fråga

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visst kan du ha det men jag kan inte berätta något om hur det fungerar.
Vi har bara haft ett uppdrag i taget.
 
Vist kan ni,MEN antingen tar man syskon då har du flera eller så får du ett barn och det behöver landa och lära känna er riktigt ca.1/2-1år.SEDAN KAN DU SÖKA FLERA.
 
Vi har uppdrag från två olika kommuner just nu och har inlett med en 3:e. Det funkar lika bra som att ta alla uppdrag från samma.
 
wawwa sa:
Vist kan ni,MEN antingen tar man syskon då har du flera eller så får du ett barn och det behöver landa och lära känna er riktigt ca.1/2-1år.SEDAN KAN DU SÖKA FLERA.


Ja, som alltid mellan placeringar både vi själva och de vi arbetar för tycker att minst 1 år är rimligt att vänta. Och så måste såklart de nuvarande godkänna flera placeringar.
 
Hjärtat sa:
wawwa sa:
Vist kan ni,MEN antingen tar man syskon då har du flera eller så får du ett barn och det behöver landa och lära känna er riktigt ca.1/2-1år.SEDAN KAN DU SÖKA FLERA.


Ja, som alltid mellan placeringar både vi själva och de vi arbetar för tycker att minst 1 år är rimligt att vänta. Och så måste såklart de nuvarande godkänna flera placeringar.

Men återigen som det tvistades om i en annan tråd, detta stämmer ju inte riktigt. Sen att det kanske finns kommuner / familjehem med den synen DET är en sak. Men det står inte någonstans att man BÖR eller MÅSTE vänta ½ - 1 år mellan placeringarna ! Sen att de måste godkänna fler placeringar, nja, OM det står så i ditt kontrakt, ja. Så nej, det är inte alls "såklart". :bounce:
 
Någon har sagt (minns inte vem eller vart jag har hört det) att det tar lika lång tid för barnet att knyta an som barnet är gammalt. Kanske kan tas med en nypa salt men ändå något att ha i tankarna när man funderar på att ta emot ytterligare en placering.

Sen behöver man ha en dialog med den nuvarande kommunen hur de ställer sig till det. Visst kan man köra sitt eget rejs och ta emot fler barn men man kan då riskera att komma på kant med den första kommunen och risken att placeringen sägs upp.

Sen kan jag personligen tycka att man ska låta det gå minst ett år innan man tar emot ytterligare barn för det tar TID att få rutiner, knyta an, testningar om man står, alla turer kring umgänge osv.
 
Kråkan sa:
Hjärtat sa:
wawwa sa:
Vist kan ni,MEN antingen tar man syskon då har du flera eller så får du ett barn och det behöver landa och lära känna er riktigt ca.1/2-1år.SEDAN KAN DU SÖKA FLERA.


Ja, som alltid mellan placeringar både vi själva och de vi arbetar för tycker att minst 1 år är rimligt att vänta. Och så måste såklart de nuvarande godkänna flera placeringar.

Men återigen som det tvistades om i en annan tråd, detta stämmer ju inte riktigt. Sen att det kanske finns kommuner / familjehem med den synen DET är en sak. Men det står inte någonstans att man BÖR eller MÅSTE vänta ½ - 1 år mellan placeringarna ! Sen att de måste godkänna fler placeringar, nja, OM det står så i ditt kontrakt, ja. Så nej, det är inte alls "såklart". :bounce:


Nu tycker jag att jag var tydlig med att skriva att vi tycker att man bör vänta och det stämmer till 100% :wink: För mig är det också lika självklart att man samarbetar så med sin kommuner att man gör detta med deras godkännande även om det inte står i kontraktet (hur vanligt är det att det inte gör det?). Men det är bara jag det :roll:
 
Som sagt, det är en sak vad man själv TYCKER ! Vi har aldrig fått den "rekommendationen" någonstans ifrån. Kan inte heller hitta någonstans själv där det står att läsa. Ni som skriver MINST ett år, kanske kan länka den texten, där ni eventuellt läst det ?
NATURLIGTVIS har man en dialog med sin uppdragsgivare ! Antydan till att vi skulle köra vårt "eget race" känns som ett onödigt påhopp, mer eller mindre. Vi har inte i något kontrakt fått det inskrivet att vi INTE skulle kunna ta emot fler placeringar, däremot muntligt bestämt att vi ska tala om OM vi tar fler. Det har inte fallit er in att det kan handla om hur svåra placeringar man har eller inte ?
Ni som skriver om 1 års anknytning , kanske har tagit emot placeringar som är så svåra att ni inte skulle hinna med ytterligare placering (ar) ? !
Det kanske inte alltid handlar om riktigt små barn heller (som vi, tar mest emot tonåringar).
Vår erfarenhet säger oss att tonåringar INTE knyter an på samma sätt som ett litet barn, av naturliga orsaker. Tonåringar har heller inte flera år på sig att knyta an (syftar på att det skulle ta lika lång tid för barnet att knyta an som det är gammalt)
Nej, vi anser oss inte "köra vårt eget race", vi har ett gott samarbete med flera kommuner & organisationer. Vi tar emot flera placeringar utan att det gått ½-1 år emellan, hittills har ingen klagat på det och det har fungerat väl för alla. Så visa mig gärna vart den "rekommendationen" står, eller skriv helt enkelt bara " vi TYCKER"...! Tack för ordet !
 
Kråkan sa:
Som sagt, det är en sak vad man själv TYCKER ! Vi har aldrig fått den "rekommendationen" någonstans ifrån. Kan inte heller hitta någonstans själv där det står att läsa. Ni som skriver MINST ett år, kanske kan länka den texten, där ni eventuellt läst det ?
NATURLIGTVIS har man en dialog med sin uppdragsgivare ! Antydan till att vi skulle köra vårt "eget race" känns som ett onödigt påhopp, mer eller mindre. Vi har inte i något kontrakt fått det inskrivet att vi INTE skulle kunna ta emot fler placeringar, däremot muntligt bestämt att vi ska tala om OM vi tar fler. Det har inte fallit er in att det kan handla om hur svåra placeringar man har eller inte ?
Ni som skriver om 1 års anknytning , kanske har tagit emot placeringar som är så svåra att ni inte skulle hinna med ytterligare placering (ar) ? !
Det kanske inte alltid handlar om riktigt små barn heller (som vi, tar mest emot tonåringar).
Vår erfarenhet säger oss att tonåringar INTE knyter an på samma sätt som ett litet barn, av naturliga orsaker. Tonåringar har heller inte flera år på sig att knyta an (syftar på att det skulle ta lika lång tid för barnet att knyta an som det är gammalt)
Nej, vi anser oss inte "köra vårt eget race", vi har ett gott samarbete med flera kommuner & organisationer. Vi tar emot flera placeringar utan att det gått ½-1 år emellan, hittills har ingen klagat på det och det har fungerat väl för alla. Så visa mig gärna vart den "rekommendationen" står, eller skriv helt enkelt bara " vi TYCKER"...! Tack för ordet !
Nu vet jag inte om det är mig eller någon annan du syftar på men jag tror du hur som helst har tolkat in mer än nödvändigt. :? Jag skrev klart och tydligt att både jag (och min make) samt de kommuner vi arbetar mot tycker att man bör vänta minst 1 år mellan placeringarna.

Tråkigt att du ser påhopp. Ta det inte så jag är säker på att ingen menat det så (jag kan inte läsa det). Vi pratar bara generellt och delar med oss av våra egna erfarenheter :razz:
 
Hoppsan...här var det höga toner :oops:

Jag ska berätta hur det ser ut för vår del :bow ...

1: Tar man emot som familjehem har alla (både soc/org) vi pratat med poängterat att de inte vill att vi tar emot flera tidigast 1-2 åren, sen att vi har en dialog. Just för att barnet ska bli så trygg som möjligt är. VI har dock ej haft det inskrivet i ett kontrakt.

2: tar man emot som jour blir det en helt annan sak Men våra kommuner/org vill helst att vi bara håller oss till deras kontor, Heller ej haft inskrivet i kontrakt!

Personligen tror jag på att det är bra att barnet får landa länge 1-2 år (beroende på placering såklart) för en bra grund i en långvarig placering. Varför de har denna rekommendation är förhoppningsvis just för BBIC ..eller att de kanske är rädda att det blir någon sorts barnfabrik där man kan göra sig en hacka. Men som sagt det är ingen lag bara en rek, sedan blir man ju varken rik eller vacker av att vara i samhällets tjänst :rollhappy: inte jag iallafall...
Ta´t inte personligt någon, berättar bara om Våra erfarenheter och Rekommendationer...

Tänk så olika det kan vara i detta avlånga land..
Ha en trevlig kväll, alla glada familjehem/jourhem/kontakthem
Carina
 
Kråkan, inte menade jag så!!! Jag pratade i generella termer och jag använder "köra eget rejs" när jag pratar :oops: Ber om ursäkt om du uppfattade det som ett påhopp.

Du har helt rätt i att det inte finns några regler kring detta utan alla tänker olika. Man ska såklart utgå ifrån det placerade barnet och hur familjen fungerar/ser ut. Alla knyter an olika och precis som du säger så knyter inte tonåringar an på det sättet. Jag har själv bara erfarenhet av spädbarn och utan att det varit någon större problematik så har det tagit sin lilla tid med anknytningen.

Hoppas du inte är ond på mig??

Sara
 
I vårt kontrakt står att vi förbinder oss att samråda med vårt soc innan vi går vidare med placering från annan kommun.

Tänker man gruppdynamiskt så vet man att varje gång någon tillkommer eller går ifrån en grupp förändras rollerna i gruppen. Så är det naturligtvis även med en familj. Det är både spännande och jobbigt på samma gång. Jag tänker på att det tar en viss tid innan alla landat efter en sådan förändring, så oavsett anknytning eller inte så kan det vara bra att tänka vad det innebär för hela familjen om konstellationen ändras gång på gång. Våra familjer ser olika ut och jag är definitivt säker på att det finns familjer som klarar av ständiga gruppförändringar och trivs med det. Ni är fantastiska! :banan:

För vår familj emellertid passar det att ta emot barn med en viss tid emellan. Med vår första placering gick det ungefär tre år innan hela familjen (inkl. placeringen) tyckte det var okej med fler barn.

Jag antar att de placerades och de biol. barnen behov avgör hur man gör? Har man flera uppdragsgivare är det också beroende på vilka behov barnen har. För oavsett vilket, så blir det ju alltid fler träffar med olika soc och även det tar tid... :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp