Hjälp!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har fått en förfrågan om att ta emot en 1½-åring för uppväxt. Vi har från början fått veta att det gäller ett barn med anknytningsproblematik, understimulans samt att barnet dessutom har en grav övervikt. Föräldrarna är svåra att samarbeta med.

Kontakterna med kommunen har hela tiden känts positiv. Bra stöd, verkar som vi varit på samma våglängd. Jag kommer att få inkomstbortfall under (från början var det sagt minst ett år), troligen ett år, och det är ju som jag ser det , en självklarhet. När jag tog upp arvodet med barnhandläggaren, så sa hon att det inte var hennes bord, men att som hon såg det så skulle vi ha kraftigt förhöjt arvode. Så långt frid och fröjd.
Idag har vi fått samtal från den ansvarige för ekonomin och då låter det att "vi har som regel att alltid betala ut det lägsta arvodet så länge som fam. hemsföräldern har inkomstbortfall, sedan får man diskutera ev. förhöjt arvode".

Vad tycker ni om det? Har ni varit ute för det, stämmer det över huvud taget? Ok, jättebra att jag får vara hemma ett år (troligen) med inkomstbortfall, men det är ju för barnets skull. Jag förlorar ju ändå både pensionspoäng och sem. ersättning!
Jag och min man är inga stridisar, och tycker det känns jobbigt att argumentera. :oops:

Ni därute, hur resonerar ni i ett fall som detta?
 
Vi är i ett liknande stadium. Där jag ska vara hemma ca 1 år och få inkomstbortfalls ersättning. Till mig vill dem ge vad jag har haft i studielån, det protesterade vi emot spontant och krävde (allra minst) a-kasseers. men när jag och min sambo har räknat på det så blir a-kassesumman nästan detsamma som studielån. Vi sa att vi vill ha en dialog om detta så det ska vi ta nästa gång vi träffas. Min sambo o jag sa att vi får väl kolla in lite vad dem har tänkt sig i arvode och spåna lite så.
Det är väl alltid ett givande och tagande. Rent spontant så kan jag inte se varför du INTE skulle ha förhöjt arvode?
Arvode och inkomsters. är ju helt olika saker.
Sen ska du också tänka på att arvodet är något som kommer bestå, det kommer INTE din inkomsters. göra.
Därför om jag vore dig så skulle jag "lägga mer fokus" på att förhöja arvodet och även få inskrivet i kontraktet något om det kommer tillkomma något tyngre arb.moment ang. barnet så arvodet kunna höjjas. Alla andra här i forumet har tipsat mig om mycket och den ena soc.handläggaren slutar och har hon/han muntligt sagt något så är ju det som bortblåst när nästa handläggare tar vid.

Helt klart skulle jag väga arvode och ink.ers. men deras motiv stämmer ju liksom inte alls att man INTE skulle ge förhöjt arvode pga ink.ers. Dumheter!
Det skulle jag INTE tolerera.
Lycka till och stå på dig!

Tips! Jag har skrivit ner alla mina funderingar och tankar på papper som jag tänker ha som stöd vid förhandlingarna.
 
Arvodet skall alltid utgå efter hur stort vårdbehov som barnet har, hur stor arbetsinsats barnet kräver av er!!! Omkostnadsdel samt lönebortfall har inget med saken att göra, detta kan du läsa om i rek och lägga fram det för soc. Det är lättare att ha fakta att visa på, lite svart på vitt när man ska diskutera ekomomi. Dra ut det och läs på så du känner dig säker på din sak! Du kan hitta rek på familjhemmet.se högra första sida.
Lycka till!
/Karin
 
håller med, arvode och inkomstfall har inte med varandra att göra. är själv hemma med en 1,5 åring och jag her förhöjt arvode + ersättning för förlorad inkomst. jag fick stöd av min org. som vi gick genom. de sa att arvode och ersättning för förlorad inkomst inte hade med varandra att göra. arvodet är ju för din arbetsinsatts odh det andra är ju för att de vil att du ska va hemma, däremot får du nog inte mer än a-kasse nivå om det är det du har nu. de ersätter det du har nu, tror till och med att det står någonstans, jag var i samma sits som du.....men man får inte tjäna mer på att vara hemma än vad du gör just nu........men allt är ju en förhandlingsfråga.
mvh sally
 
Hej Sally!
Jo, jag har förvisso inte lyckats läsa mig till att man ska få mer betalt nu än när man jobbar, men det låter rätt så logiskt på ett vis. Sen ska man väl också ta i beaktande att jag hade planerat att jobba varannan helg nästa termin + när dem andra har praktik i 5 veckor så skulle jag jobba. Det kommer jag ju INTE kunna göra alls pga barnet vi ska ta emot.
Men jag förstår din tanke också.
Mvh Mia
 
Jag har fått full ersättning för inkomstbortfall+arvode högsta kommunförbundet+omkostnad alla gånger vi tagit mot mindre barn .Det har aldrig varit ngn diskussion om det utan en självklarhet.Kram anna
 
hej mia! jag menade inte att JAG tycker att det ska va så, att man inte får tjäna på att ha fosterbarn, utan det var det svar jag fick när jag kämpade om min ersättning......och när jag letade runt så verkade det som att det var riktigt.
men jag förstår dig, för jag var arb.lös och timvikarie. så jag hävdade att det hindrade mig från att ta ett jobb på ungefär ett år och att jag då ville ha ersättning för vad jag skulle ha tjänat ungefär. jag jobbar inom barnomsorgen som barnskötare så det är ju inga stora löner heller :wink: .jag har gått på olika vick i flera år och aldrig gått arb.lös mer än några månader och då varit inne och sjukvickat så jag tyckte att chansen att jag snart skulle få nåt vick var ganska så stor, men ack nej. men jag förhandlade till mig bra arvode och omkostnader istället och jag tyckte det var viktigare för det hänger ju med sen oxå, när jag börjar jobba.... men som sagt allt är en förhandlingsfråga :smirk:

och till lisen vill jag säga: kämpa på, var kall. räkna ut vad du vill ha för att ta hand om ett barn, för det är mycket jobb , troligen mycket umgänge oxå och det kan vara jätte jobbigt. du har ansvar dygnet runt för någon annans barn.
min erfarenhet är att man inte behöver strida så mycket, säg bara vad du vill ha och thats it´passar det inte så får de väl leta upp ett annat familjehem, var tydlig!! så här vill vi ha det annars kan vi inte ställa upp. men det värsta är, tycker jag, att de gärna vill spela på ens känslor och man helst ska ta hand om barnet gratis. gå inte på det! ett behandlingshem kostar mellan 3-5000 kr DYGNET, relatera det till ditt arvode :D
det värsta som kan hända är att de tar ett annat familjehem, men hur många hem finns det egentligen :smirk:
nej usch! nu låter jag väldigt kall och affärsmässig och det är inte meningen, men det är viktigt att bli nöjd från början för det kan bli många år.
hur mycket du får är inte huvudsaken, utan det är att du blir nöjd.
lycka till / sally
 
Hej Sally!

Jag tog det inte så heller, bara så att du vet! :P
sally1972 sa:
hej mia! jag menade inte att JAG tycker att det ska va så, att man inte får tjäna på att ha fosterbarn, utan det var det svar jag fick när jag kämpade om min ersättning......och när jag letade runt så verkade det som att det var riktigt.
men jag förstår dig, för jag var arb.lös och timvikarie. så jag hävdade att det hindrade mig från att ta ett jobb på ungefär ett år och att jag då ville ha ersättning för vad jag skulle ha tjänat ungefär. jag jobbar inom barnomsorgen som barnskötare så det är ju inga stora löner heller :wink: .jag har gått på olika vick i flera år och aldrig gått arb.lös mer än några månader och då varit inne och sjukvickat så jag tyckte att chansen att jag snart skulle få nåt vick var ganska så stor, men ack nej. men jag förhandlade till mig bra arvode och omkostnader istället och jag tyckte det var viktigare för det hänger ju med sen oxå, när jag börjar jobba.... men som sagt allt är en förhandlingsfråga :smirk:

och till lisen vill jag säga: kämpa på, var kall. räkna ut vad du vill ha för att ta hand om ett barn, för det är mycket jobb , troligen mycket umgänge oxå och det kan vara jätte jobbigt. du har ansvar dygnet runt för någon annans barn.
min erfarenhet är att man inte behöver strida så mycket, säg bara vad du vill ha och thats it´passar det inte så får de väl leta upp ett annat familjehem, var tydlig!! så här vill vi ha det annars kan vi inte ställa upp. men det värsta är, tycker jag, att de gärna vill spela på ens känslor och man helst ska ta hand om barnet gratis. gå inte på det! ett behandlingshem kostar mellan 3-5000 kr DYGNET, relatera det till ditt arvode :D
det värsta som kan hända är att de tar ett annat familjehem, men hur många hem finns det egentligen :smirk:
nej usch! nu låter jag väldigt kall och affärsmässig och det är inte meningen, men det är viktigt att bli nöjd från början för det kan bli många år.
hur mycket du får är inte huvudsaken, utan det är att du blir nöjd.
lycka till / sally
 
Tack

alla ni som svarat! Vi känner att vi blivit styrkta i detta, både jag och min man. Varför i hela fridens namn ska det vara så svårt att tala om ekonomi egentligen, att stå för att vi gör ett bra arbete och för det vill vi ha en skälig ersättning?

Nej, vi ska försöka tuffa till oss. Idag blir det samtal med soc!

Ha det bra alla ni därute!
 
Re: Tack

Lycka till Lisen! Jag sitter i skrivandes stund ner våra krav som handläggaren har bett oss MAILA in!!!!
Vi ska träffas på hennes kontor i nästa vecka, allt det som hon har bett mig maila in hade jag önskat att vi hade kunnat tala om på plats. Dem är tidspressade, jag är medveten om det.
Stå på dig Lisen, jag ska försöka göra detsamma jag!

quote="Lisen"]alla ni som svarat! Vi känner att vi blivit styrkta i detta, både jag och min man. Varför i hela fridens namn ska det vara så svårt att tala om ekonomi egentligen, att stå för att vi gör ett bra arbete och för det vill vi ha en skälig ersättning?

Nej, vi ska försöka tuffa till oss. Idag blir det samtal med soc!

Ha det bra alla ni därute![/quote]
 
Har tagit del av alla era kloka inlägg. Vi befinner oss i samma situation som Lisen, har fått erbjudande om en placering av en 1-åring som troligen kommer att bli en uppväxtplacering. Vi har så smått börjat att prata om siffror, dvs kompensation för inkomstbortfall, arvode och omkostnadsersättningen. Planeringen är att jag ska få ersättning för förlorad arbetsinkomst och stanna hemma med barnet under minst 6 månader. Soc uppger att deras policy är grundarvode gäller under tiden de ersätter förlorad arbetsinkomst.
Inte logiskt tycker jag, då avodet grundar sig på hur krävande och vilka behov det placerade barnet har. Jag är inte heller någon "stidis" men tänker rusta mig inför det kommande mötet med soc genom de kloka tips och synpunkter ni bidragit med.
Är nyfiken på hur ni (Lisen)lyckades i förhandlingen med soc.
 
Jag tycker att det är så konstigt/idiotiskt att de bara vill ge det lägsta arvodet :evil: ! Det enda som de måste se är den totala summan som de betalar ut att den är kanske hög men den får man inte se sig blind på :evil: !!!!!!
Hur ska man kuna sedan motivera ett högre arvode sen? Från mina erfarenheter är det väldigt svårt att få det höjt efter ett tag.
Fråga soc : Om jag inte skulle ta ut inkomst bortfall hur mycket skulle ni betala mig då i arvode?
Svar: bla bla.... förhöjt arvode....
Ok, då får ni betala mig det förhöjda arvodet samt löne bortfall, för ni har just bekräftat att barnet kräver stor arbetsinsatts av oss. För det är ju ingen lång semester att ta hand om en ett åring, eller hur....

/Karin
 
Hej igen,

Ja, nu har vi då pratat med soc igen, men det var "bonnvägga" som man säger i våra trakter. Kommunen har ett avtal på att vid inkomstbortfall bara betala ut lägsta arvodet, men enligt chefen höjs det från den dag inkomstbortfallet går ut. Man menar där att det är då själva pysslandet börjar med att få vardagen att gå ihop med dagis och arbete etc.
Det ligger väl något i det, men jag vet inte.. riktigt så har jag inte uppfattat att arvodet ska hanteras.

MEN vi har ju träffat barnet och känner att vi inte vill bråka om ekonomin, vi vill gärna ta det här uppdraget och i det stora hela har vi fått ett gott intryck av soc, det måste jag säga.
 
Lisen, vi ska träffa soc. i morgon och då kommer vi prata om bla det som du tar upp. Om vår soc. säger samma sak vet jag inte i dagsläget, men gör dem det så har jag o min sambo kommit överens om att trycka på att vi ska ha förhöjt arvode och dra ner på lönebortfallers. Ändå inte till vilket pris som helst, vi kommer få en hel fördyrande utgifter. Någonstans mäte det ju från soc. sida finnas en motprestation till att vi gör det här! Ja, man blir upprörd!
 
Lisen!

Se till att få inskrivet i avtalet INNAN ni skriver på att arvodet skall höjas den dag som inkomstbortfallet tas bort. Då har ni i a f svart på vitt.............
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp