familjekär sa:
Och folk tycker att soc omhändertar barn för lätt, utan några som helst grunder. Jo tjena!
Du kan väl inte ha missat alla fall där soc gör just det? Advokater, läkare, förskole- och skolpersonal med många fler vet att det händer.
Jag hoppas och tror att de flesta omhändertaganden sker på rätt grunder, men man ska vara bra blind om man förnekar att det sker felaktiga omhändertaganden i Sverige.
Tyvärr sker ju också det rakt motsatta, att barn som lever under rent miserabla förähållanden inte omhändertas. Tror man att soc alltid handlar rätt är man bra naiv.
Sverige omhändertar en väldigt stor andel barn jämfört med många andra länder och man kan ju undra vad det beror på. Är svenskar sämre föräldrar än andra nationaliteter? Det tror jag inte. Men det är en diskussion som inte hör hemma här egentligen, ville bara lyfta fram det helt kort.
Jag tycker att familjehem har fått oförkänt mycket kritik i tidningarna det sista, man får inte glömma att dom flesta av oss faktiskt är väldigt duktiga och hjälper dessa barn till ett betydligt bättre liv.
Ester
Tyvärr är det ju så att det bara är de dåliga familjehemmen som får uppmärksamhet. Artiklar om bra familjehem är ju inget som säljer lösnummer.
Men även här får man inte vara naiv - det finns fruktansvärda familjehem. Misshandel, sexuellt utnyttjande och till och med dödsfall förekommer tyvärr.
Jag antar att du i likhet med mig tycker det är viktigt att sådant lyfts fram? När familjehem förtjänar kritik ska de givetvis ha det, och det ska lyftas fram i media.
Men du har rätt i att det finns många bra familjehem som faktiskt gör en stor instas, de ska ha all cred! :wink: