag vet att man kan hjälpa en annan person genom det sociala arvet.
De borde klanaka ner på socialtjänsten, som inte klarar av att fixa ordentliga hem, utan placerar just de här utsatta barnen i såna familjer. Det har ju inget med oss andra att göra, men ändå får vi ta smällen.
Patetiskt i mina ögon!

Blir det intervjuer, är jag helt klart med! Ingen ska kasta skit på oss! *irriterad*
 
Hej!

Jag blir kanske inte så upprörd över artikeln som jag finner främst är en stor spark åt de sociala myndigheterna. Jag känner ingen likhet med de familjehem som nämns och väljer att inte alls fogas samman med dessa. De flesta familjehem gör ett gott jobb och det tror jag säkert att dessa fd utsatta barn vet också. Men desto viktigare är det just att dessa dåliga hem inte slinker igenom. Det är de som förstör för alla, främst barnen, men även för oss. Artikeln lyfter just fram vikten av ett mycket bättre arbete av det sociala.

Jag har också mött olika fosterhem som agerat konstigt och i mina ögon orättvist. Men samtidigt vet ju inte jag grunden till den olika behandlingen av barnen. Kanske behöver just det här barnet tydligare/strängare regler än de biologiska? Det finns familjehemsfamiljer som aldrig ställer upp sina placerade barns aktiviteter men kanske gör ett jättebra jobb i övrigt? Finns familjer som åker bort på semester till släkten men aldrig tar med sig lånebarnen. Är detta som det ska?!

Det är jättesvårt att upptäcka när ett barn far illa - oavsett om det befinner sig i ett biologiskt hem eller i ett familjehem. Var går gränsen? Vad vi alla måste bli bättre på är att anmäla när vi ser något som verkar märkligt. Tyvärr sker anmälningarna detta alldeles för lite och för sent.

Jag vet också av en familj som söker fosterbarn (är nu kontaktfamilj) där mamman är mytoman och väldigt labil. Hennes egna barn mår inte bra, storasyster har fått ta ett jätteansvar för sin lillebror som har någon form av bokstavsdiagnos. Flickan har ensam fått ta hand om pojken under veckorna... Men familjen har kontaktbarnet från annan kommun.
Borde jag ta kontakt med organisationen där de anmält sig intresserade eller för jag bara elakt förtal? Borde det sociala själva upptäcka bristerna...som kanske bara syns i skilda omgivningar. Skolan som sett sitt, arbetskompisar som upplevt konstigheter... Allt tillsammans visar det på en mer eller mindre dysfunktionell familj, men går detta att upptäcka för sociala?

Artikeln som sådan säger mig att som privatperson vara hörsam när något inte stämmer, men att det främst ligger på sociala att utreda familjerna grundligt och ha en god kontakt med barnen. Bättre handledning, utbildning och höjd ersättning - en professionalisering av hela verksamheten ville Åsa Börjesson, chef för socialtjänstavdelningen på Socialstyrelsen, ha. Sedan ville hon även se fastare band mellan verksamheten och socialtjänsten. Detta vill vi väl alla?! Genom detta får vi kanske bort de rötägg som utnyttjar såväl barn som systemet, samtidigt som det ger oss alla seriösa, kärleksfulla hem en högre status. Det är ju faktiskt ett jobb där vi delar hela vårt liv med barnen. Visst ska det räknas som något positivt! Sociala har mycket att ta tag i.

Vi har haft turen att aldrig fått höra något negativt om oss som familjehem. Men har däremot hört en del som tycker att det är konstigt att vissa får ha fosterbarn när de inte klarar av att fostra sina egna...

Fortsätt att göra så gott ni kan och var stolta över det arbete ni gör!
 
Hej! Vi är ett familjehem som inte tar med placerade till våra biologsläkter. Detta pga att de vägrar ha dessa störda ungar i sina hem med vad det medför av stölder, lögner mm efter flera turbulenta besök. Jag anser att vi gör ett korrekt beslut som har avlastning när vi åker till släkten för dessa ungdomar. För det är vi - inte släkten - som valt vårt levnadssätt.

Däremot har de alltid fått åka med på våra andra resor, både inom och utom Sverige. Jag anser att vi är ett kvalificerat familjehem som inte behandlar barnen illa. Vi behandlar barnen olika pga deras behov och vi skulle vara ett sämre hem om vi bröt kontakten med våra biologsläkter för både de placerade men också för våra biologiska barn.

Att alltid behandla barnen/ungdomarna exakt lika är inte just! Oavsett om de är ens egna eller lånebarn.

Vårt rykte törs jag inte tänka på med tanke på vad de älskvärda lånebarnen kan säga/skrika när utbrotten är som värst. Trösten är att de flesta håller kontakten även efter flytt - trots turbulent tillvaro under placeringen. Räknas det?

Mama - utan dåligt samvete :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp