Har varit upptagen med att röja
. Har kommit fram till att planera livet alltför noga gagnar ingen utan man tar itu med vad än livet slänger till en .
Jag har rätat upp ett par saker som varit fel i omgivningen och det har ju tagit en del tid .
En annan sak som jag kom fram till var att vi behöver en ny bedömning så , vi tog kontakt med några stycken och där var en kommun som jag tror på . Dom hade ett lite annorlunda sätt som gjorde mig nyfiken och vi gick vidare . Blev duktigt förvånad över hur rättframt dom var , spec. en av dom . Precis det jag sagt jag vill ha . Inga dubbla budskap eller hemliga tolkningar som driver en till vansinne . En ärlighet som man för det mesta endast kan tillskriva dagisbarn . T ex . om någon saknar en tand : varför har du ingen tand där ? (Just det frågades inte då jag har alla kvar :wink: ) . Det var som en frisk fläkt .
Det har bara gått ett par månader sedan vi blev klara (ja, godkända) och det har inte dykt upp något som passar oss än . Men jag hoppas innerligt . Det var länge sedan jag kände sådan glad nyfikenhet på socialsekreterare , på hur dom kommer att vara att samarbeta med . Det är nästan så jag totalignorerat alla andra möjligheter . Som jag känner just nu är dom de enda jag är inresserad av att jobba ihop med .
Men verkligheten har en benägenhet att kasta ett krasst sken på fakta och samtidigt som jag i stort sett bara är intresserad av dom så nästan bokstavligt talat klättrar jag på väggarna efter något att ta itu med , någon/några
som behöver hjälp . Inte bara av mig utan hela familjen . För det är något magiskt som sker när en placering kommer till oss . Jag tror att det här magiska sker hos alla bra fam.hem . Hur hela familjen möter och hjälper
på olika nivåer och får
att känna sig som en naturlig del av oss , att
tillhör familjen på ett självklart sätt .
Ännu en del av det jag kallar den ordlösa kunskapen som bara dom som varit med om kan förstå och omöjligt att förklara för soc . Blickarna , ögonkontakten , kroppsspråket , allt ger en tyst samverkan utan att ett ord yttrats . Hur förklarar man dom ögonblicken , stunderna ? Stunderna när tonåring och liten möts och tar av sina masker och bara är . Hur förklarar man det ? Hur liten kan hjälpa tonåring att släppa alla jordens problem från sina axlar och slappna av . Hur kan man få en som aldrig jobbat på detta viset att förstå ?
Den ordlösa kunskapen är en bottenlös brunn som förmodligen aldrig kommer att kunna skickas till andra utan endast de vid brunnen kan dricka . Suck .