Hjälp!!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Min fråga är att vi har blivit förfrågat om en placering en 7 åring. H n har PWS ( prader Wills syndrom) som diagnos.
1:Hur blir med ersättningen, arvode och omkostnader? :roll: H n har speciall kost m.m.

2:Inkomstbortfall, jag är arbetssökande, hur blir med inkomstbortfall?
3: När ett barn har Prader Wills Syndrom har dom rätt till LSS, vårdbidrag?

Det blev många frågor :rollhappy: Hoppas någon är där ute kan ge mig svar

Tack för förhand
 
Är du arbetslös får du ingen ersättning av akassan och inte från soc heller för inkomst bortfall (givetvis får du arvode och omk) tyvärr jag sitter i samma sitts som du och det är hårt..
men värt det :wink:
 
Hej pimpim!

Det är svårt att tro, för att man är ju arbetslös bredd att ta jobb och hopppa in vikarie närsom helst! Inkomstbortfall naturligtviss ge tycker jag. Konstigt att man inte får inkomstbortfall.
 
Vart finns den texten att man inte har rätt till inkomstbortfallsersättning vid arbetslöshet? Vilket motiv finns till det? A-kassa är ju en inkomst den med, precis som vilken som helst och under en viss tid.
Frågan är väl om man får en placering om man går och stämplar? Jag blev bara nyfiken på varför det är så och var man kan finna text på det.
MVH Mina Goa Barn
 
Ja MGB! Som du säger var finns den texten? Jag kan svårt att förstå, hur kommmer det sig soc räknar inte Akassa eller ersättning( jobb och utvecklingsgaranti) från fk, att inte inkomst? det är inte rätt!!
 
Hej
Här gäller det att från början göra klart för soc att du har för avsikt att arbeta, vill då soc att du ska vara hemma får dom betala inkomstbortfall. Annars ska Soc placera barnet i en familj där någon har valt att vara hemma. Tänk på att Arvode som ni får inte berättigar till A-kassa. Ett alternativ till inkomstbortfall kan vara förhöjt arvode exempelvis 10 613kr (högsta) + nuvarnde stämpelpengar. Förhöjt arvode brukar dom använda när det är meningen att man ska var hemma en längre tid. Inkomstbortfall brukar vara typ 1/2 halvår, men det finns dom som har haft det flera år. Men viktigast är att vara överrens FÖRE placeringen.

x-far
 
Hej x-far

Det var bra tips du gav mig. Som då skrev man ska komma överens före placeringen. Soc sa inte hur länge jag ska vara hemme heltid med barnen. Minst några månader sedan går det till halvtid. Min avsikt är att jobba så klart. Soc tanten sa att jag kommer att få inkomstbortfall.

Hur är det med ersättning vid diagnos. Är det arvode+vårdbidrag eller?

Tack på förhand
 
Såg ju nu hur gammalt barnet är.

Du har ett sommarlov framför dig, se till att du får vara hemma dessa veckor på heltid. Sen till hösten kan jag nog tycka att du ska kunna vara hemma när barnet kommer från skolan. Det kommer att behöva den tryggheten du ger det. Att barnet inte ska vara på fritids i höst.

Stå på dig. Gör upp om ersättning innan barnet kommer.

Vi fick en liten plac i höstas, har fått vara hemma med ink.bortfall sedan då. Bett om ett år till och det verkar inte vara några problem.

Lycka till!
 
Hej

Vårdbidrag är för merkostnader, men som familjehem får man inte vårdbidrag. Men om barnet är utrett och vårdbidrag bevlijats ska man ta hänsyn till det när man bestämmer arvode och kostnadsersättning. Inkomstbortfall skall du ha i vilket fall som helst, så länge dom vill att du ska vara hemma. Försök att kolla hur mycket merkostnader PWS för med sig. Dessa kostnader ska du ha extra i kostnadsersättningen. Om barnet är bevlijat med vårdbidrag till 50%, så ska kostnadsersättningen höjas med 4458kr. Mer om vårdnadsbidrag kan du läsa om på Försäkringskassans hemsida.

x-far
 
Tack för svaret

Ingen aning hur mycket merkostnader PWS för med sig! :roll: Hur ska jag ta reda på? :?

Jag förstår inte riktigt! Om ett barn beviljas med vårdbidrag varför ska då läggas på omkonstnad ersättningen? :roll: Varför inte på arvoden?
 
Får man ha ett familjehem för placerade barn, när man är arbetslös?
Vad har du tidigare jobbat med då?

Jag ställde en fråga i en annan tråd *anknytning* som jag tyckte passa bra i fråga, men ingen verka se den, den låg väl för långt ner;)
Så jag ställer den här frågan jag har här, den kanske passar in även på *innan Placering* också & likaså här.
Nån utbildning måste man gå tycker jag, om man ska bli familjehem eller redan är det.
Jag var inne på nätet och hittade där om BBIC utbildning, det verkar som bara soc sek får gå den, kanske har fel.
Men borde inte komunen låta familjehem gå på den utbildningen också?
Den är ju super VIKTIG ju!
 
Ja! Nu förstår jag x-far! Men när jag läser flera inlägg här, står det dom lägger på arvodet. Tack för informationen x-far :claphappy:

mamman73!!!! Ja! Vem säger att man inte har gjort det! Dom flesta familjehem säkert har gått grundutbildning. Det har jag allafall. :razz:
 
Felicia sa:
Ja! Nu förstår jag x-far! Men när jag läser flera inlägg här, står det dom lägger på arvodet. Tack för informationen x-far :claphappy:

mamman73!!!! Ja! Vem säger att man inte har gjort det! Dom flesta familjehem säkert har gått grundutbildning. Det har jag allafall. :razz:


Inte gjort vad, nu förstod jag inte ditt svar?
Jag frågade om man får ha placerade barn när man är arbetslös, men kanske får det om man är utbildad ialf.
Åhh du har gått BBIC utbildningen, hur var den utb...
Vart vänder man sig för att få utbildningen?
 
Klart man få bli familjehem om man är arbetslös. Det hör inte hit.

Felicia menar att vi som blir familjehem genomgår en utbildning, dock inte BBIC.

Den är det bara socsekr som går än så länge. Kanske vi kan få gå den såsmåningom. Men oftast så har vi redan tänket barnets bästa i centrum.
 
Just precis Turnit! Man får bli familjehem när man är arbetslös. Det är viktigaste att man har plats i båda hjärta och hemma. Oavsett om man är arbestlös socionom eller städare. Förstår du nu mamman73?
 
Hej
Måste rätt mig själv lite efter att ha läst på. Familjehem kan visst få vårdbidrag, i rekomendationerna hittade jag. " 30.8 Vårdbidrag. Vårdnadshavare, som inte är ett barns förälder men som har vårdnaden om barnet, har samma rätt till vårdbidrag som en förälder. Bestämmelse om detta finns i lag (2002:321) om ändring i lag (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag. " Men även om du nu får vårdnadsbidrag så ska du ha full ersättning för inkomstbortfall. Vill Soc att man ska vara hemma med ett barn en viss tid ska man ha samma ersättning som din tidigare lön eller stämpling.
"kunskap är en lätt börda att bära"
x-far
 
Tack x-far

Man lär sig mycket här! Jag är så glad att hitta denna forum. Vad tycket ni om att umgänge som ska ske varannan vecka hos fosterfamiljen och bioföräldrar och fosterföräldrar ska vara med? Jag funderar varför soc inte med, varför fosterföräldrar ska vara där och bevaka? är det inte soc jobb? :roll:

Tack på förhand
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp