Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Adal sa:Honey
Det är en svår nöt att knäcka
Vi har 2 biosöner och en saab, när vår lill* kom så får vi inte plats med 2 bilstolar i baksätet när alla 3 ungarna sitter där. Många bilar är trånga invändigt och man kan inte alltid sätta 1 barn fram. Även en vuxen och 1 barn utan stol i baksätet blir vansinnigt trångt om det finns en bilstol placerad där.
Adal sa:jo man får prova alla alternativ för att få plats, tur att jag har mindre rumpa än mannen. Nu blir det ju han som alltid får köra då vi åker alla med husvagnen. Vår stora bil för vi inte dra med då ingen har e-kort ännu....
honey sa:Adal sa:jo man får prova alla alternativ för att få plats, tur att jag har mindre rumpa än mannen. Nu blir det ju han som alltid får köra då vi åker alla med husvagnen. Vår stora bil för vi inte dra med då ingen har e-kort ännu....
Hahahahaha........................
Min rumpa är betydligt mindre än min mans men det är ÄNDÅ jag som oftast kör när vi drar husvagnen :angel
Nästa gång vi ska ut har jag nya argument för att "slippa" köra :rollhappy: :bow :bow :angel
honey sa:Som första inlägg kan jag varmt rekommendera Öninge camping i Ödeshög!
En perfekt "bara vara"-camping, allra helst om man har lite ovana campare med.
Nära till Gränna och Omberg/Alvastra klosterruin om man vill vara lite kulturell :wink: :wink:
Bennebuu sa:Har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde svara på..
Det är så att vi ska få en syskonplacering (uppväxtplacering)+ att vi har ett eget biologiskt barn. Saken är den att vår bil är för liten. Kan man få hjälp av soc när man måste byta bil?
Sis sa:Bennebuu sa:Har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde svara på..
Det är så att vi ska få en syskonplacering (uppväxtplacering)+ att vi har ett eget biologiskt barn. Saken är den att vår bil är för liten. Kan man få hjälp av soc när man måste byta bil?
Nog kan man nog få hjälp från kommuner med mkt, men större bil ?
Funderar lite hur man tänker där ?
Skulle någon vid placeringes slut eller om den upphör sälja bilen och ge tillbaka pengar till kommunen eftersom man inte är i behov av större bil längre ?
Njae , jag tror inte direkt på det. :wink:
Ibland måste man nog bjuda lite själv också och se till att ha plats och utrymme för de placeringar man tänker sig kunna ta emot.
Inget illa menat och visst ska man inte jobba gratis, men vill ni ha större bil får ni nog spara själva.
Eller ha två bilar ? : )
Tycker det låter lite långsökt .. Men visst det skadar väl inte att fråga. : P
Själv så skulle jag aldrig ha samvete till att ens fråga.
Hjärtat sa:Sis sa:Bennebuu sa:Har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde svara på..
Nog kan man nog få hjälp från kommuner med mkt, men större bil ?
Funderar lite hur man tänker där ?
Skulle någon vid placeringes slut eller om den upphör sälja bilen och ge tillbaka pengar till kommunen eftersom man inte är i behov av större bil längre ?
Njae , jag tror inte direkt på det. :wink:
Ibland måste man nog bjuda lite själv också och se till att ha plats och utrymme för de placeringar man tänker sig kunna ta emot.
Inget illa menat och visst ska man inte jobba gratis, men vill ni ha större bil får ni nog spara själva.
Eller ha två bilar ? : )
Tycker det låter lite långsökt .. Men visst det skadar väl inte att fråga. : P
Själv så skulle jag aldrig ha samvete till att ens fråga.
Man kan ju se det så här. Om familj x hade en större bil så skulle de kunna ta emot två barn till. Två barn= två livs öden.Rädda två människor. Stort hjärta har de redan. Ska två barn hamna i kläm, hoppa mellan jourhem eller inte placeras PGA att det inte finns ett bra familjehem som har större bil?
Man kan ju säga till soc att vi har tid och utrymme på alla sätt för ytterligare placeringar det enda som raserar det hela är bristen på utrymme i bilen.
Vänd på det.
Jag skulle inte ha samvete att förstöra ett barns liv pga för liten bil.
Du skulle inte samvete att fråga soc?
Skatan sa:Soc kanske kan bygga ut villan eller köpa en ny om det saknas rum :angel
Går ju alltid att fråga
honey sa:Tror du missuppfattat det..........
Det finns INGEN kommun som ger bort bilar!
Däremot kan man få hjälp med MERKOSTNADEN när/om man behöver större bil.
För oss som bor "på landet" utan allmänna kommunikationer är det ett måste att kunna åka i EN bil.
Det vore idioti, både ekonomiskt och miljömässigt, att köra två bilar för badhusbesök, uteaktiviteter o s v
Vi har två bio, blev tillfrågade om ett syskonpar.
Vi fick då byta vår kombi, 7 år gammal, till en sjusitsig.
Var inte lätt att hitta en som även fungerade i kombination med husvagnen.
(vet inte om du är insatt men olika bilar får bara dra en viss tyngd)
Vi fick ersättning för MERKOSTNADEN för den större bilen.
Inget lån eller gåva, vi fick vända oss till banken som alla andra.
Bilen, KAPITALET, fick vi betala själva utan hjälp.
Räntor, dyrare skatt och försäkringar (Observera MERKOSTNADEN = mellanskillnaden mot vad vi betalade för kombin) lades på omkostnadsdelen.
Hoppas dimman lättat lite när det gäller denna saken!