Det här med foton å annat.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad gäller egentligen för jourisarna och famhemsplaceringar...? Sekretess såklart och försiktighet med att lämna ut uppgifter osv, det vet jag redan. Men säg att vi tar ett fint foto ( jag fotar i stort sett dagligen ) och jag vill lägga upp det på min blogg, eller Facebook tex. Är det okej ävenfast en placering finns med på bilden ?
Våra vänner och bekanta vet ju redan " läget" , jag skulle såklart aldrig skriva annat än evt förnamn på plac.
Är det okej eller ? Hur gör ni andra ? Annars blir det ju särbehandling " big time" , om jag " suddar" ansiktet på plac. O ja, jag lägger ofta ut bilder på familjen och delar med vänner.
Vad är det egentligen som gäller här ?
 
Man har enligt lag inte rätt att lägga upp bilder på andra människor på nätet. Med barn är det bara vårdnadshavarna som kan godkänna att barnet får figurera på internet.

Så det du kan göra är att få en skriftlig godkännande ang foto på sociala medier ( kan kännas som mucketed underskrift men det är för att ha i framtiden vid ev problem)

/skorpan
 
Jag fotar också mycket och har till min blogg, men jag lägger aldrig ut mina jourisar eller placeringar om dom inte är myndiga och säger JA själva, en 17 åring har jag lagt ut men både hon och hennes pappa sa ja till det.
Småttingar och LVUáde barn lägger jag aldrig ut, småttingar har jag lagt ut ryggtavlan på nån gång när hundar och barn gått promenad och jag fotat om bakifrån på långt håll.

I bland som midsommar och jul så har jag fått kanonbilder som jag velat använda men jag har redigerat bort ansiktena först.
 
SKORPAN01 sa:
Man har enligt lag inte rätt att lägga upp bilder på andra människor på nätet. Med barn är det bara vårdnadshavarna som kan godkänna att barnet får figurera på internet.

Så det du kan göra är att få en skriftlig godkännande ang foto på sociala medier ( kan kännas som mucketed underskrift men det är för att ha i framtiden vid ev problem)

/skorpan

Njea.....det stämmer inte riktigt, du kan ställa dig på T-centralen och fota hej vilt, du får använda bilderna, om DU har tagit dom, dock ej till reklam där det alltid krävs samtycke från personen på bilden.
Dock är rekomendationerna att man får samtycke innan dom publiceras, men annars skulle alla pressfotografer få lägga ner, kändisarna skulle aldrig ge sitt samtycke till 99% av publicerade bilder.
 
Okej, svaren var ganska entydiga. Vi får helt enkelt " sudda ut" plac. från våra bilder. Tråkigt då det bara är en liten bebis det handlar om, men något skriftligt godkännande lär jag aldrig få.
 
Trixen sa:
SKORPAN01 sa:
Man har enligt lag inte rätt att lägga upp bilder på andra människor på nätet. Med barn är det bara vårdnadshavarna som kan godkänna att barnet får figurera på internet.

Så det du kan göra är att få en skriftlig godkännande ang foto på sociala medier ( kan kännas som mucketed underskrift men det är för att ha i framtiden vid ev problem)

/skorpan

Njea.....det stämmer inte riktigt, du kan ställa dig på T-centralen och fota hej vilt, du får använda bilderna, om DU har tagit dom, dock ej till reklam där det alltid krävs samtycke från personen på bilden.
Dock är rekomendationerna att man får samtycke innan dom publiceras, men annars skulle alla pressfotografer få lägga ner, kändisarna skulle aldrig ge sitt samtycke till 99% av publicerade bilder.


Hej

Att ta en bild på allmän plats får man göra men dock inte peka ut en person som inte är en "ofentligperson" ofentliga personer har själva valt detta och på så sätt är dom inte innefattade av detta.

Har varit uppe i rätten ang detta och man får inte peka ut personer på sociala medier eller offentligt utan personens medgivande

Lycka till
 
Det är lurigt det där...
Jag lägger inte ut, och jag ber mina barn, släkt och kompisar att inte göra det!
Men jag vet inte vad som gäller tyvärr. Enklast är nog att fråga soc och få skriftligt på det om de tycker det är ok.
Hur går det annars Kråkan? Har ni fått ordning på framtiden:)?
Carina
 
mammac sa:
Det är lurigt det där...
Jag lägger inte ut, och jag ber mina barn, släkt och kompisar att inte göra det!
Men jag vet inte vad som gäller tyvärr. Enklast är nog att fråga soc och få skriftligt på det om de tycker det är ok.
Hur går det annars Kråkan? Har ni fått ordning på framtiden:)?
Carina

Vi väntar på beslut nu... En vecka " försenat" . :bounce:
 
Nej man bör ju inte utan samtycke lägga ut andras barn på nätet.
Inte ok.

Man får helt enkelt tänka till när man fotar så dom inte är med på det man vill lägga ut.
Är inte så svårt.

Jag var jätte noga med det. Sa till mina bio barn att inga bilder får läggas ut på bloggar eller skickas till vänner.
Vår bio barn vill ju visa liten till sina vänner, jag sa att dom fick visa bilder på sin mobil men inte skicka.
Vi la ut bild på barnvagn och bio barn på en liten hand i sin.
Bilder bakifrån kan jag tycka är ok.
 
O jag gör på lite annat sätt....har pratat med ansvarigt soc o rådfrågat hur mkt vår placering får vara med i tidningar o visas offentligt med bild, dvs exponeras. För dem har det varit fritt fram om barnet är med i lokaltidningen vid aktiviteter o liknande - dock ska vi helst inte skriva ut efternamnet. Det har gått bra för det mesta. Själv säger Liten att h*n heter vårt efternamn...

Första gången Liten var med på bild på nätet var en förälder till Litens kompis....som många kunde se. Bio vet om att barnet varit med i tidningen o så o inte reagerat nämnvärt på det- o har heller inte velat se det... H'n finns med i det lilla vi är ute på nätet- h*n har nu blivit så stor o vill vara som andra som är med på bl a facebook... o vi vill inte särbehandla Liten . SÅ där är h*n med. Kanske gör vi fel- men h*n är en del av familjen o då ska h*n inte särbehandlas mer än nödvändigt. Dock tänker vi alltid på vilka foton vi lägger ut - hur de ser ut o tänker på hur de kantolkas- i början la vi mest ogenomkännliga bilder , men nu får h*n vara med som övriga i familjen. Gör vi helt fel?? Å andra sidan har soc inte sagt nej när vi frågat....
 
SKORPAN01 sa:
Trixen sa:
SKORPAN01 sa:
Man har enligt lag inte rätt att lägga upp bilder på andra människor på nätet. Med barn är det bara vårdnadshavarna som kan godkänna att barnet får figurera på internet.

Så det du kan göra är att få en skriftlig godkännande ang foto på sociala medier ( kan kännas som mucketed underskrift men det är för att ha i framtiden vid ev problem)

/skorpan

Njea.....det stämmer inte riktigt, du kan ställa dig på T-centralen och fota hej vilt, du får använda bilderna, om DU har tagit dom, dock ej till reklam där det alltid krävs samtycke från personen på bilden.
Dock är rekomendationerna att man får samtycke innan dom publiceras, men annars skulle alla pressfotografer få lägga ner, kändisarna skulle aldrig ge sitt samtycke till 99% av publicerade bilder.


Hej

Att ta en bild på allmän plats får man göra men dock inte peka ut en person som inte är en "ofentligperson" ofentliga personer har själva valt detta och på så sätt är dom inte innefattade av detta.

Har varit uppe i rätten ang detta och man får inte peka ut personer på sociala medier eller offentligt utan personens medgivande

Lycka till


Njea om du läser här:
http://www.datainspektionen.se/lagar-oc ... -internet/ Så kan du läsa följande:
" Några praktiska exempel

Bloggar och sociala medier

Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande."

"
Vad får man lägga ut på webben?

I personuppgiftslagen (PuL) finns inga särskilda regler för publicering på Internet. Personuppgiftslagens generella regler för behandling av personuppgifter gäller även när man publicerar personuppgifter på webbplatser, bloggar och liknande.

Man får inte kränka andra människor

Om personuppgifter publiceras i en löpande text på Internet, till exempel i en blogg, är publiceringen i princip tillåten så länge man inte kränker den som personuppgifterna handlar om. "

(Foton räknas som PuL)

Så är det inte kränkande så får du lägga ut bilder..
Annars så skulle nog varenda bloggare stå i kö till Tingsrätten :angel
 
Tack för info!!! Därav tänker jag att sunt förnuft gäller. Skulle aldrig lägga ut ngn bild eller text som kan kränka ngn- vare sig familjemedlem, eller annan.... Därför tänker vi till noga vad för slags foto vi lägger ut på oss i familjen o vad för slags texter vi skriver....

Känns dock skönt att ha rådfrågat soc ....blev aktualiserat då Liten hamnad i tidningn o det skrevs mkt om Liten där... då fick vi kalla fötter o ringde soc direkt. Tidningen var ju redan ute- men ville visa att vi iaf tänkte på det...skrev en tråd ang det i höstas..i september/oktober...det samtalet med soc gick bara fint =)
 
Jag är nog överförsiktig då ... verkar så . Jag lägger inte ut bilder någonstans där man kan identifiera mina barn , bio eller placerade . Att dom själva gör det är en sak så länge det är anständigt , men jag gör det inte .
Kan däremot skicka en bild eller två till släkting eller placerings släkt vid önskemål .
Överförsiktig eller tråkig ...... möjligt , men att göra något som inte känns rätt blir så dumt i slutänden .
 
nebulosa sa:
Jag är nog överförsiktig då ... verkar så . Jag lägger inte ut bilder någonstans där man kan identifiera mina barn , bio eller placerade . Att dom själva gör det är en sak så länge det är anständigt , men jag gör det inte .
Kan däremot skicka en bild eller två till släkting eller placerings släkt vid önskemål .
Överförsiktig eller tråkig ...... möjligt , men att göra något som inte känns rätt blir så dumt i slutänden .

...då är jag också tråkig:)) lägger inte ut på vare sig bio eller placerade
Tycker iallafall man ska prata med sitt soc om det!
 
Vi lägger ut bilder med taggar på facebook tex och jag har en skrivbordsbild på mitt jobb med ungarna på plus att jag pratar (förmodligen konstant enligt mina kollegor :smirk: om de små :angel: )

MEN för det första har jag stora :angel: sen så har jag sett till att vår socialsekreterare har gett sitt medgivande och i de fall det gått även biofamilj.

Vi bor med så stora :angel: att just facebook är en daglig del av kommunikationen, de biofamiljer som funnits inblandat har varit positiva till att se "vardags" bilder på sina barn. Barnen själva har tidigare när jag inte la ut bilder ifrågasatt om jag "skämdes" för dem eller inte ville visa dem.
Samma gäller med fotot på jobbet, :angel: kommer ofta förbi mig och som sagt pratar jag ju om dem så där blir det en naturlig koppling, av att finnas till, synas, vara en del av vårt sammanhang, Sen försöker både jag och maken avdramatisera det här med att bo i familjehm så mycket det bara går, så frågar någon om barnen eller fotonen så säger vi direkt att vi är famhem, något som tagit bort mycket skam och tabu från barnen.

Hade det varit små barn hade jag nog valt att göra annorlunda dock.
 
Njea.....det stämmer inte riktigt, du kan ställa dig på T-centralen och fota hej vilt, du får använda bilderna, om DU har tagit dom, dock ej till reklam där det alltid krävs samtycke från personen på bilden.
Dock är rekomendationerna att man får samtycke innan dom publiceras, men annars skulle alla pressfotografer få lägga ner, kändisarna skulle aldrig ge sitt samtycke till 99% av publicerade bilder.[/quote]


Hej

Att ta en bild på allmän plats får man göra men dock inte peka ut en person som inte är en "ofentligperson" ofentliga personer har själva valt detta och på så sätt är dom inte innefattade av detta.

Har varit uppe i rätten ang detta och man får inte peka ut personer på sociala medier eller offentligt utan personens medgivande

Lycka till[/quote]


Njea om du läser här:
http://www.datainspektionen.se/lagar-oc ... -internet/ Så kan du läsa följande:
" Några praktiska exempel

Bloggar och sociala medier

Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande."

"
Vad får man lägga ut på webben?

I personuppgiftslagen (PuL) finns inga särskilda regler för publicering på Internet. Personuppgiftslagens generella regler för behandling av personuppgifter gäller även när man publicerar personuppgifter på webbplatser, bloggar och liknande.

Man får inte kränka andra människor

Om personuppgifter publiceras i en löpande text på Internet, till exempel i en blogg, är publiceringen i princip tillåten så länge man inte kränker den som personuppgifterna handlar om. "

(Foton räknas som PuL)

Så är det inte kränkande så får du lägga ut bilder..
Annars så skulle nog varenda bloggare stå i kö till Tingsrätten :angel[/quote]


Detta är en tolknings fråga som man förlorar på i rätten .. Vad är en kränkande bild , detta ligger i betraktarens ögon och är helt individuellt. Ett barn kan inte ansvara för att dom inte figurerar på nätet han det är vårdnadshavarnas ansvar att "skydda" barnet om en person går imot vårdnadshavarnas vilja är det kränkande om dom inte vill att deras barn skall figurera på sociala medier


Har drivit ett ärende ang detta i rätten och van då vi inte ville att dom små skulle exponeras på en sida i sociala medier. Sen tolkar säkert varje domare olika.
 
Ojoj,vilken diskussion det blev !
Jag har ,någonstans i bakhuvudet för mig, en anledning till att man inte " får"(??) publicera bilder på placeringar man har.
Det är för att de inte ska riskera att bli igenkända och folk ska förstå att de är familjehemsplacerade.
MEN vem skulle egentligen känna igen en liten bebis på , tex min stängda facebooksida ?
Jaja alla har olika åsikter , antar att man får ta det säkra före det osäkra iallafall. Känns bara fel att exkludera
en liten människa som faktiskt ingår i vår familj just nu.....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp