En hel del funderingar

Hej, jag är ny här och suttit och läst en hel del inlägg. Vi har varit familjehem i drygt 2,5 år, men hen flyttade1/1, vi var kkontaktfamilj 2 månader sedan drog föräldrarna in det då hen inte ville vara hos dem utan bara skrek och var ledsen hos dem. Soc gör nu en ny utredning och vi hoppas på det bästa.

Nog om det. Vi har en ny placering på gång och efter att ha läst de olika inläggen här börjar jag fundera på om vi sagt ja för snabbt. Vår nya placering bor idag med en mamma som är väldigt sjuk både fysiskt och psykiskt, lågbegåvad och det finns inget nätverk. Hen är 4,5 år det soc berättade var i stortsett bara att hen ej bär på samma sjukdom som mamman, gillar monster lekar, går i en idrott och på förskola. Resten handlade om mamman.

Känslan från mötet med soc var att hon hade mammans perspektiv. Det ska vara umgänge fre-sön varanna helg, mamman ska vara med på fritidsaktiviteten varje veck, vi ska ha telefonkontakt minst en gång i veckan där vi informerar om hur barnet har det. Detta hade ju varit toppen om vår familjehemsekreterare inte efter mötet hade ringt och meddelat att när hen blev placerad för ett par månader sedan hade mamman legat och håll fast hen och bara gråtit och gråtit. Mamma gråter vid varje samtal med soc, ibland tar hon sig inte ur sängen, utredningssekreteraren säger en sak och vår familjehemsekreterare en annan.

Vi har fått till oss att de valt oss för att vi lätt tar till oss människor, får dem att lite på oss. Att vi tar till oss barnet som vårt eget men främst i detta fall för att vi jobbar utifrån uppdraget.

Hur ska vi tänka här vi har egna barn på 1, 11, 13, 16 & 18. Vi har tid och ork för ett barn men vi vet ju inte så mycket vare sig om hen knutit an till mamman eller någon på förskolan. Det känns som att mycket kommer ha med mamman att göra. Hur tänker ni där?

Vad ska man begära i omkostnader och arvode. Soc vill inte att vi flyttar på pojken utan han ska gå kvar på förskolan på andra sidan stan vilket gör att buss till jobbet blir omöjligt.
 
Jag skulle definitivt ta ett nytt samtal med Soc, och Säga dina farhågor. Att du vill veta mer om hen och vad planen är på lång sikt. Anledning till kvargående på förskola? Fundera över avståndet till förskola och vd det kostar er. Begär det extra i omkostnader sättning.
 
med alla dom problem mamman har tex inte kommer upp ur sängen ifrågasätter jag bara dessa umg fred-sönd hur klokt är det?
Sen får man nog också fundera på vilken "skada" barnet har tagit av allt detta.
 
Tack för era svar.

Den långsiktiga planeringen är att hen ska tillbaks till bio när hon blivit frisk, hon är just nu för sjuk för att genomgå behandling, samtidigt säger soc att det är en uppväxtplacering då det inte är säkert att hon klarar en behandling. Umgängena tycker utr.soc är bra för mamman. Från utr.soc känns det bara som ett föräldraperspekti, som tur är har vår familjehemsekreterare ett större barnperspektiv.

Just nu är det en sol placering och det gav soc som anledning till att inte byta förskola för det vill inte mamman. Vi kan ha förståelse för att hen går kvar i förskolan men soc pratade även om skolan vilket vi kommer ligga på om att byta till där vi bor just utifrån kompisar.

Vi träffar mamman på tisdag och hen på torsdag. Nu tyckte inte soc det skulle bli någon snabb inskolning men som mamman var förra gången så känns det som att det vore bättre med en snabb inskolning. Jag ska kolla med dem på måndag hur anknytningen är. För det utr.soc hela tiden sa var att hen är allt för mamman men inget om vad mamman betyder för hen.
 
Har vart familjehem sen 96. Och innan dess var vi stödfamilj. Nu är vi jourhem och jag säger absolut nej till det du beskriver. Det är inte ur barnperspektiv att bli uppbunden av bio träffar så tätt. Det här är ett typiskt fall där man sätter en vuxens behov före barnets. Det blir väldigt många möten och avsked och det i sin tur skapar väldigt mycket oro hos barnet, samt väldigt svårt att knyta an och rota sig i er familj. Är det en uppväxt placering så vore detta en katastrof för barnet. Hur ska helgumgänget se ut? Hos er eller hos bio mamman, vad har hon hör hjälp med det umgänget? Tycker det låter som väldigt flata och inkompetenta familjehenssekreterare. Nej jag skulle aldrig i livet gå med på något liknande. Min uppgift är att se till att barn mör bra och känner sig trygga och inte vara den som hjälper föräldrar att tillfriskna/ må bra på bekostnad av sina barn
 
Håller helt med i det du skriver. Vår familjehemsekreterare är underbar och har ett bra barnperspektiv tyvärr är utr.sek nog för ung och oerfaren för detta 'fall'. Vår familjehemsekreterare ringde igår och nu hade mamman ändrat sig, hon vill inte att hen blir placerad. Trots att jag inte ens träffat hen gör det ont i hjärtat att någon får ha det så här. Familjehemsekreteraren hade sagt att hon tyckte det var dags att gå vidare med ett LVU men det var det sista utr.sek ville. Vart är barnperspektivet?

Om det blir en placering är tanken att att hen enligt utr.sek ska vara hos mamman fre-sön varannan helg samt att mamman ska vara med på aktivitet varje vecka. Det känns absolut för mycket iallafall i början. Tanken är ju uppväxtplacering om inte mamma blir tillräckligt frisk för att genomgå behandling.

Just nu känns allt hopplöst, vi tackade nej till en annan placering från en annan kommun just utifrån att detta skulle vara en snabb placering och vi redan hade bra kontakt med denna kommun. Nu blir inte jag beviljad tjänstledighet eftersom det håller på och strular så. Jag kommer få gå ner till 75% vid en placering och så får gubben vara hemma istället, men då bara fram till oktober. Efter allt strulade känns det som man blivit lite blåst. Jag hade blivit beviljad tjänstledigt för den andre placeringen just för att de kunde ge ett datum från när jag skulle vara hemma, de sa att även om inte allt är klart så löser vi det. Så tackade vi nej för det kändes tryggare med den kommun där vi redan haft placering. Blåsta värre!
 
Låter inte ok att 2 olika socialsekreterare redan nu har så olikt tänk vad ska det inte bli sen då......
Drar öronen åt mig när dom jobbar på det viset.
 
Ja det är tråkigt och just nu går vi bara och väntar, vi vet ju inte ens om det blir någon placering av detta stackars barn. :cry:
 
Tillbaka
Topp