Från förstärkt till vanligt familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är förstärkt familjehem via en organisation och har haft en :angel: i snart ett halvår. Anknytningen har gått över förväntan och vi har ett otroligt bra samarbete med föräldrarna och familjehemskonsulenten. Vår :angel: trivs, vi trivs med :angel: och vi har många års erfarenhet av den aktuella problematiken.

Nu är det så att placerande kommun inte anser sig ha råd med förstärkt familjehem via en organisation och de vill att vi går över till att bli ett vanligt familjehem direkt åt dem.
Detta skulle innebära att vår :angel: blir av med sin terapi, kontakten med en konsulent varje vecka och dygnet runt rådgivning. Vår :angel: skulle få ställa sig i kö till BUP eftersom vi också skulle bli av med den inkopplade psykologen. Vi som familjehem skulle förlora 99 % av det stöd vi har idag och framför allt så skulle vi inte längre kunna ha en av oss hemma med :angel: på heltid eftersom arvodet skulle minskas med 60 %.

Kommunen struntar i att denna :angel: har en svår problematik och hemska minnen bakom sig och att hen till varje pris behöver det stöd som hen får i ett förstärkt familjehem. Att gå över till att bli vanligt familjehem vore ett stort svek mot :angel: och samtidigt så har kommunen hotat att om vi inte går med på detta så ska de rycka upp vår :angel: med rötterna och flytta hen till ett nytt familjehem, i en ny stad med en ny skola.
Vi sitter alltså i en rävsax! Vad vi än väljer så innebär det ett stort svek. Känns fruktansvärt!! Man har ju en stolthet som familjehem att alltid ge barnet det allra bästa och att aldrig acceptera beslut som får stora negativa konsekvenser för barnet. Vad gör vi nu? Vad vi än gör blir det fel för :angel: Finns det andra som har varit i samma situation som oss och hur gjorde ni?
 
Be om att få 3 mnd på er, be soc skriva remiss till BUP, be om att få extern handledning samt lönebortfall 100 % plus arvode som ni kan omförhandla varje år - det brukar fungera bra :razz:
 
Har en bekant vars placering gick efter tre år gick från organisationen till direkt via kommun.Avlastningen kvarstår med samma ersättning som tidigare och familjehemmet får samma ersättning som tidigare.Kommunen tjänar ju ändå på att slippa betala orgen.
Att ha tre månader på sig låter ju som en bra ide. Sen är ju alla kommuner numer skyldiga enl lag att ge handledning begär det.
Att hota er med att rycka upp :angel: är ju grymt
 
Fy vilket hot från den kommunen..... man blir mållös, låter som en kommun som jag en gång jobbade med :evil:
Tyvär inga råd o ge, men håll oss gärna uppdaterad hur det går.
Den dagen jag slutar jobba med det här så skulle jag vilja göra en "svart lista" på kommuner, chefer och socialsekreterare som nya familjehem ska akta sig för :angel
Synd om :angel: :angel: som råkr höra till "fel" kommun bara....
 
Tack för tipsen, Fox! De ska vi verkligen använda oss av.

Ja, det är otroligt hur vissa kommuner beter sig.
Barnens bästa? Aldrig! Det är pengarna som styr och inget annat.

Nu är det så att vi visste att kommunen hade de här tankarna redan i augusti. Så vi ringde och hörde ifall :angel: skulle börja skolan här hos oss. Och till svar fick vi att självklart skulle hen börja skolan. Det här svaret kom från barnets egna sekreterare. Sen gick det två veckor och de ringer om det här!! Man blir bara så arg!!

Vi skulle få vanligt arvode och inga hembesök att tala om eftersom kommunen ligger 30 mil från oss. Och stödet från kommunerna vet man ju är nästan lika med obefintligt.
Jag frågade vad som skulle hända ifall vi inte gick med på deras villkor och fick till svar att då skulle :angel: få flytta.
Jag frågade hur de kan göra så mot ett barn som har bott in sig i en familj, som trivs och som t.o.m. har börjat skolan. Då fick jag till svar "ja, det är ju inte optimalt"!!!!!
Då svarade jag "Nej, det är åt helvete. Hen är ju inte en möbel som ni kan flytta omkring på hur mycket som helst." :twomad:

Kan tillägga att detta stackars barn har gått i nio olika skolor och flyttat runt så många gånger att jag inte kan hålla reda på det. Usch, vad arg jag blir!!

:angel: kom förut och sa att hen hade hört från mamman vad kommunen höll på med. Och så sa hen "spelar ingen roll var de flyttar mig, jag tänker bo hos er 24/7 ändå jag."
Snyft! :cry:

Kan tillägga att detta är ett barn som verkligen behöver ett förstärkt familjehem. Men den här kommunen har inga förstärkta familjehem, säger de. Vad gör de då med alla barn som behöver det? Det är som att säga "nej, vår kommun har inga vårdcentraler".
 
Synd att :angel: är stor nog att förstå och att veta vad som försigår för om det är så att det är någon som är i behov av förstärkt familjehems vård lär nog kommunen få svårt att hitta ett vanligt familjehem.Det kryllar ju inte av dom precis och speciellt inte till de lite svårare placeringarna så dom kan ju försöka dom lär få svårt att lyckas
 
Ja, så har jag också tänkt. Att hur i all sin dar ska de få tag på ett vanligt familjehem till ett barn som behöver så mycket stöd. Min tanke var att det enda sättet för dem var att hålla inne med stora delar av problematiken, d.v.s. helt enkelt ljuga. Var med om det själv för en massa år sedan. Då väl barnet hade flyttat in så fyllde socialsekreteraren på med information om både diagnoser, trauman och psykiska sjukdomar. Kul att få den informationen i efterskott liksom.Och så fruktansvärt fult och orättvist gentemot barnet.
 
Begär att få kontakt med alla ev nya hem. För låt säga inskolning för barnets bästa. Du behöver ju kanske informera om barnets vanor ,favorit maträtter mm sen lite fint när du får kontakt hela problematiken så lär nog de flesta backa. Om inte annat så startar dom med RÄTT förutsättningar och det är väl ändå mest rättvist mot barnet.
Har själv varit med om det i ett fall där jag ville få :angel: omplacerad, fick i uppdrag att prata med nya familjehemmet och ett backade när jag berättade vår vardag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp