Handledning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Känner mig tjatig men vad har ni här för erfarenheter kring handledning? Grupp/enskillt? Våran :angel: kom till oss i nov 2012 och jag känner att vi blir nonchalerade. Vi efterlyste handledning och då började kommunen med en sk samtalsgrupp eller utbyte.. Jag var där en gång men dels så höll min egna handläggare på soc i det o dels så va det ingen ingen av de som va med som hade samma typ av plac som vi. Våran :angel: har varit hos oss i snart 9 mån och jag känner att jag/vi måste ha någon att prata med nu, vi måste ha handledning. Jag pratar väldigt väldigt mkt med svärmor som varit familjehem i snart 20 år, men de kan ju inte räkna med attt det ska räcka, hon är inte utbildad men dock mkt erfarenhet. Min handläggare på soc kommer tillbaka från sin semester på måndag. Jag måste ringa o prata med henne. Vi är i stort behov av handledning nu, detta är inte lätt.

Kännner mig tjatig men kankse är det så att handledning är något soc ska erbjuda???

Tacksam för alla svar o funderingar

Lizen
 
På 4.5 år har vi inte haft handledning ... Fast vi efterfrågat det o habiliteringen stöttar oss i det ( barnet har handikapp i tillägg t situationen/ rollen som fam.Hem.) o soc lovade det för 2-3 år sedan. Nu har vi klarat detta gint m hjälp av kloka vänner ( som jobbar m barn / varit fam.hem o egna erfarenheter ... O med hjälp av fantastisk förskolepersonal... O gamla arbetsksmrater på soc där jag tudigare jobbat. O så tycker nog familjehemsekr att hans prat är handledande - men det anser inte jag ( är van att ha handledning i mitt arbete) . Vet inte hur vi ska få det- just ny känns det lugnt- men det uppstår ofta situationer då set hade varit bra att bolla m ngn som är utifrån o professionell - o som EJ är socialtjänst.... Skulle råda dig att höra m dina ansvariga igen... Om det känns ok:/
 
Ok. De där som soc kallade för "utbyte" gav inte mig ett skit, tyvärr!!! Det är till att slösa på min tid. Jag ska ta upp detta på måndag då min handläggare på soc kommer tillbaka. Jag känner mig väldigt besvärlig men jag måste få prata med nån och liksom få råd o stöd i det vi gör. Sen så ibland går våran :angel: till sin fröken på skolan o säger saker o istället för att ta upp det med mig så ringer fröken till soc osv.... Skolan kan ju åtminstonne ringa o meddela mig med att nu har hen sagt detta o nu ringer vi o meddela soc. jo det e mkt man vill prata om..
 
För oss har det varit lite tvärtom, vi har varit tvungna att ha både enskild och grupphandledning när det inte behövdes. Varje gång kändes det som att det var framkrystade ämnen. Nu däremot krisar det ordentligt här hemma och vi har haft flera olika handledare men INGEN av de kan hjälpa oss att komma framåt eller komma med handfasta tips och idéer utan de säger att de inte kan hjälpa oss längre :?
Jag blir lite nyfiken vad det handlar om? Ålder? Problematik?
Självklart ska du kräva extern handledning där ni kan prata fritt och jag tror att soc är skyldiga att ordna det när det behövs.
Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp