ilska

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar hur alla ni andra hanterar all ilska som kommer upp vad gäller bio föräldrarna.. all besvikelse och frustration...När man måste tala om för barnet att mamma inte kommer denna gången heller eller att pappa har flyttat igen långt bort..när han i själva verket sitter i fängelse..
 
Hej!

Vet inte hur gammalt ditt barn är, eller hur länge den har bott hos er, men jag har som målsättning att vara så ärlig som möjligt till barnet.
Varför blir du arg och frustrerad?
Det är därför barnet är placerad i ett annat hem, för att dens föräldrar inte kan ta hand om sitt barn.
Jag skulle se till att skydda barnet med tokig information som barnet inte kan sortera själv, men den informationen som barnet ska få, ska vara så sanningsenligt som barnet klarar av.
Att höra sanningen gör ont, men det är då vi ska vara trygga, stabila vuxna som hjälper barnet att inge dem trygghet.
Det är det som gör att vi blir trovärdiga som vuxna kring ett barn, det ger den tillit.
Lycka till!
 
Fia-Lotta! Åh, ditt svar hjälper iaf mig. Jag tror på sanningen, att ge barnen sanningen efter ålder o förutsättningar. Vår Liten har börjat fråga varför om väldigt mkt- o jag tror på att berätta det pö om pö. Däremot har vi haft åtskilliga samtal med bio som vi att vi ljuger om orsaken till placeringen, ngt som iaf inte jag kan stå för. Jag kan o vill bara säga sanningen- säga det jag kan stå för. Jag vill kunna se barnet i ögonen resten av livet o veta att jag pratade sanning.
 
Gör mitt bästa... sa:
Fia-Lotta! Åh, ditt svar hjälper iaf mig. Jag tror på sanningen, att ge barnen sanningen efter ålder o förutsättningar. Vår Liten har börjat fråga varför om väldigt mkt- o jag tror på att berätta det pö om pö. Däremot har vi haft åtskilliga samtal med bio som vi att vi ljuger om orsaken till placeringen, ngt som iaf inte jag kan stå för. Jag kan o vill bara säga sanningen- säga det jag kan stå för. Jag vill kunna se barnet i ögonen resten av livet o veta att jag pratade sanning.

DET, gmb, har alltid varit vår ledstjärna också!
Både till bio och till lånebarn!
 
Håller med till 100% SANNINGEN ska sägas. För mig är det viktigaste HUR man presenterar sanningen. Vi har till och med blivit ombedda av soc att ljuga. Men vi ville inte utan valde att "linda in sanningen i bomull" För är det något som barn kan så är det att känna i luften vad som inta sagts.

Sen kan man ju om barnen är riktigt små, för små för att förstå. ja då får man kanske vänta med sanningen. Jag brukar säga till en nyfiken 12 åring som ställer allt för många frågor om saker denne inte är mogen för. Att lilla vän jag LOVAR dig att berätta för dig när du blivit lite äldre.Det finner sig 12 åringen i.

Aldrig att jag skulle ljuga för att sätta biosarna i en bättre dager. Det blir ju helt absurt, för då undrar ju barnet ännu mer VARFÖR de bor i Familjhem.
 
Visst jag kan känna frustration över bio föräldrarnas handlande. Men jag strävar efter att vara 100 % ärlig med min liten. Sedan är hen inte stor nog ännu för att kunna förstå vissa saker så det är som TR säger, jag lovar att berätta mer när du är större. Det är lättare nu när lite tydligare kan greppa varför hen är placerad. Vill också säga att jag ibland lindar in sanningen i bomull eller inte talar om allt, inte för att skydda bio utanför att lite skall kunna vara barn och inte gå om kring och oroa sig för vad bio gör och inte gör, lever eller inte lever osv...
Det jag gör nu är att jag försöker att skriva ned vad som händer vilka datum kring bio för att kunna ge en så rättvis bild som möjligt när liten blir stor nog att klara av hela sanningen.
 
Vårt barn är 3.5 år och har bott hos oss sen hon var 9 månader.
När biomamman pratar med barnet i telefon så lovar hon saker och berättar om allt vad de ska göra när de ses, Trots att vi säjer till henne att inte göra så. Barnet pratar och längtar efter det tillfället men när den dagen kommer så ställer mamman in mötet på grund av att hon säjer att hon inte orkar. Detta händer allt som oftast, och nu sist skulle barnet få sova en natt hos sin biomamma. Men som vanligt blev barnet besviket då det ställdes in. Nu har barnet liksom vant sej lite och reagerar mindre varje gång bakslagen kommer men jag blir så frustrerad över att mamman gör såhär. Det gör ont i hjärtat på mej för barnet ska inte behöva ha det såhär. Vi håller oss alltid till sanningen och lever ett gott liv för övrigt med barnet.Mamman ska ha umgänge tre timmar varje vecka och en övernattning i månaden..
 
Mej igen mee!

Blev bara så nyfiken när du skriver att föräldrar ska ha en övernattning?? hos vem?? Hos ER??
När föräldrar stjälper mer än hjälper, brukar jag dra i handbromsen, om föräldrar inte kan sköta sig per telefonkontakt, då får de ringa per högtalartelefon, där kan vi som trygga vuxna styra samtalet att det ligger på barnets nivå...
Jag hoppas inte att er socialtjänst kräver att ni ska stå för övernattningen hos er, ibland blir man mörkrädd hur familjehem kan styras, som om vi inte hade ett annat liv utöver vårt liv som familjehem.
Med facit i hand efter 14 års erfarenhet har vi blivit duktiga att känna efter vad vår gräns går.
Vi har haft stölder i vårt hem av biosar, vi har haft husrannsakan efter placerade barn, vi har blivit utsatta för hot och våld, vi har lekt hotell verksamhet för föräldrar, syskon och gud vet alla som ingår i ett familjehems uppdrag, men nu är det stopp. Vi vet var vår gräns går och där sätter vi vår proffisionella verksamhet i centrum.
Att ge ramar och massor av kramar till våra änglar, gäller även till deras släkt och föräldrar. Det är då vi kan ta betalt och visa att vi bedriver familjehems vård och inget annat.
Tänk så här, soc.sekr kan inte sätta sig in i vårt arbete, det är vi som sätter spelreglerna för att vi ska orka bedriva vård för dessa skadade barn!
Hoppas att jag inte krånglade till det för dig! Än en gång lycka till //
 
Umgänget ska ske på så vis att mamman tillsammans med personal från behandlingshemmet hon bor på hämtar barnet för att umgås med det på familjehuset i cirka 3 timmar per vecka. sen är det meningen att barnet ska komma till mamman en natt i månaden. mamman bor i en utslussningslägenhet i närheten av behandlingshemmet.
Men hittills har ju inte det fungerat så bra precis.och sova över där har barnet inte gjort ännu.
Pappan som är missbrukare har ett antal gånger kommit ut till oss i vårt hem påverkad av droger och betett sej riktigt illa. sista gången sa jag att nu får det räcka med umgänge för det är bara en tidsfråga tills han gör något dumt mot oss eller barnet..han träffar aldrig barnet ensam utan vi har alltid varit med.
Det är socialen som tycker att umgänget ska utökas både med mamman och pappan. vi står ganska handfallna då de vill att vi ställer upp i den mån det går. Då lägger man ner sin själ i att förklara och förbereda barnet på ett umgänge och sen blir det inget av..besvikelse och frustration känner man då...
 
Undrar hur soc tänker när de tillåter att pappan är påverkad vid umgänget - vet dom om det?
Jag tycker inte att det känns OK att han kommer till er och träffar sitt barn när han är påverkad



mee sa:
Pappan som är missbrukare har ett antal gånger kommit ut till oss i vårt hem påverkad av droger och betett sej riktigt illa. sista gången sa jag att nu får det räcka med umgänge för det är bara en tidsfråga tills han gör något dumt mot oss eller barnet..han träffar aldrig barnet ensam utan vi har alltid varit med.
Det är socialen som tycker att umgänget ska utökas både med mamman och pappan. vi står ganska handfallna då de vill att vi ställer upp i den mån det går. Då lägger man ner sin själ i att förklara och förbereda barnet på ett umgänge och sen blir det inget av..besvikelse och frustration känner man då...
 
Jag jobbar inom en förening där det finns f.d missbrukare och kriminella. Deras barn blev itutade att pappa/mamma var sjuka när de satt inne. Efter en längre tid kunde barnen komma och fråga hur länge fä skulle vara sjuk?!När de fick reda på sanningen så sa de att de hade velat få reda på det när föräldern satt inne så de hade kunnat hälsa på. Nu kan kanske inte ert barn hälsa på men jag tror att det bästa är att hålla sig till sanningen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp