För liten bil

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde svara på..
Det är så att vi ska få en syskonplacering (uppväxtplacering)+ att vi har ett eget biologiskt barn. Saken är den att vår bil är för liten. Kan man få hjälp av soc när man måste byta bil?
 
ja hur var det nu... har för mig att man kan få hjälp med räntekostnaden men amortering får man stå för själv... Rätta mig någon som kan detta?

Tror dock inte att du kan få ett kontantstöd till hjälp
 
När vi fick en syskonplacering fick vi ersättning för räntekostnaden eftersom vi var tvungna att skaffa en "stor" bil.
Vi har två egna och två till krävde sjusitsig.
Lå och amortering fick vi ta själva eftersom det räknades som kapital, räntan blev en extra kostnad.

Hur det är om man har ett eget och "får" två vet jag inte.
Det kan ju förväntas att de ska få plats i en "vanlig"............
 
Honey
Det är en svår nöt att knäcka
Vi har 2 biosöner och en saab, när vår lill* :angel: kom så får vi inte plats med 2 bilstolar i baksätet när alla 3 ungarna sitter där. Många bilar är trånga invändigt och man kan inte alltid sätta 1 barn fram. Även en vuxen och 1 barn utan stol i baksätet blir vansinnigt trångt om det finns en bilstol placerad där.
 
Adal sa:
Honey
Det är en svår nöt att knäcka
Vi har 2 biosöner och en saab, när vår lill* :angel: kom så får vi inte plats med 2 bilstolar i baksätet när alla 3 ungarna sitter där. Många bilar är trånga invändigt och man kan inte alltid sätta 1 barn fram. Även en vuxen och 1 barn utan stol i baksätet blir vansinnigt trångt om det finns en bilstol placerad där.


Se där så det kan vara!
Har aldrig haft mer än en bilstol i taget ;)
 
jo man får prova alla alternativ för att få plats, tur att jag har mindre rumpa än mannen. Nu blir det ju han som alltid får köra då vi åker alla med husvagnen. Vår stora bil för vi inte dra med då ingen har e-kort ännu....
 
Adal sa:
jo man får prova alla alternativ för att få plats, tur att jag har mindre rumpa än mannen. Nu blir det ju han som alltid får köra då vi åker alla med husvagnen. Vår stora bil för vi inte dra med då ingen har e-kort ännu....

Hahahahaha........................
Min rumpa är betydligt mindre än min mans men det är ÄNDÅ jag som oftast kör när vi drar husvagnen :angel :D
Nästa gång vi ska ut har jag nya argument för att "slippa" köra :rollhappy: :bow :bow :angel
 
:D :claphappy: så bra... :D då får vi hoppas att vi ses på någon camping då..
Får starta en ny tråd om campingar nu då :claphappy:


honey sa:
Adal sa:
jo man får prova alla alternativ för att få plats, tur att jag har mindre rumpa än mannen. Nu blir det ju han som alltid får köra då vi åker alla med husvagnen. Vår stora bil för vi inte dra med då ingen har e-kort ännu....

Hahahahaha........................
Min rumpa är betydligt mindre än min mans men det är ÄNDÅ jag som oftast kör när vi drar husvagnen :angel :D
Nästa gång vi ska ut har jag nya argument för att "slippa" köra :rollhappy: :bow :bow :angel
 
Som första inlägg kan jag varmt rekommendera Öninge camping i Ödeshög!
En perfekt "bara vara"-camping, allra helst om man har lite ovana campare med.
Nära till Gränna och Omberg/Alvastra klosterruin om man vill vara lite kulturell :wink: :wink:
 
ok.. ja Gränna är det väl inte allt för långt bort till och lite småkulturell är jag väl oxå.
Gärna lite medeltida historia är spännande.

Ska lägga ditt tips på minnet. Tack! :razz:

honey sa:
Som första inlägg kan jag varmt rekommendera Öninge camping i Ödeshög!
En perfekt "bara vara"-camping, allra helst om man har lite ovana campare med.
Nära till Gränna och Omberg/Alvastra klosterruin om man vill vara lite kulturell :wink: :wink:
 
Vi behövde också en 7 sitsig bil, men det fick vi lösa själv. Vi bor i skåne och kommunerna här gav tidigare bil bidrag men gör det inte längre.
 
Bennebuu sa:
Har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde svara på..
Det är så att vi ska få en syskonplacering (uppväxtplacering)+ att vi har ett eget biologiskt barn. Saken är den att vår bil är för liten. Kan man få hjälp av soc när man måste byta bil?


Nog kan man nog få hjälp från kommuner med mkt, men större bil ?
Funderar lite hur man tänker där ?
Skulle någon vid placeringes slut eller om den upphör sälja bilen och ge tillbaka pengar till kommunen eftersom man inte är i behov av större bil längre ?
Njae , jag tror inte direkt på det. :wink:

Ibland måste man nog bjuda lite själv också och se till att ha plats och utrymme för de placeringar man tänker sig kunna ta emot. :)
Inget illa menat och visst ska man inte jobba gratis, men vill ni ha större bil får ni nog spara själva.
Eller ha två bilar ? : )


Tycker det låter lite långsökt .. Men visst det skadar väl inte att fråga. : P
Själv så skulle jag aldrig ha samvete till att ens fråga.
 
Sis sa:
Bennebuu sa:
Har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde svara på..
Det är så att vi ska få en syskonplacering (uppväxtplacering)+ att vi har ett eget biologiskt barn. Saken är den att vår bil är för liten. Kan man få hjälp av soc när man måste byta bil?


Nog kan man nog få hjälp från kommuner med mkt, men större bil ?
Funderar lite hur man tänker där ?
Skulle någon vid placeringes slut eller om den upphör sälja bilen och ge tillbaka pengar till kommunen eftersom man inte är i behov av större bil längre ?
Njae , jag tror inte direkt på det. :wink:

Ibland måste man nog bjuda lite själv också och se till att ha plats och utrymme för de placeringar man tänker sig kunna ta emot. :)
Inget illa menat och visst ska man inte jobba gratis, men vill ni ha större bil får ni nog spara själva.
Eller ha två bilar ? : )


Tycker det låter lite långsökt .. Men visst det skadar väl inte att fråga. : P
Själv så skulle jag aldrig ha samvete till att ens fråga.


Man kan ju se det så här. Om familj x hade en större bil så skulle de kunna ta emot två barn till. Två barn= två livs öden.Rädda två människor. Stort hjärta har de redan. Ska två barn hamna i kläm, hoppa mellan jourhem eller inte placeras PGA att det inte finns ett bra familjehem som har större bil?

Man kan ju säga till soc att vi har tid och utrymme på alla sätt för ytterligare placeringar det enda som raserar det hela är bristen på utrymme i bilen.

Vänd på det.
Jag skulle inte ha samvete att förstöra ett barns liv pga för liten bil.
Du skulle inte samvete att fråga soc?
 
Hjärtat sa:
Sis sa:
Bennebuu sa:
Har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde svara på..
Det är så att vi ska få en syskonplacering (uppväxtplacering)+ att vi har ett eget biologiskt barn. Saken är den att vår bil är för liten. Kan man få hjälp av soc när man måste byta bil?


Nog kan man nog få hjälp från kommuner med mkt, men större bil ?
Funderar lite hur man tänker där ?
Skulle någon vid placeringes slut eller om den upphör sälja bilen och ge tillbaka pengar till kommunen eftersom man inte är i behov av större bil längre ?
Njae , jag tror inte direkt på det. :wink:

Ibland måste man nog bjuda lite själv också och se till att ha plats och utrymme för de placeringar man tänker sig kunna ta emot. :)
Inget illa menat och visst ska man inte jobba gratis, men vill ni ha större bil får ni nog spara själva.
Eller ha två bilar ? : )


Tycker det låter lite långsökt .. Men visst det skadar väl inte att fråga. : P
Själv så skulle jag aldrig ha samvete till att ens fråga.


Man kan ju se det så här. Om familj x hade en större bil så skulle de kunna ta emot två barn till. Två barn= två livs öden.Rädda två människor. Stort hjärta har de redan. Ska två barn hamna i kläm, hoppa mellan jourhem eller inte placeras PGA att det inte finns ett bra familjehem som har större bil?

Man kan ju säga till soc att vi har tid och utrymme på alla sätt för ytterligare placeringar det enda som raserar det hela är bristen på utrymme i bilen.

Vänd på det.
Jag skulle inte ha samvete att förstöra ett barns liv pga för liten bil.
Du skulle inte samvete att fråga soc?


Exakt, samvete till att fråga Soc om det skulle jag inte ha.
Tycker att där har gränsen gått för länge länge sen.
Att ett eller tvåbarns liv ska raseras pga att alla inte kan åka samtidigt var en mkt dålig jämförelse.
Ett bra familjehem finns garanterat på fler ställen än ett och inte bara hos de som tänker tanken på att oj, fler placeringar ja då MÅSTE vi få hjälp med en ny större bil isf.

De må låta argt, men vanliga familjer som råkat ut för olika situationer och är i behov av socialbidrag för att få sin familjer att hålla ihop kan nekas mat på bordet medans familjehem ska gratis få större bilar?!
Vart är vi på väg i Sverige egentligen?
Jag tycker det är fult att då ens ha samvetet till att be om en större bil när det finns andra som behöver de pengarna betydligt mer , dessutom tycker jag att det får oss familjehem att framstå som jäkligt giriga och oseriösa.

Men alla tycker vi olika, och det här vad jag tycker. :)


Har man inte vad en placering eller två kanske kräver så kan man överväga att faktist tacka nej, det finns som sagt betydligt fler än ett familjehem i vårt avlånga Sverige som är bra och också har stora hjärtan.

När man ger sig in som att vilja vara familjehem, så talar man ofta också om hur många placeringar man vill ha och kan tänka sig ha.
Tid och rum är det första man tänker på men är man smart nog så kan man även tänka på hur många man får plats i bilen, om inte så bör man nog ändra sig redan innan man kommer och säga att man kan ta fler placeringar än vad man har plats för.

Så enklare det skulle bli.

Möbler är en sak och visst om alla inte har allt hemma, och det ska såklart finnas för barnens bästa!
Många av oss familjehem ser dock till att ha det i möbelväg som behövs innan vi ansöker om att vilja vara familjehem.
Men så även där kan det vara olika , och det är fullt förstående.

Men bil ?
Jag tycker det finns andra sätt att lösa "transportbiten" än att be soc om en ny bil för att kunna ta emot placering och framför allt se bilfråga som avgörande i en placering!
Antingen köper man en större bil själv om man anser att hela familjen MÅSTE åka samtidigt dagligen eller så använder man sig av andra sätt.
Man ska inte jobba gratis men det finns faktist andra lösningar än en stor bil .
Hyrbil vid semester tex .. Skulle nog kunna gissa på att en del kommuner också har bilar man kan få låna alt att dom istället betalar en hyrbil eller hälften av det om det är en sk måstesemester.

Tycker helt enkelt att soc/kommunens pengar ska gå till att hjälpa människor på rätt sätt.
Inte ge en familj en ny bil! :?

Tycker inte heller du hade ett svar på om det ens fanns en tanke på att lämna tillbaka pengar till kommunen den dagen man inte behövde en stor bil längre ?

Allt må låta en smula argt och hårt, men jag är personen som tycker att rätt ska vara rätt . :wink:
 
Tror du missuppfattat det..........
Det finns INGEN kommun som ger bort bilar!
Däremot kan man få hjälp med MERKOSTNADEN när/om man behöver större bil.
För oss som bor "på landet" utan allmänna kommunikationer är det ett måste att kunna åka i EN bil.
Det vore idioti, både ekonomiskt och miljömässigt, att köra två bilar för badhusbesök, uteaktiviteter o s v

Vi har två bio, blev tillfrågade om ett syskonpar.
Vi fick då byta vår kombi, 7 år gammal, till en sjusitsig.
Var inte lätt att hitta en som även fungerade i kombination med husvagnen.
(vet inte om du är insatt men olika bilar får bara dra en viss tyngd)
Vi fick ersättning för MERKOSTNADEN för den större bilen.
Inget lån eller gåva, vi fick vända oss till banken som alla andra.
Bilen, KAPITALET, fick vi betala själva utan hjälp.
Räntor, dyrare skatt och försäkringar (Observera MERKOSTNADEN = mellanskillnaden mot vad vi betalade för kombin) lades på omkostnadsdelen.

Hoppas dimman lättat lite när det gäller denna saken!
 
honey sa:
Tror du missuppfattat det..........
Det finns INGEN kommun som ger bort bilar!
Däremot kan man få hjälp med MERKOSTNADEN när/om man behöver större bil.
För oss som bor "på landet" utan allmänna kommunikationer är det ett måste att kunna åka i EN bil.
Det vore idioti, både ekonomiskt och miljömässigt, att köra två bilar för badhusbesök, uteaktiviteter o s v

Vi har två bio, blev tillfrågade om ett syskonpar.
Vi fick då byta vår kombi, 7 år gammal, till en sjusitsig.
Var inte lätt att hitta en som även fungerade i kombination med husvagnen.
(vet inte om du är insatt men olika bilar får bara dra en viss tyngd)
Vi fick ersättning för MERKOSTNADEN för den större bilen.
Inget lån eller gåva, vi fick vända oss till banken som alla andra.
Bilen, KAPITALET, fick vi betala själva utan hjälp.
Räntor, dyrare skatt och försäkringar (Observera MERKOSTNADEN = mellanskillnaden mot vad vi betalade för kombin) lades på omkostnadsdelen.

Hoppas dimman lättat lite när det gäller denna saken!


Honey.
Vissa är dock så fräcka att dom kan försöka få ett bidrag till ny bil och anse att detta absolut är något som de ansvariga för placeringen SKA BETALA för det har dom rätt till. (Tråkigt nog)

Skönt att höra att så inte var er tanke, och dimman lättade lite nu. : )
Bra att det löste sig för er även om jag inte tycker soc/kommun ska gå in med dessa kostnader, även om det "bara" handlade om att merskillnaden läggs till på omkostnadsdelen för er.
Ni är säkert ett jätte bra familjehem för syskonparet, väl värda uppdraget och härligt att höra om en familj som gör absolut alla sina aktiviter tillsammans. : )
MEN jag kan inte låta bli att tycka att bilhistorien är en onödig kostnad för kommuner.

Hurvida det är oekonomiskt eller mindre miljövänligt med två bilar .. Ja det beror nog helt på vad man väljer att ha för bil det?
Numera finns det mkt miljövänliga bilar, små & stora bilar.
2 små bilar kostar ibland inte så jätte mkt mer än vad en stor bil gör när det gäller skatt,försäkringar och bränsle.
En större bil med en tung husvagn på kroken är nog inte heller så ekonomiskt & miljövänligt. :wink:

Förstår självklart att det är betydligt smidigare med en bil där alla får plats för er. : )
Själv så skulle jag istället tycka att det var jobbigt med endast bil om man ibland måste åt två olika håll.

Men återigen tycker jag det är fel att kommunen ska betala för bilproblemet.

Vill också tillägga att det från början var Bennebuu och Hjärtats inlägg jag kommenterade, inte ditt. : )
Men alltid trevligt med lite mer att svara på. :razz:
 
Sis: tycker inte om din ton och att du påstår saker som jag över huvud taget inte har sagt.

Detta forumet är till för familjehem att tipsa och stötta varandra.
Jag kan inte se att du tillför något av det för tillfället.

Jag kommer inte kommentera dina trådar mer.

Ha en trevlig kväll!
 
Låser denna tråd då TS lämnat tråden.

Anne Aronsson
familjehemmet.se
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp