Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bennebuu sa:Hejsan!!
Vi har också en kille från Afghanistan boende hos oss sedan någon månad tillbaka och det har väl varit ganska så turbulent.
Vi bor också i en liten ort,men vi har så tur att skolan är väl rustad för att ta emot dessa barn, så skolan gör det dom kan för att det ska fungera där.
Vi hoppas på att alla problem ska bli mindre med tiden!! Han har ju inte bott hos oss så länge ännu, vi känner ju inte varandra ännu så vår förhoppning är att det ska lösa sig med tiden!
Har det gått bra för er och "killen" hela tiden, eller?
Anna123 sa:Hur gick det för er somaliska kille och familjen? Blev dom kommunplacerade i er kommun och fick de hjälp med bostadsanskaffning osv. "Mina barn" ansökte också om familjeåterförening för ca 6-7 mån sen och efter glädjande besked om att de får komma, så ansökte vi om hjälp med resekostnaderna hos Röda Korset, vilket beviljades och nu väntar vi bara på besked vilket datum familjen kommer, vilket kan bli precis när som helst, då deras pass blivit färdiga nu. Däremot måste familjen ordna med boende själva, vilket kan bli ett mycket stort problem då det inte finns några lediga lägenheter här.
Anna123 sa:Det må jag säga, låter verkligen som en företagsam pojke ni haft i ert hem.
Märkligt att läraren gör sådana saker, utan att ha talat med er först. Det är
något som jag aldrig skulle ha accepterat som särskild förordnad vårdnadhavare
och skulle tydligt markerat det för läraren, så ni får kännedom om allt som sker.
Ytterligare en fråga angående resebidraget från RK. Hur fick pojken pengar till
"egenavgiften" 6000 kr eller hade han egna pengar att betala den summan med?
Bennebuu sa:Ja tänk att "våra killar" kan vara SÅ lika
Jag har läst boken "flyga drake" + att jag och min man har sett filmen.. den är
otroligt hemsk..fy vad människor har haft det hemskt!!
Vår kille hade sett filmen innan han flyttade till oss och han har flera gånger bett om att få se filmen igen, men vi har sett att han far illa av den ,så vi försöker avstyra det.
Det här med landsmän är lite svårt tycker vi..det är både för och nackdel med det.
Vi har sett och förstått att vissa av hans kompisar försöker påverka honom på ett eller annat sätt. Ibland blir det väldigt, väldigt tokigt
Hur går det för er kille och landsmän, har ni haft problem?
Ja, det är lite så som du säger när det gäller svenska vänner ,det här med att avskärma sig känner vi också igen.
Vår kille tycker också att det är kul att vara med svenska kompisar, när han väl är det.
Men på något sätt så "väljer han bort det", jag vet inte om det beror på att han är osäker eller vad det är..
Vi fick också frågan av fotbolls tränaren om vi var säkra på att han verkligen aldrig spelat fotboll innan han kom till Sverige. När vi sa att vi var säkra ,så såg vi att han inte riktigt trodde på oss
cirkusjansson sa:Och här kommer en ytterligare "klon" av era två pojkar! Är vi säkra på att det inte ÄR samma Men det har spårat ur på sistone.
De problem vi har är utbrotten som, efter 8 v smekmånad, blivit vardag. Är Maken hemma är det lugn och ro och raringen är hur go' och gla' som helst och fungerar som en del i familjen. När maken INTE är hemma utan "bara" jag som är kvinna, ja då är det en helt annan femma. Gossen anser sig vara överhuvudet och försöker kommendera mig hit och dit och blir bindgalen när jag har fräckheten att inte lyda Nu, efter snart ett år, börjar dyra saker ramla i backen av misstag, regler som tidigare följts ignoreras och sötnosen kan försvinna i 2-3-dagars perioder. Vi har en handfull ggr tvingats ringa polisen för att få hjälp att hitta och få hem honom. Har själva cruisat alla tänkbara och otänkbara ställen, boenden i närkommuner etc och haft lycka hälften av ggrna.
Vi börjar känna att det är oss övermäktigt. Vi har fått förslag på att "byta" barn. Att ta hand om en tös från samma land och som sägs fungera fint och vara lugn och bra att ha att göra med. Det sa man iofs om den lille lymmeln också... Vad tror ni andra? Har ni ngn erf. av ensamkommande flickor i tonåren? Vi har tidigare haft ett gossebarn fr afrika och det fungerade bra men så fick han inte put och skickades hem. Har ni upplevt samma skillnad mellan gossar fr de olika delarna i världen vi talar om här?
Tacksam för tankeutbyte :bow ,