Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sara sa:Hej!
Avdraget gör man i ruta 05, förrut fick man dra av allt över 1000 kr men det är höjt till 5000 kr. Vet dock inte om detta gäller från i år eller nästa. Det märks :x
På min deklaration så står omkostnaden redan förtryckt, vet dock inte om den gör det för alla.
Vi får ta en kurs sen här så vi får till det rätt, när pappren kommer :P . Är lika osäker själv varje år.
Hälsningar
Sara
Anna123 sa:Omkostnadersättning står på deklarationspappren som du får snart och den summan ska man dra av vid ruta 5 som kostnadsersättning, annars får du ju betala skatt på den summan med. Har du inte gjort det tidigare år, så kan du begära att få rättelse nu och få pengarna tillbaka som du har betalat för mycket i skatt. Jag tror man kan begära rättelse 5 år tillbaka. Men jag har en fråga och det är om era kommuner kommer att kompensera er för egenavgiften på 5000 kr, som gäller from i år. Jag tänker i vart fall försöka att bli kompenserad, då omkostnadsersättning är baserad på faktiska kostnader och då ska jag väl inte behöva betala 5000 kr själv. I mitt tycke borde alla familjehem och andra som har omkostndsersättning ex. då kontaktpersoner få en startsumma som motsvarar egenavgiften, då vi faktiskt tar hand om andra personer som är i stort behov av stöd. Tänk så många kontaktpersoner och andra som kanske slutar med sitt uppdrag pga ekonomiska skäl, då dom inte har så mycket i omkostnadersättning och ändå måste betala 5000 kr själva. Nej slopa egenavgiften helt o hållet för oss som har omkostnadsersättning....