Campingar i norra Tyskland eller södra Danmark?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja.. vi ramlade in på camping med husvagn och då undrar jag naturligtvis vilka erfarenheter ni har från DK och Tyskland.

Vi tänkte oss en tripp :bounce: (om husvagnsplanerna går i lås) till Legoland och sen vidare till norra Tyskland. Någon som har tips på bra ställen att stanna på?
 
Du har Billunds camping som ligger precis utanför Legoland, det är nog bara en kort promenad mellan har jag för mig.
Då kan jag rekommendera att bila över broarna, först Öresundsbron och sen fortsätta så man så småningom kommer till Lilla och Stora Bältbroarna som tar en över till Jylland där legoland ligger. Nu beror det ju på vart ni bor i Sverige, bor ni i tex Gbg så är det väl mer smart att ta båten över från GBG.

Sen skulle jag nog bila in i Tyskland från Jylland, jag tycker väl inte Autobahnvägarna är så roliga att åka precis, det är för mig en ren transportsträcka. Grejjen är att vi alltid har velat ner i södra Tyskland och österrike, Italien m.m. Jag tycker nämligen att Alperna är så sagolikt vackert!

Åh så jag längtar tillbaks dit! Det finns jättefina campingar lite varstans i både Tyskland och ner i hela Europa. Numera ska man väl vara försiktig med att bo kvar på rastplatserna, när jag var barn var det inga problem, men idag finns det vägpirater tyvärr.

Sök på nätet efter olika vägar att åka på och ställen att stanna på. Sembo tror jag är en sida som har mycket bra tips.

Undrar om inte Motormännens också har en bra hjälp? Caravan Club kanske också har. Kolla!

Jo, just Västervik är mycket en sommarstad, jag har nog tillbringat minst 1-2 veckor där varje sommar sen jag var nyfödd, även om vi inte bor där, men jag har stora delar av min släkt i Västervik och omkring så det känns lite som hemma för min del.

Lysingbadet som campingen heter i Västervik är väldigt exploaterad, bo i husvagn där skulle jag INTE vilja göra för då ligger man packade som sillar.....

Däremot har dem fina stugor i ett nybyggt område precis vid vattnet där vi hyrde förra sommaren, men det är tyvärr väldigt dyrt.

Ni som ska till ALV och om ni då kommer från Västervikshållet, på vägen till ALV finns det en jättefin mindre camping vid en sjö och det är också en sån där naturcamping, där bodde vi för ca 6 somrar sen, just dem dagarna var det fel på varmvattenberedaren så man fick duscha kallt, men detta är ju många år sen och säkerligen lagat idag. Det var fräscht och fint där, prismässigt minns jag tyvärr inte och inte vad campingen heter, men den ligger utmed den vägen mellan ALV och Västervik.

Vad kul med lite campingtips! Det får väldigt gärna fler hoppa på tåget och berätta erfarenheter och minnen som tips! :claphappy:
 
Adal sa:
Ja.. vi ramlade in på camping med husvagn och då undrar jag naturligtvis vilka erfarenheter ni har från DK och Tyskland.

Vi tänkte oss en tripp :bounce: (om husvagnsplanerna går i lås) till Legoland och sen vidare till norra Tyskland. Någon som har tips på bra ställen att stanna på?


Jag tror det är motormännen som ger ut en bok om olika campingplatser i bla Tyskland. Kan du inte tyska så räkna med att du får lära dig det. Jag kunde ingen när vi åkte för några år sedan. Min man envisades med att prata engelska. Jag snappade upp ett och annat ord så sista dagen fick jag beställa glass till alla på tyska..... :angel:

Det finns många fina platser i Tyskland. De flesta människorna är glada och snälla.

Längtar tillbaka ofta.
 
Ingen dum idé alls det där med broarna - tanken har slagit oss. Nu tar vi nog Gbg och båt över till Dk - gott att äta frukost på vägen. Inte alls omöjligt med broarna hem - beror ju på var i Tyskland vi hamnar.

Alperna - ja det är underbart. Vi var i södra delarna för många år sen och bodde på hotell -men det är ju skillnad mot camping.

Sembo var ett bra tips.. ska kolla där. M och caravanclub ska jag också titta på. Mina tips får komma tillbaka till er när vi varit iväg :D
Tack MGB för dina tips!


Mina Goa Barn sa:
Du har Billunds camping som ligger precis utanför Legoland, det är nog bara en kort promenad mellan har jag för mig.
Då kan jag rekommendera att bila över broarna, först Öresundsbron och sen fortsätta så man så småningom kommer till Lilla och Stora Bältbroarna som tar en över till Jylland där legoland ligger. Nu beror det ju på vart ni bor i Sverige, bor ni i tex Gbg så är det väl mer smart att ta båten över från GBG.

Sen skulle jag nog bila in i Tyskland från Jylland, jag tycker väl inte Autobahnvägarna är så roliga att åka precis, det är för mig en ren transportsträcka. Grejjen är att vi alltid har velat ner i södra Tyskland och österrike, Italien m.m. Jag tycker nämligen att Alperna är så sagolikt vackert!

Åh så jag längtar tillbaks dit! Det finns jättefina campingar lite varstans i både Tyskland och ner i hela Europa. Numera ska man väl vara försiktig med att bo kvar på rastplatserna, när jag var barn var det inga problem, men idag finns det vägpirater tyvärr.

Sök på nätet efter olika vägar att åka på och ställen att stanna på. Sembo tror jag är en sida som har mycket bra tips.

Undrar om inte Motormännens också har en bra hjälp? Caravan Club kanske också har. Kolla!

Jo, just Västervik är mycket en sommarstad, jag har nog tillbringat minst 1-2 veckor där varje sommar sen jag var nyfödd, även om vi inte bor där, men jag har stora delar av min släkt i Västervik och omkring så det känns lite som hemma för min del.

Lysingbadet som campingen heter i Västervik är väldigt exploaterad, bo i husvagn där skulle jag INTE vilja göra för då ligger man packade som sillar.....

Däremot har dem fina stugor i ett nybyggt område precis vid vattnet där vi hyrde förra sommaren, men det är tyvärr väldigt dyrt.

Ni som ska till ALV och om ni då kommer från Västervikshållet, på vägen till ALV finns det en jättefin mindre camping vid en sjö och det är också en sån där naturcamping, där bodde vi för ca 6 somrar sen, just dem dagarna var det fel på varmvattenberedaren så man fick duscha kallt, men detta är ju många år sen och säkerligen lagat idag. Det var fräscht och fint där, prismässigt minns jag tyvärr inte och inte vad campingen heter, men den ligger utmed den vägen mellan ALV och Västervik.

Vad kul med lite campingtips! Det får väldigt gärna fler hoppa på tåget och berätta erfarenheter och minnen som tips! :claphappy:
 
Trunit: Vi har varit ganska mycket i Tyskland och gubben pratar obehindrat - bra för mig som har egen tolk :bow :banan: jag håller verkligen med dig. Härliga människor har vi stött på så vi åker gärna dit. Vi kanska lägga en träff i framtiden på Weissenhäuser Strand på campingen där.. :D
 
Och här är en "campingfreak" till.....har flaxat runt med husvagn (och tält + Mc) sen -88. :D
Älskar Danmark ....och det finns hur många fina campingplatser som helst där.....Många har pooler + vattenrutch eller rakt badhus som ingår i campingavgiften. På vissa är det trångt......alltså där turismen är som värst.Andra finns det massor med utrymme på.
Just nu känns Dk lite dyrt....och man betalar för vagnen och sen per person.....och hund!!Men oftast är duscharna gratis.....

Sist vi hade husvagnen med var vi på Legoland,men bodde ett par mil därifrån för att vi ofta tycker det blir så trångt nära turistfällorna.
Danmark är ju så pass litet att allt ligger inom köravstånd om man ställer vagnen "mitt i"-tycker vi som har 50 mil till Sholm.....
Vi tyckte det var väl dyrt med färja Gbg-Frh och åkte över Hborg-Hör och körde broarna genom Dk......För oss var det billigaste alternativet-Husvagn 650 och mindre buss gjorde att vi räknades som lastbil ( eller om det rakt var långtradare...? :oops: ).....

Tyskland är ett oprövat kort ännu för oss.....men jag suger åt mig... :angel
Skulle så gärna vilja åka till Kroatien eller nåt,men min man jobbar skift och har långledigt med jämna mellanrum året om istället för semester så vi har max 17 dar i sträck på oss.
Var i alla fall och tittade på en Scaniabuss i söndags.....12 m och helfrän.....som gjord för långkörning.....Men det känns så svårt att byta husvagnsliv mot bussliv.....Är ju van att parkera och smälla upp förtält osv....och sen ränna runt med bilen.....
Mmmmmmmm snart är det dax!!!!Längtar så!!!! :banan:
 
Här är en husvagnsresenär till :banan:
Och längtar till säsongen gör vi allihop (nja, inte alla förresten, placeringarna tycker det är OK max 2-3 dar)

Vi har funderingar på att ta vagnen ner till Frankrike och Euro Disney nästa år.
Kroatien och Italien finns också med på önskelistan.
I år har vi en annan långresa på G med flyg...............

Men, semestern är ju alldeles för kort för att hinna med allt man vill :x :smirk: :angel
 
Vi åkte till Helsingborg....besökte ett välkänt hemvärnsnäste....sen tog vi färjan över till Tyskland. Besökte Berlin och koncentrationslägret.

Fortsatte sedan neråt, ville komma till södra Tyskland. Besökte Europapark. Helt underbart!!

Lämnade samhället i ösregn, bilade genom Frankrike...vilken kontrast mot vackra Tyskland!! Tyskarna som var måna om sina restauranger och toaletter, Mc Donalds utan dess like. Kommer in i Frankrike och det såg ut som hej kom och hjälp mig. Avverkade det snabbt och kom in på snirkliga vägar i Luxemburg. Vilken natur, hissnande vackert.

Sedan via Tyskland, DK, bron och hem.

Vilken tur du har som har egen tolk med dig!!

Visst vi kan träffas fram igenom....inte denna sommaren, inte nästa då blir det norrland och Finland, nån som vill hänga på?

Kram på er!!

Jo, just det ja...en varning!! Finns en First Camp i södra DK som är under all kritik. Det fanns en badplats, men vid badplatsen mynnade avloppet från bondgården. Det var sååå snuskigt och äckligt där.
 
Hej alla :razz:
Jag har själv bott i norra Tyskland,Schleswig-Holstein i kommunen Nordfriesland,ca 6 mil till danska gränsen,beroende på från vilket håll man kommer.(Flensburg ca 3 mil)
Sedan är det ju viktigt att veta vad man vill se/uppleva i norra Tyskland.Det finns allt,från underbara naturen "Wattenmeer",storstäder,Hamburg,Kiel osv många lekparker som t ex "HansaLand", "Tolkschau".I Hamburg finns "Hagenbecks Tierpark".Vet faktiskt inte vad jag ska berätta eller inte,bäst att ni frågar i så fall.det är otroligt mycket att se där och jag kan verkligen VARMT rekommendera norra Tyskland! :D
Hör av er om ni vill :razz:
Nu bor vi i Norrland,vi brukar bila ner till Gtb och sedan brukar vi ta färjan till Fredrikshamn,det tar ca 4-5 timmar genom DK.
Kram TwighlightCat
 
EJE sa:
Just nu känns Dk lite dyrt....och man betalar för vagnen och sen per person.....och hund!!Men oftast är duscharna gratis.....
Ja det käns lite surt att betala per person - specielt om man är några stycken som jag antar att ni blir. Tur att duschen är gratis på de flesta håll. :banan:

EJE sa:
Tyskland är ett oprövat kort ännu för oss.....men jag suger åt mig... :angel
Skulle så gärna vilja åka till Kroatien eller nåt,men min man jobbar skift och har långledigt med jämna mellanrum året om istället för semester så vi har max 17 dar i sträck på oss.
Var i alla fall och tittade på en Scaniabuss i söndags.....12 m och helfrän.....som gjord för långkörning.....Men det känns så svårt att byta husvagnsliv mot bussliv.....Är ju van att parkera och smälla upp förtält osv....och sen ränna runt med bilen.....
Mmmmmmmm snart är det dax!!!!Längtar så!!!! :banan:


Vi är också nyfikna på Tyskland så jag hoppas på många tips därifrån
 
Honey: Håller verkligen med om att semestern är för kort. Kunde gott vara många veckor fler än de är idag.

Turnit: Europapark har vi funderat på i flera år men valt att vänta på att barnen ska bli lite större. Nu kanske det är lättare om vi får vagnen - då kan man ju vara borta lite längre till bättre priser än om man ska bo på hotell.

Finland och norrland... måste fundera på det. Vi är mer tysklands människor :angel
Är det inte stora mygg i norrland *fördom* :rollhappy: :D

Tar till mig varningen - tack!!
 
EGENTLIGEN har vi väl inte rätt att "klaga"........................ :oops:
Vi har så mycket f-ledigt sparat på våra biosar att vi är lediga 7-8 veckor varje sommar................... :banan: :claphappy: :rollhappy: :bow
Men ÄNDÅ..............känns det som för lite tid :angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp