Hej!
Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har nu släppt ersättningsrekommendationerna för 2023. Jag har jämfört 2022 med 2023 och vill gärna dela några av sakerna som jag hittat som ändrats eller tillkommit.
Nedanstående är hämtat från cirkulär 22:41 "Ersättningar och villkor vid familjehemsvård av barn, unga och vuxna, vårdnadsöverflyttningar med mera för år 2023"
4. Arvodet
Arvodet gällande jour- och familjehem som tar emot barn och unga 0-19 år har höjts rakt av med 2 991 kronor, i jämförelse med 2020 års belopp för motsvarande arvode. Detta efter beslut av SKR:s förbundsstyrelse. Detta gäller INTE jour- och familjehem som tar emot vuxna utan där har arvodet räknats upp med 1,9% baserat på föregående års arvode, vilket ger en ökning på mellan 201-283 kr beroende på nivå.
4.1 Allmänt samt 4.3 Speciellt gällande arvodet för barn och unga år 2023 - Man har tagit bort indelningen av åldersklasser så nu gäller samma arvode för alla barn och unga, 0-19 år. Det är tidsåtgång och arbetsinsats inom uppdraget som ska vara vägledande för vilket arvode som utbetalas. Man trycker också på att ett arvode kan komma att såväl höjas som sänkas under ett uppdrag utifrån tidsåtgång och arbetsinsats och att det är viktigt att detta står med i avtalet:
”Det är viktigt att i avtalet ange vad som gäller angående justeringar av arvodet under uppdragstiden, det vill säga att arvodet kan komma att såväl höjas som sänkas, samt vilka omständigheter som kan föranleda en justering.”
Arvodet ska inte ingå i beräkningsunderlaget för sjukpenning
Man förtydligar också informationen om att arvodet inte ska räknas med vid beräkning av bland annat sjukpenning:
"Arvodet är sjukpenning och pensionsgrundande, men vid beräkning av sjukpenning och andra dagersättningar för en familjehemsförälder ska Försäkringskassan helt bortse från hens arvode för uppdraget, eftersom den inkomsten inte ska ingå i beräkningsunderlaget för en persons sjukpenninggrundande inkomst. Ersättningen beräknas i stället utifrån familjehemsförälderns övriga sjukpenninggrundande inkomster, till exempel inkomst som kommer från en anställning, upp till inkomsttaket för sjukpenning."
4.5 Omständigheter som kan reducera arvodet och omkostnadsersättningen - Man förtydligar och gör tillägg till tidigare text när en reducering av arvodet kan bli aktuellt:
”Ett inledningsvis högre arvode kan komma att reduceras när barnets vårdbehov inte längre är lika omfattande. Det kan exempelvis gälla då ett barn vid placeringstillfället har täta vårdkontakter inom hälso- och sjukvården som innebär en hög arbetsinsats och tidsåtgång för familjehemmet, men att kontakterna senare upphör och därmed familjehemmets uppgifter kring detta, eller ett barn som av annat skäl inledningsvis i placeringen behöver avsevärt mycket stöd av familjehemmet i jämförelse med vad som är vanligt för barn i samma ålder."
"Reducering av arvodet kan bli aktuellt när syskon placeras i ett och samma familjehem. Det kan i sådana fall förekomma att en och samma uppgift ingår för respektive syskon och denna uppgift går att utföra samtidigt. Exempelvis kan det röra sig om att familjehemmet skjutsar syskonen till gemensamt umgänge med föräldrar eller andra närstående, eller deltar på möten som gäller samtliga syskon som är placerade i familjehemmet, utan att det medför merarbete för familjehemmet att det gäller mer än ett barn."
"Reducering av arvodet kan också bli aktuellt vid placering i ett familjehem som efter utredning av hemmet inte bedöms ha förutsättningar att tillgodose barnets hela vårdbehov, men där den sammantagna bedömningen är att det är till barnets bästa att få bo i det tilltänkta familjehemmet. Det kan som exempel gälla ett familjehem som inte bedöms kunna ge barnet tillräckligt stöd i skolarbetet eller inom ett annat område som familjehemsföräldrar vanligtvis ansvarar för, och att socialnämnden därför kompletterar med andra insatser medan barnet är placerat i familjehemmet.”
5. Förhöjt arvode under en tidsbegränsad period
Här har man förtydligat när man har rätt att vara föräldraledig. Många har tolkat detta fel så förtydligandet är välkommet.
” En familjehemsförälder har enligt föräldraledighetslagen rätt till ledighet från sin anställning om hen har tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem till dess barnet är 18 månader. En familjehemsförälder som har tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem har därtill rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så, men ännu inte avslutat sitt första skolår.”
Se även tråden Tjänstledig eller föräldraledig vid familjehemsuppdrag?
6. Omkostnadsersättningen
Jag vet att många hade hoppats på en rejäl ökning av omkostnadsersättningen. Tyvärr så har det bara räknats upp precis som vanligt, baserat på prisbasbeloppet. Jag tittade tillbaka i gamla cirkulär och såg att i cirkulär 18:60 (inför 2019) så höjde man procentsatsen av prisbasbeloppet när man räknade ut omkostnadsersättningen, med 5 %. Jag vet inte om man har diskuterat detta denna gången med tanke på de skenande priserna på bland annat mat och el. Omkostnaden ska ju täcka de merkostnader man har och man ska inte behöva ta av arvodet till omkostnader.
Ökning 2023
Omkostnaden är fortfarande indelade i åldrarna 0-12 och 13-19 år. Ersättningen ökar med mellan 385 kr och 542 kr i åldersgruppen 0-12 år och mellan 438 kr och 612 kr i åldersgruppen 13-19 år.
Omkostnadsersättningen är beräknad på prisbasbeloppet för 2023 som är 52 500 kronor.
Jag vill också skicka med att det står i rekommendationerna (6.2 Principerna för omkostnadsersättningen) att ersättningen höjs när barnet fyller 13 år. Jag vet att detta ibland missas.
6.4 Barnets tilläggskostnader - Man har gjort ett tillägg kring informationen om milersättning.
Tidigare stod det endast:
”Ett familjehem kan vara beläget så att allmänna kommunikationer saknas eller att barnet inte klarar att själv förflytta sig. Då kan milersättning utgå till familjehemmet som motsvarar högsta skattefria milersättningen, som årligen fastställs av Skatteverket.”
Tillägg:
”Det är möjligt att fatta beslut om en högre milersättning än den som Skatteverket har fastställt som högsta skattefria milersättning. I de fall milersättningen överstiger det skattefria beloppet behöver kommunen redovisa den del av milersättningen som överstiger det skattefria beloppet. Denna del ska framgå på lönespecifikationen, precis som arvodet. Det överskridna beloppet ska uppdragstagaren deklarera för.”
9. Socialförsäkringsförmåner
Här har man gjort några tillägg som inte fanns med tidigare under socialförsäkringsförmåner.
9.4 Bostadsbidrag - "En familjehemsförälder kan få bostadsbidrag om barnet som är placerat i hemmet beräknas bo där i minst tre månader. För att få bostadsbidrag måste familjehemmet lämna in en ansökan till Försäkringskassan. […]."
9.5 Underhållsstöd - "Socialnämnden ska genast underrätta Försäkringskassan om att ett barn som får underhållsstöd placeras i familjehem eftersom det påverkar utbetalningen av underhållsstödet. Detsamma gäller om ett barn får boendet i familjehem som en insats enligt LSS. Även placering i jourhem påverkar Försäkringskassans bedömning av förälderns rätt till underhållsstöd. […]."
9.6 Barnpension och efterlevandestöd - "Det finns ingen bestämmelse som gör det möjligt att ställa om utbetalning av barnpensionen till kommunen. Det är heller inte möjligt för kommunen att få den del av barnpensionen som en avliden förälder hade behövt betala i ersättning till kommunen för kommunens kostnader gällande placeringen, om hen hade levt.
Efterlevandestöd är ett grundskydd för barn som får låg eller ingen barnpension. Efterlevandestöd ska från och med 2023-01-01 inte ges till barn och unga vars boende och uppehälle bekostas av det allmänna."
Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har nu släppt ersättningsrekommendationerna för 2023. Jag har jämfört 2022 med 2023 och vill gärna dela några av sakerna som jag hittat som ändrats eller tillkommit.
Nedanstående är hämtat från cirkulär 22:41 "Ersättningar och villkor vid familjehemsvård av barn, unga och vuxna, vårdnadsöverflyttningar med mera för år 2023"
4. Arvodet
Arvodet gällande jour- och familjehem som tar emot barn och unga 0-19 år har höjts rakt av med 2 991 kronor, i jämförelse med 2020 års belopp för motsvarande arvode. Detta efter beslut av SKR:s förbundsstyrelse. Detta gäller INTE jour- och familjehem som tar emot vuxna utan där har arvodet räknats upp med 1,9% baserat på föregående års arvode, vilket ger en ökning på mellan 201-283 kr beroende på nivå.
4.1 Allmänt samt 4.3 Speciellt gällande arvodet för barn och unga år 2023 - Man har tagit bort indelningen av åldersklasser så nu gäller samma arvode för alla barn och unga, 0-19 år. Det är tidsåtgång och arbetsinsats inom uppdraget som ska vara vägledande för vilket arvode som utbetalas. Man trycker också på att ett arvode kan komma att såväl höjas som sänkas under ett uppdrag utifrån tidsåtgång och arbetsinsats och att det är viktigt att detta står med i avtalet:
”Det är viktigt att i avtalet ange vad som gäller angående justeringar av arvodet under uppdragstiden, det vill säga att arvodet kan komma att såväl höjas som sänkas, samt vilka omständigheter som kan föranleda en justering.”
Arvodet ska inte ingå i beräkningsunderlaget för sjukpenning
Man förtydligar också informationen om att arvodet inte ska räknas med vid beräkning av bland annat sjukpenning:
"Arvodet är sjukpenning och pensionsgrundande, men vid beräkning av sjukpenning och andra dagersättningar för en familjehemsförälder ska Försäkringskassan helt bortse från hens arvode för uppdraget, eftersom den inkomsten inte ska ingå i beräkningsunderlaget för en persons sjukpenninggrundande inkomst. Ersättningen beräknas i stället utifrån familjehemsförälderns övriga sjukpenninggrundande inkomster, till exempel inkomst som kommer från en anställning, upp till inkomsttaket för sjukpenning."
4.5 Omständigheter som kan reducera arvodet och omkostnadsersättningen - Man förtydligar och gör tillägg till tidigare text när en reducering av arvodet kan bli aktuellt:
”Ett inledningsvis högre arvode kan komma att reduceras när barnets vårdbehov inte längre är lika omfattande. Det kan exempelvis gälla då ett barn vid placeringstillfället har täta vårdkontakter inom hälso- och sjukvården som innebär en hög arbetsinsats och tidsåtgång för familjehemmet, men att kontakterna senare upphör och därmed familjehemmets uppgifter kring detta, eller ett barn som av annat skäl inledningsvis i placeringen behöver avsevärt mycket stöd av familjehemmet i jämförelse med vad som är vanligt för barn i samma ålder."
"Reducering av arvodet kan bli aktuellt när syskon placeras i ett och samma familjehem. Det kan i sådana fall förekomma att en och samma uppgift ingår för respektive syskon och denna uppgift går att utföra samtidigt. Exempelvis kan det röra sig om att familjehemmet skjutsar syskonen till gemensamt umgänge med föräldrar eller andra närstående, eller deltar på möten som gäller samtliga syskon som är placerade i familjehemmet, utan att det medför merarbete för familjehemmet att det gäller mer än ett barn."
"Reducering av arvodet kan också bli aktuellt vid placering i ett familjehem som efter utredning av hemmet inte bedöms ha förutsättningar att tillgodose barnets hela vårdbehov, men där den sammantagna bedömningen är att det är till barnets bästa att få bo i det tilltänkta familjehemmet. Det kan som exempel gälla ett familjehem som inte bedöms kunna ge barnet tillräckligt stöd i skolarbetet eller inom ett annat område som familjehemsföräldrar vanligtvis ansvarar för, och att socialnämnden därför kompletterar med andra insatser medan barnet är placerat i familjehemmet.”
5. Förhöjt arvode under en tidsbegränsad period
Här har man förtydligat när man har rätt att vara föräldraledig. Många har tolkat detta fel så förtydligandet är välkommet.
” En familjehemsförälder har enligt föräldraledighetslagen rätt till ledighet från sin anställning om hen har tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem till dess barnet är 18 månader. En familjehemsförälder som har tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem har därtill rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så, men ännu inte avslutat sitt första skolår.”
Se även tråden Tjänstledig eller föräldraledig vid familjehemsuppdrag?
6. Omkostnadsersättningen
Jag vet att många hade hoppats på en rejäl ökning av omkostnadsersättningen. Tyvärr så har det bara räknats upp precis som vanligt, baserat på prisbasbeloppet. Jag tittade tillbaka i gamla cirkulär och såg att i cirkulär 18:60 (inför 2019) så höjde man procentsatsen av prisbasbeloppet när man räknade ut omkostnadsersättningen, med 5 %. Jag vet inte om man har diskuterat detta denna gången med tanke på de skenande priserna på bland annat mat och el. Omkostnaden ska ju täcka de merkostnader man har och man ska inte behöva ta av arvodet till omkostnader.
Ökning 2023
Omkostnaden är fortfarande indelade i åldrarna 0-12 och 13-19 år. Ersättningen ökar med mellan 385 kr och 542 kr i åldersgruppen 0-12 år och mellan 438 kr och 612 kr i åldersgruppen 13-19 år.
Omkostnadsersättningen är beräknad på prisbasbeloppet för 2023 som är 52 500 kronor.
Jag vill också skicka med att det står i rekommendationerna (6.2 Principerna för omkostnadsersättningen) att ersättningen höjs när barnet fyller 13 år. Jag vet att detta ibland missas.
6.4 Barnets tilläggskostnader - Man har gjort ett tillägg kring informationen om milersättning.
Tidigare stod det endast:
”Ett familjehem kan vara beläget så att allmänna kommunikationer saknas eller att barnet inte klarar att själv förflytta sig. Då kan milersättning utgå till familjehemmet som motsvarar högsta skattefria milersättningen, som årligen fastställs av Skatteverket.”
Tillägg:
”Det är möjligt att fatta beslut om en högre milersättning än den som Skatteverket har fastställt som högsta skattefria milersättning. I de fall milersättningen överstiger det skattefria beloppet behöver kommunen redovisa den del av milersättningen som överstiger det skattefria beloppet. Denna del ska framgå på lönespecifikationen, precis som arvodet. Det överskridna beloppet ska uppdragstagaren deklarera för.”
9. Socialförsäkringsförmåner
Här har man gjort några tillägg som inte fanns med tidigare under socialförsäkringsförmåner.
9.4 Bostadsbidrag - "En familjehemsförälder kan få bostadsbidrag om barnet som är placerat i hemmet beräknas bo där i minst tre månader. För att få bostadsbidrag måste familjehemmet lämna in en ansökan till Försäkringskassan. […]."
9.5 Underhållsstöd - "Socialnämnden ska genast underrätta Försäkringskassan om att ett barn som får underhållsstöd placeras i familjehem eftersom det påverkar utbetalningen av underhållsstödet. Detsamma gäller om ett barn får boendet i familjehem som en insats enligt LSS. Även placering i jourhem påverkar Försäkringskassans bedömning av förälderns rätt till underhållsstöd. […]."
9.6 Barnpension och efterlevandestöd - "Det finns ingen bestämmelse som gör det möjligt att ställa om utbetalning av barnpensionen till kommunen. Det är heller inte möjligt för kommunen att få den del av barnpensionen som en avliden förälder hade behövt betala i ersättning till kommunen för kommunens kostnader gällande placeringen, om hen hade levt.
Efterlevandestöd är ett grundskydd för barn som får låg eller ingen barnpension. Efterlevandestöd ska från och med 2023-01-01 inte ges till barn och unga vars boende och uppehälle bekostas av det allmänna."
Senast ändrad: