Jag rekommenderar att familjehemsföräldrarna själva skriftligt begär vårdnadsöverflyttning för att få del av all dokumentation som skickas till tingsrätten om det går så långt. Mao så måste inte soc verkställa en vårdnadsöverflyttning efter tre år men då måste soc inställning vara att hemflytt ska ske eller liknande. Allt för många kommuner gör inte vårdnadsöverflyttningar efter 3 år - pga okunskap?
Måste få fråga - kan man som famhem SJÄLV begära vårdnadsöverflyttning? :? Som jag fattat det av länsrätten kan man inte göra det. Det är bara bios och soc som kan ge socnämnden det förslaget och nämnden beslutar.
En nybliven socionom förundras fortfarande över att vi inte fått vårdn om vårt famhemsbarn. H*n har bott här i över 4 år och hon säger att de diskuterat väldigt noga om/kring treårsregeln när hon gick sin utbildning. "Kan inte barnet arbetas hem på tre år ska det få känna tryggheten i att tillhöra famhemmet". Så ja, det är nog mest okunskap och gammal skola som gör att lagen inte efterföljs.
Glöm inte att allt soc gör kan granskas av länsstyrelsen. Ring till dem så kan du få adekvata råd i just ditt ärende eller för att göra anmälan.
Men vad gör detta för barnet? Kan uppdragskommunen få reda på att just jag som famhem ringt och pratat om mitt ärende/uppdrag med länsrätten?
Vi sitter i en rävsax med soc som jobbar för biofar (el så käns det iaf) med massa umgänge och övernattningar och ett minskat umgänge för biomor. Biomor vill att barnet ska bo kvar hos oss och få ha regelbundna umgängen med bio. Biofar har sagt att han vill ta hem sitt barn...
Soc säger åt oss att vi måste ha ett bra samarbete med biofar annars tänker de flytta hem barnet fortare än vad som kan vara möjligt för att minska barnets lidande. Hmm...barnet själv vill INTE vara hos biofar, jo, kanske över dagen bara men inte mer. Det hade varit skönt att få diskutera med länsrätten men har inte vågat. Vi måste stå kvar hos barnet som blivit övergivet två gånger och har en stor misstro till vuxna (klarar bara av kroppskontakt från oss i famhemmet tex)
/Mor Anna
Mama :mrgreen: