Deklaration

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är nytt familjehem sedan december, hur gör jag i deklarationen, var gör jag avdrag? Det är väl Omkostnadsdelen som ska skrivas på något sätt i deklarationen?
 
Hej!
Avdraget gör man i ruta 05, förrut fick man dra av allt över 1000 kr men det är höjt till 5000 kr. Vet dock inte om detta gäller från i år eller nästa. Det märks :x

På min deklaration så står omkostnaden redan förtryckt, vet dock inte om den gör det för alla.

Vi får ta en kurs sen här så vi får till det rätt, när pappren kommer :P . Är lika osäker själv varje år.

Hälsningar
Sara
 
sara sa:
Hej!
Avdraget gör man i ruta 05, förrut fick man dra av allt över 1000 kr men det är höjt till 5000 kr. Vet dock inte om detta gäller från i år eller nästa. Det märks :x

På min deklaration så står omkostnaden redan förtryckt, vet dock inte om den gör det för alla.

Vi får ta en kurs sen här så vi får till det rätt, när pappren kommer :P . Är lika osäker själv varje år.

Hälsningar
Sara

Måste få fråga vad du menar med avdrag på 5000:- vad syftar du då på. Som tex. sängar och annan inrednig eller? Själv har vi aldrig gjort några avdrag i deklationen då det gäller våra placeringar..... Men vi bedriver inget företag. Bra tips du kom med kurs då det är dax. Må väl och ha en bra dag/Eva
 
Hej Ejsa
Jo man får göra avdrag i deklarationen på hela omkostnadsersättningen utom 5000 kr. Det kan se olika ut. Vissa kommuner och org fixar det på något sätt så det kommer inte med på deklarationen. Vet inte exakt hur detta fungerar.

Men vi hade så genom org den omkostnden skulle vi inte dra av, men omkost genom kommun stod med och den skulle vi dra av i ruta 05.

Detta är en vetenskap men om vi tar en liten kurs när den kommer så vi får ordning på detta. Vi får hjälpas åt.

/Sara
 
Tack!

... det här med deklarationen oroar jag mig för, hittar inte lönelapparna och har försökt få tag på någon i kommunen :) javisst - som att leta efter nål i höstack. Har dock kontrakten o ska väl klura ut till slut hur summorna ska vara.
Dock en kurs vore bra för det är inte enkelt o varje krona räknas. (med tanke på att inget är pensionsgrundande gäller det att vara sparsam)
 
Står det inte på din löneutbetalningsavi för december hur mycket du fått i arvode och i omkostnadsersättning. Alla som har betalt ut över 999 kr(tror jag att det är) måste senast den 31 januari skicka in kontrolluppgift till skatteverket och till den som fått ersättningen. Arvodet är pensionsgrundande men inte TJÄNSTE-pensionsgrundande. Först dras ett basbelopp av och sedan räknas pensionen på det som blir kvar. Så har det varit och jag tror att det är så nu också.
Kanske finns det någon annan som vet om det gäller än. När det börjar närma sig deklarationsdags kan vi väl kontakta skattemyndigheten med våra frågor. Vore bra om vi sammanställer frågorna så kan vi skicka dom på mail dit.
Mat-tilda
 
Omkostnadersättning står på deklarationspappren som du får snart och den summan ska man dra av vid ruta 5 som kostnadsersättning, annars får du ju betala skatt på den summan med. Har du inte gjort det tidigare år, så kan du begära att få rättelse nu och få pengarna tillbaka som du har betalat för mycket i skatt. Jag tror man kan begära rättelse 5 år tillbaka. Men jag har en fråga och det är om era kommuner kommer att kompensera er för egenavgiften på 5000 kr, som gäller from i år. Jag tänker i vart fall försöka att bli kompenserad, då omkostnadsersättning är baserad på faktiska kostnader och då ska jag väl inte behöva betala 5000 kr själv. I mitt tycke borde alla familjehem och andra som har omkostndsersättning ex. då kontaktpersoner få en startsumma som motsvarar egenavgiften, då vi faktiskt tar hand om andra personer som är i stort behov av stöd. Tänk så många kontaktpersoner och andra som kanske slutar med sitt uppdrag pga ekonomiska skäl, då dom inte har så mycket i omkostnadersättning och ändå måste betala 5000 kr själva. Nej slopa egenavgiften helt o hållet för oss som har omkostnadsersättning....
 
Jag är verkligen inte kunnig alls inom det här....men det blir väl inte att vi FÖRLORAR 5000 kronor av vår omkostnadsersättning, utan att vi får betala SKATT på 5000 kr av omkostnaden (tidigare 1000 kr av omkostn.ers.)
Cirka 30% skatt blir ju 300 kr på varje tusenlapp, alltså blir det då 1500 kronor i rena pengar som vi går miste om (istället för 300 som det var förut)
Jag har dessutom flera olika extrajobb och lär komma upp i summan för när de börjar dra även statlig skatt, så förmodligen kommer jag väl förlora MER än de där 1500 spännen... Suck...
Om jag nu har fattat det hela riktigt. Rätta mig gärna, ni som kanske har bättre koll än jag.
 
Jovisst förlorar du 5000 kr själv, det är en egenavgift som du själv får stå för och likaså var det med de tidigare 1000 kr. Du betalade inte skatt på den summan heller, utan det var en ren egenavgift.
 
Tack Anne, för tips på bra sida! Jag kollade på skatteverkets sida, på deklarationsblanketten, men där stor fortfarande 1000 kr...

Jag tolkar den här sidan som att jag fattat rätt....alltså 5000 kr av vår skattefria omkostnadsersättning blir inte skattefri - vi får betala skatt på den och förlorar netto minst 1500 kr.

Anna 123: Det här med egenavgift och att vi förlorar 5000 kr, var har du fått den informationen ifrån?
 
Nu har jag luskat lite till!!!
De nya skattereglerna gäller från 1 januari 2007. Men eftersom det är 2006 års inkomst som vi deklarerar nu i maj så är det 1000 kr som gäller, från och med nästa års deklaration 5000 kr.
 
Vad bra då får vi lite mera pengar över i år i allafall :roll:

Hoppas att de kan skaka lite vett i de som bestämmer sådana dumheter :x

/Sara
 
Har läst lite här om olika inlägg och jag vet inte om jag alltid fattat detta fel men jag har alltid dragit av hela omkostnads summan och för tusen lappen lägger jag alltid in om slitage av hus och hem och det brukar funka.
 
Anna123 sa:
Omkostnadersättning står på deklarationspappren som du får snart och den summan ska man dra av vid ruta 5 som kostnadsersättning, annars får du ju betala skatt på den summan med. Har du inte gjort det tidigare år, så kan du begära att få rättelse nu och få pengarna tillbaka som du har betalat för mycket i skatt. Jag tror man kan begära rättelse 5 år tillbaka. Men jag har en fråga och det är om era kommuner kommer att kompensera er för egenavgiften på 5000 kr, som gäller from i år. Jag tänker i vart fall försöka att bli kompenserad, då omkostnadsersättning är baserad på faktiska kostnader och då ska jag väl inte behöva betala 5000 kr själv. I mitt tycke borde alla familjehem och andra som har omkostndsersättning ex. då kontaktpersoner få en startsumma som motsvarar egenavgiften, då vi faktiskt tar hand om andra personer som är i stort behov av stöd. Tänk så många kontaktpersoner och andra som kanske slutar med sitt uppdrag pga ekonomiska skäl, då dom inte har så mycket i omkostnadersättning och ändå måste betala 5000 kr själva. Nej slopa egenavgiften helt o hållet för oss som har omkostnadsersättning....

Har ganska precis kollat in min skattedeklaration på nätet och blev helt bestört över den höga kvarskatt det står att jag har..
Men är det så som jag uppfattar det att Anna123 skriver, att jag kan dra av omkostnaden förutom 1000kr?! Kanske jag verkar nojjig och behöver en extra bekräftelse, men ge mig gärna den!

Jajja
 
Hej Jajja
Ja man drar av det som står i ruta 05 i ruta 06 och då får man veta hur det ser ut.

/Sara
 
Hej Alla!
JAg har deklarerat både som dagmamma och familjehem. Ni ska skriva in hela summan på eran omkostnadsersättning. Jag fick också en chock första gången jag skulle deklarera och fich en sky hög restskatt tills jag läste om att man skulle dra av omkostnaden.
Detta gör man även som dagmamma.
MVH: Annsofie
 
Ja, din omostnadsersättning är ju pålagd din inkomst, därför har du ju betalt för lite skatt = kvarskatt, i förhållande till den (alltför höga) inkomsten. Dra av hela omkostnadsersättningen från den beskattningsbara inkomsten (utom 1000 kr) och gör en ny skatteuträkning så ska du se att du får en annan summa på kvarskatten (eller tom. plus!!)
 
*en lättnads suck*

Jaa...vilken skillnad! Blev ju riktigt rädd där när jag såg hur mycket jag skulle betala tillbaka...*ler* Började ju att se framåt och hur jag skulle dra in på det ena och det andra för att klara av att betala så mycket.. Men nu är det ju inte så, och det är en oerhörd lättnad! *phu*
Tack alla för ert stöd och hjälp!

Önskar alla en underbar dag med hopp om mycket solsken!
 
Ska se om jag kan göra ett förtydligande då jag har en syster på skatteverket.

HELA beloppet som står under omkostnadsersättningar SKA flyttas över från ruta 5 till ruta ?. Gör du inte det så räknas de inte som avdrag utan enbart som inkomst. Skatteverket drar bort de 1000 kr. Dvs om vi drar av 1000 kr så gör skatteverket det med och då är det helt plötsligt 2000 kr som räknas bort. Hela summan flyttas alltså.

Sen vill skatteverket att man under Övriga upplysninga skriver ungefär så här:
Avdrag yrkas med XXXXX kr för omkostnadsersättningar i samband med familjehemsuppdrag.

Då behöver skatteverket inte granska mer ingående om VARFÖR vi drar av hela omkostn.ersättningen. Vi har redan talat om det för dem. Stickkontroller görs för att kolla om det är rätt men det händer inte så ofta.

1000 kr (från och med nästa deklaration 5000 kr) är den del som man inte kan begära avdrag för. Ungefär som med körersättning - upp till 7000 kr får man vackert betala själv men resten får man göra avdrag för.

Vi kommer att försöka få vårt soc att öka omkostnadsersättningen med motsvarande av vad vi kommer förlora (ca 1500 kr). Omkostnadsersättningarna får vi ju just för att vi ska kunna ge barnen kläder, toapapper, mat etc och de täcker sällan upp allt det man handlar/ger barnen (inte här iaf).

Restskatten kommer sig oftast av att uppdragskommunerna drar bara 20% skatt. I jan varje år får vi ringa och påminna kommunen att dra 30%. Detta glömde jag (el rättare sagt trodde det räckte med att säga till en gång) och får en fin kvarskatt ...igen...

Har ni fler frågor så skriv dem så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan. Har ju snabbt hjälp av min kära syster om jag själv inte vet...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp