Har ni praktiska tips för storfamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ja i undantags fall får mindre syskon dela rum så är det nog på de flesta kommuner. Men våra rum är små får plats med det som dom kräver o alla har en dörr att stänga om sig.
 
Bravo S :claphappy:
Vilket härligt ingägg!

Vi är just nu 6st i vår familj, 7st varannan helg. samt 1 matlåda!
Jag planerar också veckans middagar i affären beroende på vad som är prisvärt denna veckan.
Idag blev det, nöt färs rea, fläskfilé rea alltid bra att ha hemma...
Veckans mat: Köttbullar, kålpudding, kycklinggryta, fläskfilé i ugn, viktigast av allt (enligt barnen) pannkaka, stekt fisk m gräddfilssås. ...och en söndagsstek.
En stor bil har vi, så alla får plats. Till helgen planerar vi en utomhus dag med heldagsmatsäck på isen, kanske pimpla lite...
Tvätten: Ja viks och läggs i högar som resp får hämta och lägga i sina rum,,,,efter ålder såklart får man hjälp.
Disken: bärs från bordet av var och en, alla kan göra något.
Flera tv apparater är bra, mycket ser vi gemensamt men ibland vill vi se nån film och kan då erbjuda barnen något eget.
De mindre barnen sover hos oss eller delar rum... helt ok enligt de soc vi har/ och har haft.

Någon som har tips på dagrutiner, medans barnen är i skolan/dagis?
Nån kanske sitter på något mirakel för en bra vardag med ordning o reda :rollhappy:

Skriv på nu!!

Carina
 
Nä nåt mirakel för ordning o reda finns inte :D bara o gilla läget med en HÖG dojjor i hallen att hoppa över.
Personligen har jag ett jätte långt element i hallen där jag hängt cykel korgar en var gubben o jag får dela där läggs vantar mössor o dyl. Kanske finns en lösning att hänga sådant på väggen.
Nu är ju vår minsta 13 så alla tvättar sina egna kläder själva.
När dom var mindre tvättade jag om det kom ner i tvätten vek och la i olika högar i trappen.
Vi vuxna bor ju på undervåningen o över våningen är till för barnen som även måste turas om att städa där.En varsin tv på rummen loppis tv för en femtio lapp med baskanalerna, i hallen på övervåningen tv m tv spel.
Tv i rummen pga LÄGG TIDER. Kl 22 vardagar ska alla vara tysta i sina rum ett måste om man ska orka.
Har tomt i huset 8-14 om dagarna
Hundpromenad,städning,bak,simmning,umgås med andra mammor som är hemma. Vi har ju även lite pyssel på vår hobbygård och ved hantering så dagarna får man och gå även om vinter tid är segt. Hand arbetar sitter vid datorn.
Här hemma är det jag som lagar mat i veckorna men helgerna får alla turas om. Vi har ett köks schema alla får en dag i veckan att duka av, diska torka av bänkar.
Pga vårt kök är litet och det oftast blir tjafs när dom är två vem som gör mest så har det blivit så att alla får en dag var.
Vad vi gör helger beror på årstid och intressen nu är alla så stora så gemensamma aktiviteter sker inte alltid. Förutom när vi åker ut på sjön eller åker slalom besök i badhuset brukar göra att vi får med dom flesta.
Jo en dag i veckan bakar någon och vi samlas och har fika kväll.
Delar gärna med mig älskar detta forum för vi kan alla hjälpa varandra.
 
Vi har båt med ca 5 sovplatser båtklubben har övernattnings stuga där fler får plats tält är oxå ett alternativ att ta med. Mindre båt för dags turer. Bor ju vid havet och har djur så mer semester än så blir det sällan kanske ett besök på äventyrs bad utomhus i närheten.
Det som blivit problem med att barnen blivit större är ju mat åtgången inte lätt att förvara och till laga mat för så många på två lågigt gasol kök. Förut kunde vi ligga ute länge men nu blir det mer en helg i taget eller vid längre värmeböljor får vi åka emellan för mat o vatten med lilla båten.
 
hej,
vi åker varje år utomlands,soc betalar för plac barn,sedan hyr vi varje sportlov en stuga,skidutrustning,liftkort mm betalar också soc ( för plac barn).vi har varit tydligt med det redan från början...tar även med jourbarn,soc står för kostnaden.

sedan gör vi t ex med kläder:

har olika lådor för olika storlekar ( allt från nyfödd/prematur upp till vuxen),alla kläder som är fina sparas,finns alltid någon som kan/vill använda dom....inte alltid så att kläder mm följer med till blivande fam-hem ( oftast får dom blivande fam-hem ett startpaket utav kommunen/org)
 
Läser o minns mina barnsomsår så hemmet fylldes av stödfamiljsbarn, fam.hemsbarn, sommarbarn o så några biobarn med helt underbara föräldrar. :bow !!!! Vilka minnesvärda dagar - o veckor! :banan:

Vad mkt vi lekte, pratade, nusade. o tyckte om varandra!!! :rollhappy: Fast visst fanns det barn - o ungdomar som var urjobbiga enligt mig som då var mellan 8-17 år, sen började tycka att det var barnsom var jobbiga, men som kankse hade skäl att vara det...

Vi hade viss struktur, men även ordnat kaos inemellan :wink: - var finns min baddräkt o vem har lånat hårborsten?? :angel Ler när jag tänker på det. Lever själv i en liten familj i nuläget o kanske vill jag inte ha det som det var då, jämt- men i perioder hade det varit så underbart!! :idea: .

Har inga tips, ville bara ge en blick från mig som upplevt det era biobarn, helgbarn o andra bonusbarn nu upplever!!!
Önskar oss en härlig helg med alla våra barn!!! :razz:
 
Hej vilken underbar tråd :) vill gärna dela med mig lite vi är bara 5 barn här ;) men 3 av dom är 3 1/2 år så här har vi många tips att få vardan att fungera :)

Tvätten : tvättar ca 5 maskiner per dag tvättar och lägger i backar för att vika dagen efter mellan kl 6-7 då dom 2 stora barnen går upp för att gå till skolan så viker jag tvätt medans dom äter frukost så pratar vi en massa samtidig alla barnen har varsin kundkorg där jag viker ner deras tvätt enkelt för även dom små att hämta sin korg och ställa vid sin garderob så att jag kan plocka km det sen. Tvätten är sorterad efter färg i tvätt stugan så alla kan hjälpa till och sorters . Rosa . Svart . blått/ grönt och vit sen en korg för övriga färger när en korg är full är det en maskin jätte smidigt .

Maten: vi handlar mat när det ko
Mer toppen erbjudanden och avänder alltid rabatt kuponger tex det var rabatt på flingor en dag kostade nu bara 12 kr i stället för 28 och så en kupong på det så betalade jag bara 6 kr för coco pops flingor mm så du bunkrade vi upp med 20 av varje sort 3 sorter

Vi blandar vanliga cornflakes med söta flingor i en stor burk så det
Är lätt att port ut det sen på morgonen. Varje kväll innan vi lägger oss så dukar vi bordet och ställer fram allt som går tex flingor bröd mm.

Allas Pyjamasar hänger på krokar på toaletten så det går smidigt att natta alla

Aaa nu kommer alla små sängen är full av jippots 3 åringar och en 6 åring så får försöka skriva mer senare ;)

Lycka till alla underbara familjehem :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp