Får det verkligen gå till så här i Sverige?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varmaste TACK Trixen! Det ska jag göra! Du har helt rätt, ju mer man besvärar de.. Ska röra om i grytan. Jag har själv en liten bio bebis.. När jag ser honom i ögonen så ger det mig styrka att kämpa vidare i detta. För jag kämpar för att han ska växa upp i ett bättre samhälle, i ett samhälle där barns rättigheter är det viktigaste. Där man fattar varje beslut utifrån barnets bästa..
 
honey sa:
Charlie sa:
Vilda barn- , håller helt med dig. Värst är det för barnet! Min största smärta är att barnet blivit sviken utav soc!
Exakt, ett enda barn är ett för mycket! När ska det införas nolltolerans mot otrygghet för våra barn i detta land?
Precis, soc behöver inte bevisa någonting.. Någonstans är det ju hel tokigt att de kan få fatta ett sådant beslut utan att behöva bevisa någonting överhuvudtaget.
Det sorgligaste är ju dock att barnen inte känner sig svikna av soc, ........
I deras värld är det familjehemmet, som de litat på, som sviker!
Den vuxenvärld som dom förhoppningsvis känt sig trygga med vänder dom ryggen!

DET är oftast vad de upplever!
Hej! Nu har jag läst lite "slarvigt" alla inlägg...men en sak undrar jag över. Ni skriver att soc kan fatta beslut utan att bevisa nåt. Hur går det till rent praktiskt? Trodde att det inte var enbart soc som fattar beslut..tingsrätten har sista ordet? Eller har jag fel? Kan någon förklara. Tack
 
ja den frågan vill jag oxå ha lite mer svar på. Vet ju att när det gäller LVU så är det ju inte soc som tar det slutgiltliga beslutet om det blir placering eller ej.
 
Vid ett omplacerings beslut som i detta fall ,och tyvärr allt för många likadana .Krävs inget nytt lvu alltså ingen som ska upp i rätt .Utan detta fattas enbart på respektive kommun/kontor .

Och eftersom vi famhem ej är part kan vi inte överklaga beslutet och få det till rätt .

Det fattas i mina ögon allt för ofta beslut som innebär flytt ifrån ett famhem där orsakerna är luddiga/difysa
Många ggr heter det sammarbetssvårigheter eller liknande .Man tror/tycker famhem är för gamla inte orkar ja listan kan göras lång .( ofta vid byte av soc sek )

Ett barn som bott så länge som detta barn har rätt enligt mig att få hjälp och stöd i den familj den bor i först innan flytt ska ske .Vilket vad jag förstår inte skett i detta fall ( vad jag kan läsa mig till )

Det är inte alltid det går att bo kvar i ett famhem .Men att flytta för att man tycker/tror att ett famhem inte orkar innan stöd och hjälp prövats är inte ok.

Vi måste tänka mer på barnen ,Vad är bäst för dom ibland är flytt det bästa då insatser inte hjälper
Men kan man kjälpa ett barn att få slippa flytta genom att ge hjälp och stöd till famhem så måste det vara bättre för barnet .Det finns barn som redan vid mycket unga år har bott i flera olika famhem .Barn är och ska inte vara några möbler som vi kan flytta runt med då någon får för sig att dom vill möblera om lite.

Så som svar på din fråga vid ett omplac beslut behövs bara att någon tror och inga bevis behövs

För att förtydliga jag pratar om flyttar mellan olika famhem INTE hemflytt till bio
 
jag tänkte att det var så och det är helt sjukt. Vi vårdar barn som kommer från bios som behandlat barn på dem mest fruktansvärda sätt, som behöver trygga, stabila "föräldrar" och vad gör då dem som ska se till barnas bästa...jo dem rycker upp detta barn än en gång och visar barnet att nä nä du ska inte tro att du är trygg.... Vi slåss med näbbar å klor för utsatta barn och många ggr får vi bara skit både från soc och bios. Ibland funderar man på varför man utsätter både sig själv och sin familj för detta. Fast svaret är enkelt när det väl kommer till kritan, därför att det är just BARN som behöver just oss.
Styrkekramar!
 
Tackar Charlie för PM och konstaterar att denna kommun inte bättrat sig sedan ett par år uppenbarligen .
På detta sätt blir ju resultatet "ur askan i elden" .
Generela attityden nu verkr vara att lagstifta för att göra det så svårt för familjehemmen som möjligt , men största problemet är ju soc.sekreterare som verkar agera för egen agenda . Hör fler och fler som på något märkligt sätt ska straffa familjehem och beter sig som enväldeshärskare som inte får ifrågasättas eller att man tycker att något extra behövs .
Pratade nyligen med en fam.hemsmamma som likt ditt fall bett om avlastning och resulterade i flytt på studds . Den :angel: var visserligen inte upprörd över detta utan såg det som en chans till nya manipulationer . Nej , inte samma kommun utan en annan .
Var är alla gamla kloka soc.sekreterare som såg saker för vad det är och inte lekte psykolog eller var lättmanipulerade . Ni vet vilka jag menar . Dom som gjorde ett bra jobb och i sanning arbetade för barnens bästa ....... Var är dom ??????
Skickar styrkekramar allt vad jag kan .
 
Tycker jag helt klart att man får Honey :razz:
Och du har ett par stycken åxå ????? Nu tycker jag du är lite ego ...... du har ett par stycken och här finns inte en enda så långt ögat når ..... suck ... :idea: du kan ju dela med dig och skicka hit en i alla fall .

Klart man ska tala om när något sköts som det ska eller man har en bra soc.sekreterare ..... glöm inte att tala om det för dom . Tror dom har det som vi .... sällan något possitivt sägs , bara när det ska gnällas som något hörs alls . Får nog skämmas där lite , att vi gör som alla andra när vi faktiskt borde veta bättre .
Är ju som en som blir mobbad och då vet hur det känns sedan gör likadant mot någon annan .

Nä ..... rätt ska vara rätt .... nästa gång du pratar med någon av dom så passa på .... tala om att dom gör ett bra jobb :razz: :claphappy:
 
Vet du vad nebulosa, jag gör redan det!
Varje gång jag träffar dom eller dom ringer! :bow
Det faktumet att en av dom är min kusin bortser jag ifrån................. :angel

Vi har försökt hålla oss ifrån varandra och inte blanda arbete och fritid.
Nu har vi dock hamnat där vi MÅSTE mötas professionellt då hon är handläggare åt vår lilla kontakttös.
Men det funkar jättebra, vi håller stenhårt på att inte prata "jobb" när vi möts på fritiden.
På sin höjd att man kan säga "du, ring mig på arbetstid" och så är det bra där.
Måste gälla livet tror jag om jag skulle bryta det!
 
HAHAHAA
Snacka om räkmacka .
Du har det ju riktigt bra så sett :D . Och att du berättar för dom att dom gör ett bra jobb apploderar jag .
Passar på att nämna att jag på försäkringskassan faktiskt haft en fantastisk handläggare till mina :angel: .
Japp ... jag har talat om det för henne flera gånger och hyser litet hopp om framtiden ... alla på FK är inte arroganta och ohjälpsamma , där finns faktiskt en som vill göra och gör ett bra jobb :wink: :claphappy:
 
Charlie sa:
Ett trasigt barn kom till mina nära släktningar som fosterbarn för några år sen. Jag har på mycket nära håll sett vilka fantastiska framsteg barnet har gjort hos sin fosterfamilj! Men då barnet krävde enormt mycket tid, uppmärksamhet samt energi så bad familjen om avlastning en helg i månaden eller dylikt. Men det neckade socialtjänsten, istället sa soc utan förvarning upp kontraktet med motiveringen att familjen är sliten. Så för ett tag sedan hämtades barnet utav soc och polisen. Barnet skulle placeras i en jourhem. Bland människor som barnet aldrig mött, i ett hus barnet aldrig varit i. BUP som har haft kontinuerlig kontakt med barnet de senaste åren fattar ingenting, utbildade barnpsykologer fattar ingenting. Förskolan var inte delaktiga i beslutet. Utbildade förskolelärare som träffade barnet dagligen. Två damer på soc hade som jobb att stötta fosterföräldrarna, de har haft långa samtal med fosterföräldrarna under årens lopp. De var inte delaktig i beslutet. 4 var delaktig i beslutet varav 2 ALDRIG mött barnet eller fosterfamiljen. Ändå vet de bättre än barnpsykologer och förskolelärare som följt barnet. Barnets liv raserades då soc kom med polis och hämtade barnet. Barnet grät hysteriskt. Men vad bryr sig soc? Jag är helt chockad att man kan behandla barn så här år 2013 i Sverige!!!

Fosterfamiljens hjärta är krossat i tusen bitar. Själv har jag svårt att glömma barnets desperata gråt då soc hämtade barnet ur sitt lekrum då barnet satt och lekte...
Hade de på socialtjänsten, som aldrig mött barnet bara besvärat sig att träffa barnet i sin miljö hos fosterfamiljen så hade de med en gång sett vilken trygghet, kärlek och omtanke som fanns mellan familjemedlemmarna..


Vilket vidrigt agerande av socialtjänsten! :x Att bara stampa in och rycka upp ett litet barn från dess hemvanda miljö, där det finns folk som älskar och vårdar barnet och ger det trygghet. Dessutom tar man med poliser, vilket gör situationen ännu mer skrämmande och traumatisk för barnet!

Får det verkligen gå till så här i Sverige?! undrar du, och jag förstår att du undrar det. Det låter ju som något som bara skulle hända i en diktatur någonstans, i ett land där invånarna saknar all rättssäkerhet. Det korta svaret på din fråga är Ja. Det får verkligen gå till så här i Sverige. Anledningen till det är lika enkel som skrämmande: I Sverige saknar barn rättssäkerhet i sådana här frågor. En och samma myndighet utreder, processar, omhändertar och placerar (vilket kan liknas med att polisen skulle utreda brotten, åtala brottslingen, döma brottslingen samt utdöma och verkställa straffet. Vi skulle knappast acceptera ett sådant system, men det accepteras när det gäller omhändertagande av barn barn.) och de gör detta utan att ha någon kunskap om hur det påverkar ett barn psykiskt eller hur anknytningen mellan barn och föräldrar (eller som i detta fall familjehemsföräldrar) påverkas.

Sådana här saker händer även biologiska familjer. de ber om hjälp, soc fattar då beslutet att de är iolämpliga föräldrar och barnet omhändertas med polishjälp och hela baletten. Eller så ska barnet omhändertas av andra skäl, och soc drar på med fulla artilleriet. Resultatet: ett barn och en familj som är traumatiserade för livet.

Vad bryr sig soc? undrar du vidare. Inte alls, vill jag påstå. "För barnets bästa" heter det, men om man brydde sig om barnets bästa skulle sådana här saker inte få inträffa. Det handlar snarare om myndigheternas bästa, som någon skrev i en artikel jag läste nyligen (eller om det var en kommentar till artikel. Strunt samma, uttrycket är rätt träffande.)

Soc fattar sådana här huvudlösa beslut, som kommer påverka barnet för resten av dess liv, och går sedan hem till sina egna barn, trygga i förvissningen att de är föräldrar utan brister och att något sådant här aldrig skulle hända dem...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det behövs stora förändringar i det system vi har, för detta är inte rättssäkert och det är inte effektivt.
 
Måste måste "bara" puffa för denna tråd

:bounce: Janne Josefsson jag kan inget annat än önska att du läser denna tråd...
&Ni politiker...



För det högsta bästa bortom allt

Divine
 
Mindre än ett år efter att socialtjänsten tog barnet från sin trygghet, sin fosterfamilj så sitter socialtjänsten och ber om ursäkt samt medger att de fattade fel beslut. De har gjort en LEX-SARAH anmälan. Borde vi vara glada nu??? Känns det som vi vunnit??? INTE ETT JÄVLA DUGG!!!!!! Vi stampade, klampade och skrek oss hesa att vänta lite, sammankalla ett möte där alla inblandade i barnets närhet får komma till tals. Så att ni inser att detta är ett super tokigt beslut. Men vi skrek oss hesa för dövöron. Man kan inte ge ett litet barn sådan oerhörd smärta, ge djupa ärr till fosterfamiljen (de får leva med den smärtan resten av deras liv) OCh sen bara komma och säga - förlåt vi gjorde fel.
FÖRLÅT?? Ni har förstört människors liv inte trampat någon på stortån i kassakön!!!!!
Socialstyrelsen har riktat skarp kritik till socialtjänsten i detta aktuella ärende.

Måste även säga att han "charmtrollet" som är socialnämndens ordförande (därmed högsta hönset när det kommer till flytt utav fosterbarn) Jag tog kontakt med honom då de fått besked om att barnet skulle flyttas, han lovade att ta upp ärende på torsdagens möte. Vilket visade sig vara ren lögn, han hade signerat beslutet samma dag jag hade ringt..
Hur som helst, charmtrollet var i blåsvädret för en tid sedan då han beviljade och godkände att en styvpappa som var DÖMD för SEXUALBROTT MOT BARN fick adoptera sin handikappade styvson (modern var död).. Ibland undrar man var i hela världen hittar de vissa tomtar som får förtroende att fatta beslut om det mesta oskyldiga, sårbara och mest värdefulla vi har i samhället.. BARNEN

Vi rikta varmt tack till BellaDonnas kloka och så sanna ord. Din jämförelse med att polisen utreder,åtalar, dömer och verkställer är bara helt klockren!!!
Sååå sant att de utgår för vad som är bäst för myndigheten inte barnets bästa!
Håller med om att det måste till en enorm förändring i systemet. Man måste ha någon form av rättighet som fosterfamilj om man har öppnat sitt hem, sitt hjärta till ett litet barn som man har vårdat sen det var två år gammal!!! Sen är det sorgligt att sverige som har skrivit på barnkonventionen inte följer den. Det står klart och tydligt att ALLA BARN OAVSETT ålder har rätt att få komma till tals i alla frågor som rör de själva. INGEN frågade barnet vad hen ville, kände och tyckte....

Tack Divine, ni alla ger oss ny styrka.

Bara att skriva om detta river upp sår. Fosterfamiljen har det periodvis oerhört jobbigt... Saknaden är stor, och sveket från samhället är djupt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp