Hjärtat sa:
Sis sa:
Bennebuu sa:
Har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde svara på..
Det är så att vi ska få en syskonplacering (uppväxtplacering)+ att vi har ett eget biologiskt barn. Saken är den att vår bil är för liten. Kan man få hjälp av soc när man måste byta bil?
Nog kan man nog få hjälp från kommuner med mkt, men större bil ?
Funderar lite hur man tänker där ?
Skulle någon vid placeringes slut eller om den upphör sälja bilen och ge tillbaka pengar till kommunen eftersom man inte är i behov av större bil längre ?
Njae , jag tror inte direkt på det. :wink:
Ibland måste man nog bjuda lite själv också och se till att ha plats och utrymme för de placeringar man tänker sig kunna ta emot.
Inget illa menat och visst ska man inte jobba gratis, men vill ni ha större bil får ni nog spara själva.
Eller ha två bilar ? : )
Tycker det låter lite långsökt .. Men visst det skadar väl inte att fråga. : P
Själv så skulle jag aldrig ha samvete till att ens fråga.
Man kan ju se det så här. Om familj x hade en större bil så skulle de kunna ta emot två barn till. Två barn= två livs öden.Rädda två människor. Stort hjärta har de redan. Ska två barn hamna i kläm, hoppa mellan jourhem eller inte placeras PGA att det inte finns ett bra familjehem som har större bil?
Man kan ju säga till soc att vi har tid och utrymme på alla sätt för ytterligare placeringar det enda som raserar det hela är bristen på utrymme i bilen.
Vänd på det.
Jag skulle inte ha samvete att förstöra ett barns liv pga för liten bil.
Du skulle inte samvete att fråga soc?
Exakt, samvete till att fråga Soc om det skulle jag inte ha.
Tycker att där har gränsen gått för länge länge sen.
Att ett eller tvåbarns liv ska raseras pga att alla inte kan åka samtidigt var en mkt dålig jämförelse.
Ett bra familjehem finns garanterat på fler ställen än ett och inte bara hos de som tänker tanken på att oj, fler placeringar ja då MÅSTE vi få hjälp med en ny större bil isf.
De må låta argt, men vanliga familjer som råkat ut för olika situationer och är i behov av socialbidrag för att få sin familjer att hålla ihop kan nekas mat på bordet medans familjehem ska gratis få större bilar?!
Vart är vi på väg i Sverige egentligen?
Jag tycker det är fult att då ens ha samvetet till att be om en större bil när det finns andra som behöver de pengarna betydligt mer , dessutom tycker jag att det får oss familjehem att framstå som jäkligt giriga och oseriösa.
Men alla tycker vi olika, och det här vad jag tycker.
Har man inte vad en placering eller två kanske kräver så kan man överväga att faktist tacka nej, det finns som sagt betydligt fler än ett familjehem i vårt avlånga Sverige som är bra och också har stora hjärtan.
När man ger sig in som att vilja vara familjehem, så talar man ofta också om hur många placeringar man vill ha och kan tänka sig ha.
Tid och rum är det första man tänker på men är man smart nog så kan man även tänka på hur många man får plats i bilen, om inte så bör man nog ändra sig redan innan man kommer och säga att man kan ta fler placeringar än vad man har plats för.
Så enklare det skulle bli.
Möbler är en sak och visst om alla inte har allt hemma, och det ska såklart finnas för barnens bästa!
Många av oss familjehem ser dock till att ha det i möbelväg som behövs innan vi ansöker om att vilja vara familjehem.
Men så även där kan det vara olika , och det är fullt förstående.
Men bil ?
Jag tycker det finns andra sätt att lösa "transportbiten" än att be soc om en ny bil för att kunna ta emot placering och framför allt se bilfråga som avgörande i en placering!
Antingen köper man en större bil själv om man anser att hela familjen MÅSTE åka samtidigt dagligen eller så använder man sig av andra sätt.
Man ska inte jobba gratis men det finns faktist andra lösningar än en stor bil .
Hyrbil vid semester tex .. Skulle nog kunna gissa på att en del kommuner också har bilar man kan få låna alt att dom istället betalar en hyrbil eller hälften av det om det är en sk måstesemester.
Tycker helt enkelt att soc/kommunens pengar ska gå till att hjälpa människor på rätt sätt.
Inte ge en familj en ny bil! :?
Tycker inte heller du hade ett svar på om det ens fanns en tanke på att lämna tillbaka pengar till kommunen den dagen man inte behövde en stor bil längre ?
Allt må låta en smula argt och hårt, men jag är personen som tycker att rätt ska vara rätt . :wink: