Ensamkommande flyktingbarn. Måste ventilera min frustration.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Han har varit här i ca. 1½ år och språket är väl ganska så okej, men det är lite kvar att lära.
Ja, vi är SÅ glad att skolan är så positiva och att dom har så stor erfarenhet.



Elisabeth sa:
Hej & välkommen :wink:
Roligt, med fler familjehem som tar emot ensamkommande barn/ungd.
Härligt att det känns som att ni har landat i vardagen, i bland¨tar det lite tid...
Skönt att skolan har varit så positiv, roligt med kompetenta lärare!
Har han varit länge i sverige, jag tänkte med svenska språket och så?

Hälsn Elisabeth





]
 
Hejsan på er allihop.

Jag tänkte passa på att önska er alla en riktigt God Jul. Vi åker till en skidort nu på söndag och jag vet inte hur mycket tid/möjlighet jag kommer att ha att logga in här under den tiden.

En vecka i snön ska bli såååå skönt. Bort från släkten och alla måsten.

Afganiern följer med och jag har lovat att lära honom åka skidor. Han är inte så lite nervös. Han kollar youtube på folk som åker skidor, men då får man mest se folk åka rails och göra jättehopp. Har fullt upp med att förklara att det inte är målet. :)

Som sagt.
God Jul & Gott Nytt År!
/Andreas med familj
 
Hej!
Skönt att killen har varit här ett tag, underlättar ju mycket!
Men visst har de lite kvar att lära, det har mina killar också, ja då närmar sig julen med stora kliv, hur känns det inför julen med eran nya familjemedlem?

Hälsn Elisabeth




Bennebuu sa:
Han har varit här i ca. 1½ år och språket är väl ganska så okej, men det är lite kvar att lära.
Ja, vi är SÅ glad att skolan är så positiva och att dom har så stor erfarenhet.
 
God jul till dig också!
Hoppas att ni får en härlig vecka i skidbacken! =)
Hoppas vi hörs när du är hemma igen, så du får berätta hur det gått för er i backen! då speciellt hur det gått för eran lilla kille,

Ha det toppen!
Hälsn Elisabeth :wink:









quote="andreas"]Hejsan på er allihop.

Jag tänkte passa på att önska er alla en riktigt God Jul. Vi åker till en skidort nu på söndag och jag vet inte hur mycket tid/möjlighet jag kommer att ha att logga in här under den tiden.

En vecka i snön ska bli såååå skönt. Bort från släkten och alla måsten.

Afganiern följer med och jag har lovat att lära honom åka skidor. Han är inte så lite nervös. Han kollar youtube på folk som åker skidor, men då får man mest se folk åka rails och göra jättehopp. Har fullt upp med att förklara att det inte är målet. :)

Som sagt.
God Jul & Gott Nytt År!
/Andreas med familj[/quote]
 
GOD JUL på er!!!
Hoppas att ni får det jätte trevligt i skidbacken!!!!


andreas sa:
Hejsan på er allihop.

Jag tänkte passa på att önska er alla en riktigt God Jul. Vi åker till en skidort nu på söndag och jag vet inte hur mycket tid/möjlighet jag kommer att ha att logga in här under den tiden.

En vecka i snön ska bli såååå skönt. Bort från släkten och alla måsten.

Afganiern följer med och jag har lovat att lära honom åka skidor. Han är inte så lite nervös. Han kollar youtube på folk som åker skidor, men då får man mest se folk åka rails och göra jättehopp. Har fullt upp med att förklara att det inte är målet. :)

Som sagt.
God Jul & Gott Nytt År!
/Andreas med familj
 
Hejsan igen!

Tillbaks i vardagen med en mjukstart. Känns som om det behövs. Jisses vad trött man blir av att åka utför.

Vår inneboende som var med oss klarade sig riktigt bra. Envis som han är skulle han prompt ha stavar trots att jag protesterade vilt. Det slutade med att jag konfiskerade dem i backen efter ett flertal mordförsök på samtliga andra i backen. :smirk:
Efter det gick det bättre. Plogningen satt som en smäck och efter bara några åk kunde han svänga relativt kontrollerat också.
Dag 4 fick han tillbaks stavarna och det funkade som smort. Jättekul att kunna ta med honom till de blå backarna där man faktiskt åker skidor längre tid än vad det tar att åka liften upp.

Sammantaget en fenomenal vecka där barnen kom varandra riktigt nära. Det skiljer bara ett år mellan min dotter och *a*, de har samma sorts humor så numera slutar det med att jag och frugan får sätta stopp för lekarna med lite hårdare toner. Jag kan inte fatta att vi haft sån tur. :D

Nu är det snart dags att gå hem och ta det lugnt i helgen. Ser fram emot all ledig tid tillsammans med familjen som aldrig förr.

Ha det superbra!
/Andreas
 
Hej!
Tänk va härligt med ett helt nytt år, känner mig förväntansfull på vad det nya året kommer att bjuda på!

Kul, att höra att det gick bra i skidbacken, för eran kille, hur löser ni det rent praktiskt när den ena killen inte vill följa med? ( eller har jag kanske fel, var han också med? )


Vi har haft en underbar jul, med släkt och vänner, allt fungerade utmärkt!
Vi har även hunnit med att firar den ena killen som fyllde 18år nu i dagarna, det var verkligen en glad kille som vi väckte med skön sång och en härlig frukost bricka, och extra glad blev han när han upptäckte att han faktiskt stod med i våran lokaltidningen med foto och allt...

Han hade bjudit in folk vi våran närhet som han tycker mycket om som ex mina föräldrar, alla våra (6) kontaktbarn med mamma och min farmor och farfar, med fler vi var nog bort åt 25 personer, och det bästa av allt, det var när flickan som våran kille är sssåå kär i, dök oväntat upp i dörren sötare än någonsin med en paket till honom, åhh....det är så gulligt! minns själv den där första kärleken!... fick dessutom ett fint kort på dem två, som han säkert kommer titta på många gånger....

Vi hade beställt en tårta från fiket här i byn och när vi öppnade locket så går vi att det hade skrivit "Grattis xxxxx på 8 års dagen" vilken miss! men vi skrattade gott och har bestämt att nästa gång så ska vi kolla innan vi kör hem med tårtan...=)


Ta hand om er
Hälsn Elisabeth

Känner som du vilken tur vi har haft att våran familj har utökats med dessa fina killar!
 
Vilken tur att det inte var en större miss med tårtan än så. Ni kunde ju fått någon annans. Kul om det varit till ett dop: "Välkommen till världen" eller något i den stilen.

Somaliern var inte med i backen. Han har några avlägsna släktingar som bor en tågresa från oss, så han tillbringade helgen där. Han har problem med att ta till sig eller ens vara med på saker vi gör som familj och julen är han direkt rädd för. Så i de lägena är det skönt att han har folk att åka till. För allas skull.

Va kul att er kille "trillat dit". Vår kille från Afghanistan har lyckats att charma upp alla tjejerna i skolan så till den milda grad att vår dotter (som går i samma skola) nästan måste mota bort folk som vill följa med hem efter plugget. Kanske tur att han har fotbollen som huvudintresse..

Ha en bra dag!
/Andreas
 
Jag har skapat en ny tråd om ensamkommande flyktingbarn som heter "Ensamkommande flyktingbarn, del 2". Hoppas på fortsatt intresse där.

/Andreas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp