Hur många barn orkar vi????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla


Det kom upp en intressant fråga i en annan tråd. jag tycker att det är värt att frågan får ett eget fokus.

Hur många barn orkar ett familjehem av?? Vem ska avgöra hur många, vi själva eller soc.

Min familj har ett biobarn boende hemma och en placering. Då vi ville ta emot ett barn till sa soc nej. Jag blev skogstokig. Vi bor i ett enormt stort hus med 5 sovrum. Jag påpekade då för soc att om de inte litar på mitt omdömme av vad vi klarar och inte klarar så tyckte jag att de omedelbart skulle hämta den placerade. de gjorde de dock inte utan vände direkt och tyckte rent av att det kunde vara bra med en till. Konstigt.

Tror snarare att det handlar om att placeringen kommer från annan kommun. man vill ha kvar "sina" familjehem.

Hur många har ni och hur ser er placeringskommun på saken?

2 placeringar och 1 biobarn tycker inte jag är för mycket. Ett barn är kvalificerat familjehemsplacerat, det andra en välfungerande med stökiga släktingar. ålder 5 år 10 år 12 år.
 
Som du själv sa i den andra tråden så beror det självklart på barnens behov men ca 5 känns som vad vi hinner med på rätt sätt. Vi vill ha det lugnt ( :wink: ) och hinna med barnen, oss själva och hemmet. Vi är 1 bio och 3 placerade här hemma och det flyter på väldigt bra...
Om tidigare placeringar eller syskon till nuvarande placeringar skulle behöva ett familjehem så skulle vi absolut vara öppna för det....annars väntar vi något år.
Vi informerar alltid den placerande kommunen om att vi vill kunna ta emot barn när vi vill och att de får lita på vår förmåga att själva besluta om det, INNAN en placering. Och när det sedan blir aktuellt informerar vi om det och låter dom ha "förstpaxen".

Men jag tror att det finns familjehem som inte själva har förmågan att se hur det drabbar barnen med fler barn och sedan finns det de som inte bryr sig utan har andra avsikter med att vara familjehem än vad vi har :littlesad

Jag är hemma på heltid och min man har varit hemma i perioder vid behov han med. Jag skulle aldrig vilja ha det som vi har det med 4 barn OCH arbeta vid sidan av. DET skulle inte vara bra för våra :angel: ...eller mig :roll:
 
Hej!!Vi har 4 biobarn som är utflugna o 7 placerade i 2 grupper (3,4,5,8 ock 19,19 o 20)Båda går hemma o jobbar bara med detta.Vi är alltid någon hemma hos barnen o kan då dela upp dom efter deras behov.Vi stormtrivs o tycker det går jättebra med så många barn.(19 har aspergers o 20 lättutvecklingsstörning)
 
mamma mu 66 sa:
Hej!!Vi har 4 biobarn som är utflugna o 7 placerade i 2 grupper (3,4,5,8 ock 19,19 o 20)Båda går hemma o jobbar bara med detta.Vi är alltid någon hemma hos barnen o kan då dela upp dom efter deras behov.Vi stormtrivs o tycker det går jättebra med så många barn.(19 har aspergers o 20 lättutvecklingsstörning)


Med "två grupper" menar du två syskongrupper då :rollhappy:
 
fantastiskt 7 placerade och dessutom 2 med diagnoser. Ja en sak är säker den sista placeringen hos er kom inte från min kommun, hi,hi. De ifråga satte oss med endast 1 placerad med diagnos. :claphappy: :claphappy: Då är jag hemma gubben vid behov, båda är utbildade inom vård och psykaatri, sociologi.kriminologi.Flera år som familjehem.Vi har tidigare tackat nej till syskonskara på 5 st, då tyckte VI att vi inte skulle mäkta med.
 
alltså det är ju en svår fråga att svara på. Det beror ju på barnet/barnen som kommer hit oxå

I dagsläget har vi våra 2 biosöner och 1 placering. Känner att 1 barn till är inga problem att ta in i familjen, ev ett syskonpar.. men det är under förutsättning att jag inte behöver jobba utanför hemmet.

Idag jobbar jag 50% och det är max vad som ska behövas tycker jag.Vid fler placeringar anser jag att all tid behövs i hemmet och inte vid förvärvsjobb i någon annans regi...
 
Hej!

Vi har två biobarn(16 och 11) och två placerade som är yngre än våra bio. Jag tycker att det fungerar mycket bra, men jag skulle inte kunna tänka mig att ta emot fler. Fyra totalt är perfekt för oss.

Tre
 
hmm
vi har 2 bios (utflyttade)
sen ligger vi mellan 4-7 placeringar=stoort hus
alla under 12
frugan hemma på heltid..
 
a-team sa:
hmm
vi har 2 bios (utflyttade)
sen ligger vi mellan 4-7 placeringar=stoort hus
alla under 12
frugan hemma på heltid..

Jobbar ni alltid mot samma kommun/kommuner då?
Har de ni arbetar mot några åsikter om (det stora) antalet?
Har de satt sin gräns där vid 7 barn?
Är det alltid syskongrupper när ni har så många :angel: :angel: :angel: samtidigt?
Är ni jour- OCH familjehem?
Är det bara en av er hemma med alla även när ni är så som flest?

Och sist...WOW! vart hämtar ni era krafter ifrån :D
 
Hur många man orkar med är nog hur man mår !
Hur ser läget ut när dom ringer och frågar! hur mår familjen ?
Den största orsaken till att det blir ett nej vid förfrågan i våran familj är plattser i bilar och i husbilen, min person bil tar 8 och husbilen 9.........

Men det har varvat mellan 3 till 6 plac dom sista 13 åren så inte glömma flickvännerna till våra pojkar förra året till jul fick vi spesialbeställa ett köksbord för 16 personer ..och nej vid bad inte soc om pengar :wink:
Men jag älskar den "här" livsstilen att få ge barn och ungdomar ett andningshål i sin trasiga värd
Och jag hoppas att jag orkar med i mååånga år till

God Jul alla själsfrändrar där ute i vårt avlånga land :D
 
många ungar sa:
Hur många man orkar med är nog hur man mår !
Hur ser läget ut när dom ringer och frågar! hur mår familjen ?
Den största orsaken till att det blir ett nej vid förfrågan i våran familj är plattser i bilar och i husbilen, min person bil tar 8 och husbilen 9.........

Men det har varvat mellan 3 till 6 plac dom sista 13 åren så inte glömma flickvännerna till våra pojkar förra året till jul fick vi spesialbeställa ett köksbord för 16 personer ..och nej vid bad inte soc om pengar :wink:
Men jag älskar den "här" livsstilen att få ge barn och ungdomar ett andningshål i sin trasiga värd
Och jag hoppas att jag orkar med i mååånga år till

God Jul alla själsfrändrar där ute i vårt avlånga land :D

Men nog måste du ha en maxgräns?
Hur många barn har ni haft som max hemma inklusive bio?

GOD JUL :banan:
 
Det där är nog individuellt hur man är som person vad man har för erfarenheter och det tycker jag soc ska kolla mer efter.
Själv har jag barn med diagnos, det har varit dina och mina barn,biolog barn som sov sin första natt när h*n var fem.
Så tre barn med problem har jag haft i flera år dessutom alltid tagit mig an mina vänners barn exens barn alltså huset fullt och svängdörrar hemma.
När så mina blev tillräckligt stora självständiga och harmoniska lugna (minsta var då 11) kännde vi att oj vi har inget att göra längre :razz: vi kan använda våra erfarenheter och göra en insats.
Vi trivs med barn och ungdomar kring oss och är så vana med barn som har diagnoser att vi aldrig ser det som speciellt jobbigt det är en vana vi fått att hantera sådant per automatik vi lever fyrkantigt och med rutiner som är viktiga att hålla. Mina barn är dessutom vana vid att möbler flyger någon får ett utbrott osv att det inte förvånar dom när man får en svår placering. Dom vet att ställa sig åt sidan en stund sen kommer någon vuxen bara och vänta på sin tur.
Detta är en balans gång som för oss kommer efter alla år naturligt att uppmärksamma och ge tid för varje barn och att avlasta varandra.
Så hur många klarar man av?? Ja för mig har jag bara plats för tre extra men avgör för stunden hur mycket vi klarar av kanske man har en ny som behöver lite mer tid att komma till ro. Nu har ju vi bara barn 10 år och uppåt. Kanske svårare att ha för många små barn..
 
Hej!Med 2 grupper barn menar jag att vi har 4små o 3 stora barn samtidigt.Så dom stora klarar sig rätt bra själva medans dom små behöver oss mer.
 
Visst är det märkligt hur olika kommunerna resonerar. Jag tänkte påpeka en sak som ingen skrivit något om, nu kanske jag får på pälsen för det här :razz: MEN visst handlar det ju lite om ekonomi också för oss som vill göra det här på heltid. Vi har en heltidsplacerad och några kontaktfamiljsuppdrag och för oss känns det som om vi behöver ha minst två heltidsplaceringar för att få det att gå runt ekonomiskt. Självklart känner vi också att vi vill ta emot ett barn till och att vi har kärlek och energi över. En organisation vi haft kontakt med sa att de aldrig gör flera än två heltidsplaceringar i en familj och att de alltid betalar högsta arvode så att en person kan vara hemma på heltid. Kanske något för vissa kommuner att ta efter så kanske inte så många skulle lockas att ta emot fler än man orkar med. Jag tycker också att det är så att om en kommun har kris med ett eller flera barn så bryr de sej inte lika mycket om att man har flera barn. Vi har 3 biobarn+en plac och vi fick ett erbjudande för någort år sedan om 3 barn som var syskon som skulle placeras i samma familj och de tyckte vi skulle passa sååå bra. Hmmm, det tyckte vi skulle bli alldeles för mycket. för en vecka sedan blev vi erbjudna en spädbarnsplac som vi tyckte passa jättebra och vi tacka ja men då ändra de sej och tyckte vi hade för många barn. Rimmar inte detta lite dåligt???Vart finns BBIC då???? :bounce: Tycker mig också se att några familjehem som jag vet i min omgivning som är RIKTIGT dåliga har 5-7 placeringar och kommunen tycker de är jättebra. Hur kan samma kommun sedan säga att vi har för många barn, eller är det jag som har för höga tankar om mig själv som tror att vi ska klara av mera :banan:
 
Upplever att det finns familjehem - som faktiskt inte gör ett bra jobb i förhållande till placerat barn/ungdom/vuxen - men som är "lena" i truten och fina i kanten i förhållande till socialtjänsten OCH dom är bra familjehem :angel

Det är det som räknas.....inte att man sliter som ett djur med att få soc att förstå, ta saker på allvar, se de problem som uppstår - faktiskt lyfta huvudet ur sanden och SE vad som egentligen händer!! Hur den placerade egentligen mår, vilka behov som faktiskt finns, att man kanske måste sätta in insatser, stödja upp de biologiska föräldrarna, ge oss familjehem handledning m.m. m.m. Vi som ställer såna krav - och är lite av "lejonmammor/pappor" - är obekväma och jobbiga för många! För vi har ju lyft upp huvudet ur sanden och tittar :wink:

Kram till er alla där ute som gör ett helt fantastiskt jobb :claphappy:
 
Visst vi har många placeringar men alla har ju inte kommit på en gång.Vi har jobbat sen -95 o har långtids placeringar.Vi har legat på sjukhus för utredningar ,vi är på bup,rehab o alla möten som finns på skolor ,dagis mm.vi ser till att alla som får kan ha umgänge med biofamiljen.Så det kan funka med många barn om man känner att det finns ork o hjärta för fler :wink: Men vi kanske har haft tur med båda barn o deras föräldrar för vi har sällan några bekymmer på någon front :banan:
 
Självklart måste man ha ekonomin i åtanke den ligger och gnager längst bak någon stans.
För som jag som är förstärkt och hemma heltid inte har placering har jag ingen inkomst.
DET tycker jag är värst då vi inte är berättigade till Akassa. Visst kan vi leva på gubbens lön men inte i all evighet. Har som värst haft en placering i ett halvår alltså en halvtids lön och sen på det utan placering i tre månader bufferten var borta redan innan vi stod utan.
Det gör att man minst vill ha 2 placeringar för att få ihop till en heltids lön och helst en tredje för att överhuvud taget kunna spara till sin egen akassa.
Men ändå skulle jag ALDRIG säga ja till en tveksam placering för pengarnas skull VI måste orka och barnet/den unge måste ju få det den behöver. jag skulle hellre skaffa helg jobb för att få det och gå ihop.
Och så tror många att man gör detta för pengarnas skull här är det tvärtom jag tror vi skulle må mycket bättre ekonomiskt om jag tog ett fast jobb istället.
Det finns ju då två saker kopplade till frågan hur många orkar man?? Ekonomi för familjerna och brist på familjer det är nog de två faktorerna som styr från både familjer och social kontor runt om i landet.
 
Väldigt intressant att finna denna tråd just nu!
Vi har under våra år som familjehem alltid haft 4 placeringar varav 3 st samtidigt med diagnoser och STORT bagage och en liten utan diagnos. Sen glömmer vi inte alla vänenrs barn som äter, sover, behöver mitt stöd etc för det är flera och jag ÄLSKAR detta! Jag tycker om att ha detta liv i fokus och alla barn med allt vad det innebär.

I höstas fick vi ny familjehemssekr som vi precis börjar komma lite bättre överens med, i början var det katastrof men det börjar lätta och vi förstår varandra bättre.
Vi har flyttat till större boende för att vi vill kunna finnas för flera barn, endast av den anledningen flyttade vi.

En av de med diagnos har nu flyttat ut så idag har vi 3 st varav EN med diagnos.

Vi har fått förfrågan från en kommun om en 3 åring som nu denna soc säger blankt NEJ till för vi har för mycket med "deras" barn med diagnoserna...
Blev faktiskt både stött och upprörd eftersom det låter som om dom inte litar på vårat omdome om vad vi klarar av och inte! Denna kommun placerade dessutom vårt syskonpar hos oss UTAN att kontakta den andra kommunen...då var det tydligen ok!
Ok fine vi får tacka nej till 3 åringen med motiveringen att ett soc godkänner inte denna placering :(

MEN nu får vi frågan från en annan kommun om spädbarn och det kommer jag inte tacka nej till, aldrig för det vet vi att vi klarar och vill!
Denna soc har inte ensamrätt på oss, står ingenting om det i vårat avtal och vad jag undrar över nu är vad vi kan använda för motivering till dem att vi vet att vi vill och klarar av detta? KAn vi bara säga det eller har ni andra motiveringar som kan hjälpa oss i detta?

Vi klarar av många barn, vi älskar detta livet och vi VILL detta. Dessutom har jag valt att stanna hemma för att få göra detta på heltid och då tänker jag banne mig få finnas för de barn som behöver mig också!

Känner mig lite irriterad som ni märker :angel
 
hej Fiaflopp

Det var med just denna frågeställning som jag startade tråden. Vi har EN placering och fick frågan från annan kommun om vi ville ta emot en 10 åring. Vi ville verkligen det. Men vår placeringskommun sa nej. Tyckte att vi hade nog med deras som har diagnos.

Nu är 10 åringen på väg hit. Vår motivering till kommunen som sa blankt Nej var att om de inte litar på vårt omdöme så tyckte vi inte att de överhuvudtaget skulle placera barn hos oss. NI HAR 2 ALTERNATIV.:
1. ACCEPTERA HUR VI LÖSER VÅR FAMILJESITUATION PÅ VÅRT SÄTT.Vi avgör hur många barn vi orkar med.
2. HEMTA GENAST DEN PLACERADE (SOM BOTT HAR SNART 2 ÅR)

kommunen gjorde en pudel och tycker numer att det är bra för deras placering att det kommer fler barn i familjen.

Kör på och lycka till.
 
I vårt kontrakt står såhär: Familjehemmet måste konferera med ansvarig handläggare om de planerar att emot barn från andra kommuner. Tycker det är ganska luddigt uttryckt. Undrar om soc har rättigheter att styra över oss familjehem såhär. instämmer med någon som skrev innan att det är på tiden att socsekreterare börjar lite mera på vårt omdöme. Om jag säger att jag vill ta emot ett barn så har vi möjlighet till det. Jag tror att de flesta av oss ändå tackar nej många fler gånger än vi tackar ja, just för att vi vill att det ska bli rätt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp