Hjälp!!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Turnit sa:
Klart man få bli familjehem om man är arbetslös. Det hör inte hit.

Felicia menar att vi som blir familjehem genomgår en utbildning, dock inte BBIC.

Den är det bara socsekr som går än så länge. Kanske vi kan få gå den såsmåningom. Men oftast så har vi redan tänket barnets bästa i centrum.

I BBIC står det att ekonomin har en väldig stor betydelse för att kunna sörja barnet, så varför hör inte det hit om arbetslös?
Det var därför jag undrade om arbetslösa ell de som på soc ekonomisk hjälp, samt pengar från försäkringskassan-(då jag antar att personen är sjukskriven på nått sätt)
Jag menar att idag är det svårt att få soc/ekon hjälp även få pengar från försäkringskassan, det har blivit hårt där med, & a-kassan är ju oftast så låg.
OM man är ju arbetslös samt, sjukskriven (fsk) & får soc/eko hjälp,a-kassa, så är man ju verkligen en låg inkomstagare ju!

Du skriver *Tänket barnets bästa*, det låter ju bra men jag tycker att alla familjehem ska få rätt till utbildning innan placering & under tiden också.
Du skriver att de flesta familjehem går utbildning, vad är det för utbildning kan du/ni berätta om denna utbildning ni gått + grundutbildningen, jag har letat vart jag kan finna dessa utbildningar då jag bara hittade BBIC utb.
 
Felicia sa:
Tack x-far

Man lär sig mycket här! Jag är så glad att hitta denna forum. Vad tycket ni om att umgänge som ska ske varannan vecka hos fosterfamiljen och bioföräldrar och fosterföräldrar ska vara med? Jag funderar varför soc inte med, varför fosterföräldrar ska vara där och bevaka? är det inte soc jobb? :roll:

Tack på förhand

Måste fråga, tycker du/ni att ett umgänge mellan barn & deras bios är för mycket med varannan vecka? (antar att det är några ca 2 timmar umgänget är på)
Är det ett bevakat umgänge, så kan väl soc fixa personal som är med familjen under de timmar familjen har umg..., men det kanske inte komunen har råd till:/
Varför inte ha umgänget i bios hem, med personal från soc?
Eller på ett neutralt ställe som inte är i familjehemmet ell hos bios?
För det känns som ni inte är bekväma med att barnens mamma & pappa ska vara i erat hem & är ni inte bekväma med föräldrarna så märker barn det genast till nått negativt.
Det är ju till barnets bästa att de ser att familjehem & sina bios trivs ihop, kanske var det som soc tyckte var meningen.
 
Felicia sa:
Just precis Turnit! Man får bli familjehem när man är arbetslös. Det är viktigaste att man har plats i båda hjärta och hemma. Oavsett om man är arbestlös socionom eller städare. Förstår du nu mamman73?

Så det tycks att det räcker att leva på kärlek, ja att man har plats i både hjärta & hemmet ska räcka, då förstår jag inte soc agerande, där en del soc säger att både familjehem & biosarna ska gå på olicka föräldrar utbildningar.
Alltså behövs Ingen utbildning, för de som ska bli eller är familjehem då?
Jag nyss läste på en blogg om en mamma som förlorade sin son ,på frivilligt placerad enligt SOL.
Pgav att hon var arbetslös, kunde inte försörja barnet, mamman hade svårt att hitta jobb, ja som det är i dagens läge osv.
Mamman blev så stressad av att inte finna jobb att mamman föll i deppresion, & där kommer soc in för att hjälpa mamman & TOG hennes son & tyckte att *man kan inte leva på enbart kärlek*, man måste kunna försörja sitt barn med allt i barns behov & mamman hade ett fint & varmt kärleksfullt hem till sin son & gav plats i sitt bio hjärta i massor till sonen, där kommer det in att varför ska barnet lämnas bort till ett familjehem där det också är arbetslöshet?
& vad jag läste mer i hennes blogg, så kommer denna BBIC saken upp igen, för att hon ska få hem sitt barn igen måste hon till punkt & pricka följa denna BBIC när det gäller den ekonomiska biten i hennes fall, samt bli bra från sin deppresion, men vad är det då som ett familjehem måste följa, kan man undra, inte nån utb, leva av kärlek, alltså:/
Men sonen omhändertogs frivilligt tills mammans depression & arbetsliv är i balans igen, men mot hennes vilja, mamman tyckte att de kunde få hjälp på ett annat sätt ist för att sonen skulle behöva omhändertas, då kan ju soc ta varenda unge vars föräldrar mår dåligt för de inte får/hittar nått jobb i dessa dagar.
& barnet hamnar då i en familj som också är i arbetslöshet, vad är det för mening?
Tycker detta är dubbelmoral.
 
Mamma73.....Jag tror inte det är så enkelt som du beskriver det.....Den mamman ser nog inte heller sina brister fullt ut.....Jag vill tro att i de flesta fall sätts en massa andra åtgärder till innan ett barn hamnar i familjehem. F-hem ska alltid vara sista utvägen.....

Sen är det ju så att som F-hem ska man ju utredas,utbildas och kollas av ekonomiskt.Jag vet också att ibland blir det missar av olika anledningar tyvärr,men rent generellt ska alla F-hem ha.....stabil ekonomi,stabil familjesituation,rätt inställning till sin placeringar och deras biofamiljer,kunskap om barn i olika situationer och utvecklingsstadier och dessutom kunna älska alla sina barn villkorslöst och på samma villkor......

Det kan som sagt bli missar både i orsak till placering och i valet av F-hem....MEN det är undantagsfall....mycket olyckliga sådana!!!!
 
Stockholms stad anordnar utbildningar om man väljer att arbeta för dem. Dem kallar den grundutbildning för familjehem. materialet man använder är en bok/kompendium som heter förkortas Pride.
Kompendiumet är hämtat ur amerikanska system och stämmer inte till 100 % lika med svenska familjehemssystem, men det går ändå mycket bra att använda sig av materialet. Jag skulle önska att varenda person som bestämmer sig för att skaffa barn borde läsa in det materialet, det står mycket matnyttigt i det.

Här är en länk till Stockholms stads sida där du kan läsa dig fram till hur dem erbjuder utbildning, men utbildningarna kan se ut på lite olika sätt och kan kanske också kallas lite olika. I huvuddrag tror jag ändå att innehållet är rätt så lika överlag.
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... /?kontakt=
(det blev en extremt lång länk)
Googla annars på pride-utbildning så dyker det upp flera olika förslag på sidor och kommuner. Kanske finns det en annan kommun som skulle passa dig bättre geografiskt än Stockholm exempelvis.
 
Vi bor i "Höga Kusten" och här körs också PRIDE i form av gruppubildning/grupputredning - 10 veckor med en massa hemläxor.....sen varje år har vi utbildningsdagar i form av föreläsningar.
Sen träffar vi förstås våra handläggare några gånger varje år och tillsammans med dom ser vi över vårt arbete och hur barnen utvecklas. Våra handläggare stämmer också av med skolor, habilitering, Bup och ev andra kontakter vi har i och med barnen.

Jag tycker nog att man som bioförälder borde kunna känna sig trygg över att barnen har det bra! Har man nåt att fundera över så går det ju att ta upp det med soc.....
Så upplever då vi det!!!
 
mamman73! Som jag vet att alla f-hem utreds, utbildats och kollas av ekonomiskt. Soc kollar om f-hem har stabill ekonomi och rätt familjsituation. :claphappy:
 
Detta är BBIC
BBIC är ett enhetligt system för dokumentation och uppföljning som alla kommuner i landet kan få tillgång till. Dokumentationssystemet i BBIC är heltäckande och ger stöd åt socialsekreterarna i deras arbete. Systemet består av en serie formulär som följer hela ärendegången; från anmälan/ansökan, utredning till uppföljning av insatser.

Dokumentationen blir mer strukturerad och bättre underbyggd. Det underlättar möjligheterna att följa upp insatser. Barnet och föräldrarna ska fortlöpande få ge sin syn på och kommentera innehållet i all dokumentation. Barnets syn ska särskilt beaktas.

De utbildningar soc går kring BBIC är för att lära sig hur det är tänkt att fungera för att man inte ska missa något.

Många familjehem får möjlighet att gå PRIDE som är en utbildning för familjehem. Här finns några rader om vad det är www.stockholm.se/PageFiles/80710/file_59691.pdf

Familjehem får inte vårdbidrag. Däremot får särskilt förordnade vårdnadshavare det, alltså när barnet blivit vårdnadsöverflyttat, då måste man ansöka om vårdbidrag om barnet skulle ha rätt till det. Vårdbidraget är skattepliktigt och dras av från arvodet med samma summa (om man inte kan förhandla sig till att vårdbidraget ska vara utanför arvodet)

Att få inkomstbortfall trots att man är arbetslös anser jag är självklart. Godtar inte kommunen det så kan de leta efter någon annan. När vi fick våra barn pluggade jag. Hade inte CSN då. Jag gjorde så att jag tog reda på hur många arbetstimmar jag hade på försäkringskassan sedan tidigare på ett år och kollade sedan upp med det jobb jag hade senast där jag jobbat mer än 6 månader vilken timpenning jag skulle haft (var springvikarie). Tog den timpenningen gånger årstiden och delade med tolv och fick en summa som båda kommunerna accepterade utan att knorra det minsta. Nu var jag inte så noga på övertid och sånt som kunde ha varit så jag sa inget om det.

Men till syvende och sist så är det alltid en förhandlingsfråga. Men har man sagt en summa som man anser är rimlig och får ett motbud som man inte kan acceptera, så tycker jag att man ska stå på sig för passar det inte så kan det vara. Vi måste stå på oss!

/Sara
 
Tack sara för information om inkomstbortfall!! Nu klarnade det för mig vad som gäller. :claphappy: Vilken bra forum :claphappy:
 
finns det skrivet någon stans så man kan hänvisa soc till det med ink bortfall de månaderna som de kräver att man är hemma med barnet
lite virig fråga jag hoppas ni förstår. :roll:
 
Jag var timvikarie fram tills barnen flyttade till oss. Min syster som jobbar med löner är duktig så jag tog hjälp av henne, hon räknade ut min timlön i vad det skulle bli på en månadslön/heltid.
Den summan nöjde sig då våra handläggare med. Dem fick egentligen ett val, antingen summa studiestöd + det jag jobbar/månad. Till saken hör att när barnen kom skulle jag ha börjat arbeta i pooltjänsten och vara tillgänglig heltid.
Därför så fick soc. välja på en heltidslön inom barnomsorgen, eller mitt studiestöd + det man får ha i inkomst inom fribeloppet. Det hade jag underlag på, men den inkomsten var faktiskt lite högre/månad än en ren heltid inom barnomsorgen.
Nu tror jag faktiskt att vårt soc. hade betalat ut den högre inkomsters. om jag hade krävt det, men jag själv sa att jag ansåg det vara mest rätt att få just som en heltidslön eftersom det var det jag skulle ha jobbat med när dem kom till oss, jag ville helt enkelt bara vara ärlig!
Förlåt att jag skrev så omständigt, men jag har mina små runtom mig så det är inte helt lätt att koncentrera sig precis!

Så kort sagt. Jobbar man som timvikarie och är tillgänglig heltid som vikarie så är det timlön beräknat i heltid som man ska ersättas med.

Ett annat förslag är väl att räkna ut ett snitt, ta årets arbetade tid delat i lika många månader som pågått, det kan kanske vara ett annat lämpligt tillvägagångssätt? Man kan nog ha en sådan dialog med sin handläggare tycker jag, i alla fall kan jag ha det med vår handläggare.
(ursäkta mig för mitt mycket omständiga svar, får väl skylla på att jag har mina barn runt om mig!)
 
Jag jobbar timvikarie då då timlönen är 110+semesterersättning=får cirka 730 kronor/dag. Hur ska jag räkna då, jag får a-kassa+timlön? :roll: Svårt att räkna när man inte vet hur mycket man jobbar i en månad? :roll: Kan ni hjälpa mig? :bow

Idag träffade vi soc och barnes familjehem och har fått information om barnen. H n har PKU-diagnos. Det är ovanligdiagnos. Det är så mycket omkring henne, proteindiet, läkarbesökt. Soc bad oss fundera över ersättningen :roll: Ingen aning vad vi ska begära, hjälpa oss me det? :angel:
 
Hej Felicia!
Har du arbetat mer åt heltid än under ahlvtid liksom? För i så fall känns det ju rätt så berättigat att begära din timlön + semers. * heltid.
Känner du att du har arbetat mindre än halvtid så får du kanske räkna summa a-kassa + lön vad det blir?
Eller om du har arbetat där en lite längre tid är kanske mitt exempel all timlön + sem.ers. delat i antal månader då du får ut ett snitt + a-kssetillägg förstås.
Men själv valde jag då min timlön + sem.ers. * heltid och det fick jag igenom helt utan problem, men som jag skrev så tror jag att jag hade fått ut den högre ersättningen om jag hade begärt det, men med ett underlag.
Handläggarna behöver det här underlaget mestadels om jag har förstått det rätt, vår handläggare tittade på min sambos senaste lönespec. eftersom även han är hemma vilket är totalt nödvändigt och det var inte vi som hävdade det, utan det var våra handläggare som var så kloka.
 
Tack för svaret MGB blev lite klokare :D
jag känner mig nog lite lurad för svaret vi har fått av soc är att går man på akassa så är man inte berättigad ers pga att jag inte får stämpla när vi är famhem. men jag ska stå på mig jag kan ju faktiskt inte jobba under de första månaderna.
 
Hålla där!!

När jag jobbar jobbar jag heltid. Jag får lönespecifikation från arbetsgivare, hur mycket jag har jobbat, hur mycket jag får men det blir olika arbetsgivare, då blir det olika lönespecifikation. Det är svårt att räkna, det är olika månad till månad. :roll:

http://www.sarnat.educ.goteborg.se/diag ... lling.html Tack ejsa! Det är precis det diagnos jag menade. Här får du läsa MGB!
 
Hej igen!
Även jag har flera olika arb.giv. och med andra ord olika mycket inkomst månad till månad. Jag stod till ff heltid och skulle när vi fick vår placering ha arbetat heltid, därför så beräknades min inkomst i timlön + sem.ers.*heltid.
Jag summerade ihop olika arb.giv. lönespec., var det olika timlön summerade jag ihop dem alla o slog ut på lika många månader som jag hade summerat ihop och fick då ut ett snitt i timlön som man kan summera * heltid.
Hoppas att det hjälpte något, om inte så ska jag försöka förklara något bättre. Tack för tips om min fråga, det ska jag titta lite på.
Vänlig hälsning MGB
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp