För och nackdelar tack..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som gjort en vårdnadsöverflytt,vilka fördelar o nackdelar har ni upplevt.
Vår soc har tagit upp det på tal,men vi är tveksamma pga trassliga biosar.
Vi skulle behöva se lite fördelar i det hela,men även nackdelarna.

Berätta om era egna erfarenheter,så vi får något att tänka på.
 
Vi fick en vårdnadsöverflytt på vår uppväxtplacering för 3 år sedan. enda fördelen är att vi nu bestämmer över barnets skola, kan fixa pass själva samt alla andra papper som kräver vårdnadshavarens underskift. känslomässigt är det också skönt eftersom vi nu kan vara helt säkra på att barnet ska växa upp här hos oss. Men jag vill också säga att jag tror nackdelarna är många. när vi fick vårdnaden sa placeringskommunen helt upp sitt ansvar över barnet, de hävdar att vi inte kan få någon hjälp el stöd från dem utan att vi måste i så fall söka det hos socialen i vår hemkommun. de menar att vi har precis samma ansvar för det placerade barnet som för våra biobarn. detta var en upplysning som placeringskommunen undanhöll för oss innan vi skrev på vårdnadsflytten. Placeringskommunen har också velat lägga umgängesdelen med bioförälder på oss vilket vi har vägrat. hur som helst har det varit många turer och mycket tråkigt tjafs med placeringskommunen sedan vi fått vårdnaden.
 
Misstänkte det,vi känner också att nackdelarna är nog fler än fördelarna.
Är det säkert att barnet inte flyttar till bio efter vårdnadsöverflytt?
Tack snälla för ditt ärliga svar,soc säger bara att det kan inte bli värre,allt blir så enkelt....för dem ja.
 
Har inte träffat på några nackdelar ännu. Varit vårdnadshavare till ena barn i 4 år snart och andra i ett år.
Man har rätt till stöd i sin boendekommun. Vi får allt stöd vi behöver, både avlastning, hjälp med utredningar, hjälp i skola osv. Vi är själva väldigt engagerade i våra barn och driver på där det behövs. Vi har aldrig fått något stöd av soc från placeringskommunen så det "stödet" saknar vi då inte.
Vi slipper soc idéer och alla möten som ändå inte mynnar ut i nått vettigt.

Vi sköter allt kring våra barn själva som vi alltid gjort. Föräldrarna är med på tåget så att säga, har en mycket bra relation till dem.

Det ska väldigt mycket till för att en förälder ska vinna en umgängestvist. Vi som vårdnadshavare ska då anses okapabla att fortsätta vårt uppdrag. Det är vi inte rädda för i våra fall. Föräldrarnas förmåga är nedsatt och kommer så fortsatt att vara.

Jag kan se två anledningar att inte göra en överflytt. Den ena är om det är väldigt komplicerade föräldrakontakter och att soc är väldigt bra på att styra upp umgänget så att allt fungerar så bra som möjligt.
Den andra är om boendekommunen inte ger samma insatser som placeringskommunen för barnet, tex assistent i skolan. Detta får placeringskommunen prata med boendekommunen om innan en överflytt så att man vet vilka insatser som barnet behöver och vad boendekommunen kan erbjuda.

Sara
 
Hej!! Inför en ev överflytt av vår Liten har jag tagit kontakt med soc här på hemmaplan. För mig var det enkelt, då jag själv jobat nära dem, innan jag började vara hemma med Liten. Jag har redan nu fått stort stöd och tror att det inte kommer bli något problem att få hjäp av dem.

JAg har inte upplevt så mycket stöd ifrån placerande kommunen, tycker mest det är omständigt att allt måste gå via dem, vi önskar sköta kontakter själv. Vissserligen har vi inte så bra kontakt med föräldrarna, men upplever att kontakten nästan är bättre då vi har egen direktkontakt än då soc säger saker.... det är ju det J-A :evil: samhället som de anser har tagit arnen ifrån dem. De vet ju att det inte är vi. Vi hoppas på överflytt även om det lär dröja...

Vi längtar pass, längtar att taegna eslut, längtar efter att få tryggheten i att få besluta om det barn vi ser som ett av våra.... (ja, vi vet att det inte är vi som e iologiska föräldrar, men Liten har aldrig bott hos bio ,mer än 2 månader, så det är vi som är de viktigaste för Liten i vardagen.)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp