Hur förvara ni medecinerna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min ide är att tidningen skrivit fel...
Att det inte handla om ett familjehem utan HVB hem eller likn...

Men i övrigt så har vi mediciner i ett skåp. Men vi har bara hostmedicin o alvedon typ...
 
Jag vet av erfarenhet att det finns familjehem med vuxna som har denna sortens av medeciner... Men har ni låst skåp eller....? Vi har funderat på att skaffa ett större skåp som går att låsa för att förvara vissa sorters tabeltter.. Typ pencelin och annat. Och har man medeciner till djur så är även dessa starka för människor. Förr hade jag Alvedon i badrumsskåpet, men det har jag inte haft på flera år. Har dom i vårt sovrum....
 
När vi haft starkare mediciner så har vi ett låst skåp.
Men nu har vi bara små barn så då är det på en hylla där barnen inte kommer åt men bara alvedon o hostmedicin..
Har ingen medicin till djuren mer än avmaskning o de tabletterna är ju slut efter behandlingen.
Men jag skulle kunna tänka mig att många familjehem har starkare mediciner hemma!
 
Det är ju för jäkligt, vem kommer vilja ta emot barn/ungdommar om familjehemmet blir fält????

Om ungen snor en kniv och dödar någon eller skär sig själv?
Tar familjehemmets yxa och slår någon i huvudet?
Bryter sig in i familjehemmets vapenskåp om man är jägare?
Snor hostmedicinen som innehåller Cockilane (morfin) som ska förvaras i kylen??
ALLT Kan vara farligt om det används på fel sätt. Det här borde ALLA vi protestera mot, inte minst FACO!
Undrar vad man håller på med ibland....suck :evil: :?
(har varit med om en liknande händelse faktiskt när ett av våra jourbarn snodde medicin)
 
En 17 åring är inget litet barn som man kan vakta dygnet runt medicinskåpet var ju låst
hur kan det vara famhem fel :?
Är ungdomen så självmordsbenägen ska han bo på hvb där det finns pers dygnet runt.
kanske är detta ett av besparingens offer att man placerar i famh istället för på hvb stakars famh :x
 
Trixen sa:
Det är ju för jäkligt, vem kommer vilja ta emot barn/ungdommar om familjehemmet blir fält????

Om ungen snor en kniv och dödar någon eller skär sig själv?
Tar familjehemmets yxa och slår någon i huvudet?
Bryter sig in i familjehemmets vapenskåp om man är jägare?
Snor hostmedicinen som innehåller Cockilane (morfin) som ska förvaras i kylen??
ALLT Kan vara farligt om det används på fel sätt. Det här borde ALLA vi protestera mot, inte minst FACO!
Undrar vad man håller på med ibland....suck :evil: :?
(har varit med om en liknande händelse faktiskt när ett av våra jourbarn snodde medicin)
Ja men frågeställningen är intressant! För vi har väl alla en såg kanske en yxa.
Saxar, knivar, rakhyvlar osv som barn i alla åldrar kan skada sig på!
Måste man ha uppsikt dygnet runt ? Måste man förvara saker inlåsta?
Vart tog då den "normala" familjen vägen? Eller är det samma fråga som om alla familjehem är "superfamiljer" ?
 
För att inte snacka om vin/spriten som man INTE låser in.
Vi hade ett jourbarn som snodde både öl, vin och sprit av oss......
OM ungen dött av spritförgiftning skulle vi då blivit dömda för vållande till annans död????
Kommer på fler och fler saker som SKULLE KUNNAT HÄNT.
Som när lille 9 åringen snodde tapetkniven och skar sönder våra tapeter och gardiner.....en kväll när vi trodde han somnat, tänk OM han skurit av sig pulsådern och dött och vi hittat honom på morgonen.....
Som kompisarnas jourbarn som snodde bilnycklarna och var ute och åkte med familjens bil...... OM han kört ihjäl sig då?.......
Jösses vilka senarium man kan måla opp men faktiskt INTE är helt orealistiska.
Undra just om man vågar hålla på med detta längre :? :?
 
Just bland det sistnämnda har faktiskt också hänt.
Vi var för en längre tid sen avlastning åt ett barnrikt föräldrapar där ett av barnen var utplacerat i ett annat famhem. Det barnet och kompisen stal bil av famhem. och utgången blev så att barnet körde ihjäl sig.
Det är ett tag sen det här skedde nu, men för alla inblandade har det varit en mycket svår tid för dem alla, både för biofam. och för just det famhem.

Jag tänker som så, angående det aktuella ämnet i den här tråden att det här är först och främst en tragedi. Det kan ju faktiskt vara så att just famhem. är aktiv i det här forumet, bara så att vi alla kanske tänker på det.
Jag menar absolut inte att någon har skrivit något ofördelaktigt, absolut inte, men så vi alla tänker lite extra! Är det ok?
Må väl
Mvh MGB
 
Min tanke var att vi kanske kunde diskutera om hur vi gör eller vad vi skulle tänka på så att inte detta händer igen.
Inte för att peka finger åt någon annan. Det finns tyvärr redan så många ute i samhället som redan fäller oss som driver familjehem. Då vi gör utredningar och genomgår kurser så kommer vissa saker upp. Men om man nu startade för 10-15 år sedan så hinner mycket blekna. Därför efterlysser jag träffa och utbildingar där det kommer upp och återupprepas vissa saker......

Klart att familjen skall ha all stöd som går att ge. Samtidigt kan jag tycka att domen mot dom är tokig.... Hur i hela fridens namn skall vi som familjehem kunna skydda en ungdom i varje situation.
Och till på köpet bli dömda.... Något är fel och kan vi int efå yttra oss här så var skall vi då få lov att yttra oss.... I mediat.???????????????????????????????
 
Klart att vi ska få yttra hos! Jag tolkade att det var mitt inlägg du menar. Jag skriver ju också det att jag inte tycker att någon har skrivit något ofördelaktigt.
Jag håller med dig, nu har ju inte det aktuella famhem. blivit dömda då händelsen precis har skett. Om jag hörde rätt på radion i morse så skulle en förundersökning inledas OM famhem. har gjort något fel. det är INTE samma sak som att bli dömd.
Jag tänker ändå att det är en tragedi för dem inblandade.
Men prata på är ju vad forumet är till för så det tycker jag också vi ska göra. Vi är helt klart väldigt utsatta som familjehem kan vi nog alla hålla med om om det ska ställas så stora krav på oss som verkar snudd på omöjliga att förutse.
Det skulle behövas ett fackförbund för familjehem känns det som och kanske både konsulter och även advokater specifikt för oss?
Mvh MGB
 
Måste få fråga Mina Goa Barn!
Har du någon befattning här för forumet, eller någon annan post för Faco?
Har i så fall missat denna informationen. Samt jag har fått den känslan då du oftas komnetera dom flesta inläggen här. Det är ju jätter bra med ett brinnande arrangeman, vill inte kritisera. Men ifall du har en befattning så kanske detta bör framgå.
Mvh
Från en som blåste bort.
 
Hej Bortblåst!
nejdu, jag har ingen "befattning" alls i Faco, jag är familjehem och en tyckare precis som alla andra. Om du stör dig på mig så Pm mig gärna så kanske vi kan lösa problemet/n?!
Jag tycker nog inte att jag oftast och enbart kommenterar andra inlägg, jag tycker nog att jag även skriver egna inlägg. Det händer att jag får dem kommenterade och inte tänker jag då att då har den personen en "befattning".

I det aktuella ämnet som gäller just den här tråden så är det väl en tragedi för dem inblandade? Jag har inte skrivit eller tyckt att någon har skrivit fel saker!
Om nu folk tycker att jag är jobbig så får jag väl försöka tona ner mig, eller helt enkelt strunta i att skriva inlägg. Tråkigt i så fall för forumet har varit betydelsefullt för mig.
Jag ber om ursäkt för något? Om jag nu har sårat någon, vilket inte har varit min mening.
Mvh MGB
bortblåst sa:
Måste få fråga Mina Goa Barn!
Har du någon befattning här för forumet, eller någon annan post för Faco?
Har i så fall missat denna informationen. Samt jag har fått den känslan då du oftas komnetera dom flesta inläggen här. Det är ju jätter bra med ett brinnande arrangeman, vill inte kritisera. Men ifall du har en befattning så kanske detta bör framgå.
Mvh
Från en som blåste bort.
 
Re: Hur förvara ni medicinerna?

Alltså det är helt rätt att vi ska tänka på att famhemmet kanske finns här...men även bioföräldrar till pojken kan ju finnas här o läsa!

Jag tycker dock att precis så som MGB också skriver att det är en stor tragedi!

MEN...ur perspektivet "familjehem" hur mycket är egentligen vårt ansvar...vad ska vi kunna? Vad ska vi kunna hållas ansvariga för?
Jag tycker mig märka att ett ökat tryck på famhem förekommer om att vi ska kunna se olika handikap, vi ska kunna hantera olika handikap, vi ska vara psykologer, kuratorer, övervakare, pedagoger osv...
Vart tog den "vanliga" familjen vägen?
 
Jag håller med dig Helgona, vårt ansvarsområde verkar ska uttökas hela tiden vilket jag också tycker är oroande då vi ändå "bara" ska vara den "vanliga" familjen.
Samtidigt så får vi ju inte vara FÖR pålästa då många soc. blir stötta och tycker att famhem. kan vara svåra att samarbeta med för den sakens skull också så hur vi än vänder a****t så är det bannimej ändå bara bakåt i varje fall!
Mvh MGB
 
Det här blev resultatet av förundersökningen: Alltså, det läggs ner.
Som jag tolkar texten nu så verkar det handla om någon form av ett hem, men inte familjehem då det i texten står bla föreståndare.
Tyvärr så är det ju så med vår massmedia, att dem skriver och vinklar lite som dem själva känner för, vilket vi som läsare också då ju tolkar. SÅ lätt det blir missförstånd, jag har försökt ha det lite i bakhuvudet och försöka vara kritisk till vad som sägs i massmedia. Man ska nog inte alltid tro att hela sanningen läggs av massmedia.
En länk till det hela här: http://www.kvp.se/KVP.se/1.1699166/inge ... em-i-sjobo
/MGB
 
pimpim sa:
En 17 åring är inget litet barn som man kan vakta dygnet runt medicinskåpet var ju låst
hur kan det vara famhem fel :?
Är ungdomen så självmordsbenägen ska han bo på hvb där det finns pers dygnet runt.
kanske är detta ett av besparingens offer att man placerar i famh istället för på hvb stakars famh :x


han var inte själmordsbenägen!! det är min son ni pratar om...
 
Re: Hur förvara ni medicinerna?

Helgona sa:
Alltså det är helt rätt att vi ska tänka på att famhemmet kanske finns här...men även bioföräldrar till pojken kan ju finnas här o läsa!

Jag tycker dock att precis så som MGB också skriver att det är en stor tragedi!

MEN...ur perspektivet "familjehem" hur mycket är egentligen vårt ansvar...vad ska vi kunna? Vad ska vi kunna hållas ansvariga för?
Jag tycker mig märka att ett ökat tryck på famhem förekommer om att vi ska kunna se olika handikap, vi ska kunna hantera olika handikap, vi ska vara psykologer, kuratorer, övervakare, pedagoger osv...
Vart tog den "vanliga" familjen vägen?
om man skickar sitt barn men LVU ska den väl ändå va skyddad om pers på familjehemmet är VÄL informerad o även utbildad?!! mvh mamman!!
 
Mina Goa Barn sa:
Det här blev resultatet av förundersökningen: Alltså, det läggs ner.
Som jag tolkar texten nu så verkar det handla om någon form av ett hem, men inte familjehem då det i texten står bla föreståndare.
Tyvärr så är det ju så med vår massmedia, att dem skriver och vinklar lite som dem själva känner för, vilket vi som läsare också då ju tolkar. SÅ lätt det blir missförstånd, jag har försökt ha det lite i bakhuvudet och försöka vara kritisk till vad som sägs i massmedia. Man ska nog inte alltid tro att hela sanningen läggs av massmedia.
En länk till det hela här: http://www.kvp.se/KVP.se/1.1699166/inge ... em-i-sjobo
/MGB
ja dessa tidningar!! det var ett vanligt familjeH med såkallat utbildad "mamma" men va hjälpte de? min son miste livet iaf!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp