Brist på familjehem???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför talas det hela tiden om brist på familjehem? Jag tycker att man borde märka av det när man är familjehem. Till ex. genom att oftast ha en placering, få förfrågningar ofta varav man kanske måste tacka nej till vissa för att det är fullt eller inte alls passar. Jag märker då inte av något sånt. Det enda är att vissa soc och org säger att det är bra att man ringer för att det är sån brist på familjehem. Men det är sällan det kommer någon förfrågning. Förstår ju att jag inte bara kan utgå från mig själv men undrar om det är någon härinne som märkt av den så kallade bristen på familjehem (eller jourhem) och hur i så fall???
 
Hej!
Vi började söka oss runt till olika kommuner i vintras för att få info om att bli familjehem/jourhem osv. I några av kommunerna är det stora brister på familjehem som kan tänka sig ta emot ungdomar men inte för små barn.
Så verkligheten verkar se ut som så att det är brist på hem för vissa kategorier. Sen vet jag inte hur mycket organisationer konkurrerar ut kommunerna. Jag kunde känna vissa vibrationer om den saken under vår utbildning.
Det är mina erfarenheter iaf!
 
Jo,vi har blivit kontaktade av flera kommuner och org om vi kan ta emot fler barn vilket vi tyvärr inte kan just nu å grund av att vi inte har ett ledgt rum.
Har nu satt oss i byteskö till en större lägenhet och vill efter det bli jourhem.
 
Hej,
jag min man undrar samma sak :?
vi har varit lediga nu ( inga placeringar ) sedan i maj.Vi har sökt runt oss till olika kommuner plus kontaktat privata org.Det som är konstigt är att vissa av dom kommuner vi kontaktade hade ut en annons i tidningen där dom efterlyste kontaktfamilj/familjehem och jourhem för alla olika ålder!Och inte bara en gång,trots detta har inga hört av sig....Nu e det ju sommar, halva Sverige sover....tror också att det beror på det.Men jag håller med dig Fru Eriksson,det är konstigt.Även om man vet att familj och barnet/ungdom/vuxen ska matchas borde man få förfrågningar....men snart är semestern slut,vi får väl se vad som händer då!
 
Tror ibland varje soc.kontor är på semester. När det havererade för oss i somras med vårt sommaaruppdrag kontaktade det telenr som jag hade fått order om, den människan var naturligtvis deltidsarbetande så jag pratade in på svarare. Tror ni hon har hört av sig? Nä! O detta är ju typ 3 veckor sen. Så om det går med lika mycket ingen fart alls i hela sveriges soc.kontor som i vårt aktuella fall så lär det väl aldrig hända något mer. Det kontiga i det hela är ju att behoven slutar ju aldrig! Det vet vi ju alla! Eller hur?
Usch, jag har ingen bra dag idag, men blir ibland så trött på folk som har sina jobb och gömmer sig bakom diverse olika paragrafer och skit och aldrig som MÄNNISKA tänker på ALLA som verkligen behöver väldigt mycket hjälp osv.
Jag har själv arbetat på en statlig myndighet, en del av kvinnorna där hade jobbat där sen 18 års åldern o var nu i penrionsstadiet. Jag lovar att där hände inte mycket. När då jag kom in och hade så mycket lust och energi att göra så mycket blev man snart impopulär bland både dem och ledningen.
Min närmsta chef tex, han lyfte sin ordinarie lön för sitt ordinarie arbete som kontorsschef + att han fick ett extrajobb inom samma myndighet att utbilda folk och fick lön för det med, samtidigt med sin ordinarie lön. Under den tiden var han ju alltså inte på plats som kontorschef, utan akuta ärenden fick ju vi andra sköta och resten ligga tills han hade tid att komma tillbaks.
Är det hela inte väldigt konstigt i daagens Sverige eg? Till syvendes och sist så är det vi skattebetalare, våra pengar som missbrukas. Jag blir förbannad!
När då vi som vill jobba som familjehem tar på oss sånaa här uppdrag, det är väl verkligen inte mer än begärt att man åtminstone ska ha betalt för vad man utför?
Det kommer ju numera in så mycket pengar på trängselavgifter och jag vet inte allt. Dem pengarna går då inte tillbaks till bilisterna kan jag verkligen lova, så jag undrar vart allt egentligen hamnar?
Jag blir upprörd!
Detta skulle nog kanske inte ha hamnat som svar på där jag har skrivit det, men det blev liksom en vidareutveckling.
Fick alla familjehem en vettig betalning för sitt uppdrag och mer uppstyrt med feedback m.m. skulle det ju vara till stor hjälp tror jag.
Tack för att ni har orkat läsa!
 
Vi har varit utan fast uppdrag i ett år nu. Ngr få intressenter men inget som lett vidare (pga förutfattade meningar och ett okonsekvent tänkade ibland).

Av annonser jag ser verkar det mest vara tonåringar som behöver famhem just nu. Själva säger vi max 7 år gamla och det begränsar ju en del.

Det är ju krävande att skaffa nya famhem så varför inte engagera de som redan är utredda/utbildade?
Vi får väl se vad som händer när semestrarna är slut och skolorna startar igen.
 
Jag tycker mig märka att det är brist på familjehem, jobbar som jourhem och meningen är att "mina" barn inte ska stanna så länge, efter utredning ska dom vidare till familjehem.... MEN jag sitter på övertid med tre stycken just nu, ena väntar vi på en försenad rättegång så den kan jag förstå (familj finns men h*n kan inte flytta föräns efter rättegången).

Ena är en tonåring med en hel del problem och trots flitigt annonserande så svarar inga på annonserna.
Tredje är lite yngre men med STOR problematik och behöver ett kvalificerat familjehem där någon är hemma..... inga svar där heller.

Dessutom tycker jag att barnen som kommer är svårare och svårare fall.
dom flesta familjer som svarar vill ha "en normal unge" men såna placeringar tycker jag mig märka blir allt mera sälsynta.....

Min soss verkar också bekräfta mina tankar, deras jourhem är fulla för man får inte tag på familjer :?

Har jag fel i mina antaganden eller vad tycker ni?
 
Trixen skrev: Jag tycker mig märka att det är brist på familjehem, jobbar som jourhem och meningen är att "mina" barn inte ska stanna så länge, efter utredning ska dom vidare till familjehem.... MEN jag sitter på övertid med tre stycken just nu, ena väntar vi på en försenad rättegång så den kan jag förstå (familj finns men h*n kan inte flytta föräns efter rättegången).

Ena är en tonåring med en hel del problem och trots flitigt annonserande så svarar inga på annonserna.
Tredje är lite yngre men med STOR problematik och behöver ett kvalificerat familjehem där någon är hemma..... inga svar där heller.

Dessutom tycker jag att barnen som kommer är svårare och svårare fall.
dom flesta familjer som svarar vill ha "en normal unge" men såna placeringar tycker jag mig märka blir allt mera sälsynta.....

Min soss verkar också bekräfta mina tankar, deras jourhem är fulla för man får inte tag på familjer

Har jag fel i mina antaganden eller vad tycker ni?


Jag håller med dig!!
Barnen som placeras har ofta stora problem. Som ett familjehem som har hållit på ett tag så skakar jag på huvudet när jag läser vissa anonser på barn som ska placeras. Dessa barn kräver så mycket och de kan sällan ge tillbaka något som ex uppskattning att man står där i vått och torrt, kärlek mm. KAOSET som uppstår när barnet/ungdomen kommer in i familjen.
Låt säga att arvodet blir ex 7500kr före skatt/mån på pappret, men i verkligheten blir det bara hälften, pågrund av att båda föräldrarna i familjhemmet arbetar heltid och det medför att sammaslagning med arvodet överstiger en viss summa och då får betala 50% skatt.
Sanningen blir att familjhemmet känner att det är inte värt det stora arbetet som man måste utföra för den lilla slant man får, som i det här fallet blir 3750kr i månadet.

Är det någon som håller med mig? :?
 
Håller med helt Karin!!
Vem kan jobba 24 timmar om dygnet för några tusenlappar??!!

Dessutom tycker jag att många "skönmålar" placeringarna,
till nya familjehemmet säger soss att "-ja lille Olle har haft det lite jobbigt och har lite koncentrationsproblem men får han bara ett hem med kärlek och ramar så tror vi att han kommer fungera fint" :x

Efter 6 månader i familjehemmet så går dom på knäna....lilla Olle hade i verkligheten en psykiskt sjuk mamma som ringer 5 ggr per natt för att klaga på hur dåligt han har det, Olle hade både ADHD och några extra bokstäver, trotssyndrom och dyslexi visade det sig, Olle är inte ett dugg vänlig utan snor biologiska barnens pengar och saker.
Familjehemmet ropar på hjälp men soss har inte tid utan lovar att återkomma efter mötet dom precis ska ha (hm......!)
Skolan har inga resurser så någon extrahjälp för Olle har dom inte råd med.

Kontentan är att familjehemmet känner sig överkörda och har gått in i väggen och säger upp sitt uppdrag.

Såna barn får jag tbx.......... :evil:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp