innan vi startar jour.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sant. Dax att prata klarspråk :)
Jag är kontrakterad. Komun. 2 platser.
Mitt arvode ligger på 25.000, med eller utan barn.
Fast omk ca 870 kr per rum + 500 kr för min mobil, med eller utan barn.
Sen omk utifrån barnets ålder.
Milersättning utöver detta.

Vi har oerhört bra stöttning från vår familjehem sekreterare. Extern handledning var tredje vecka. Både interna temadagar och externa utbildningar.
Jag är helt klart nöjd med min tillvaro :)

Det är klart att jag som alla andra önskar mig högre lön. Men tycker absolut inte att jag blir utnyttjad och slavar för komunen.
 
Tack Tack Tack
Nu har jag lite mer att gå efter.Ska ha hembesök av ny kommun ang kontrakterat jourhem.
Då vi har tre platser att tillgå kan jag som jag tänkt utan att skämmas ta 30.000 i månaden.
Det var väl lite det jag är ute efter.
Om vi alla kan gå ut med vad vi får i ersättning så kanske alla underbetalda stackar (som jag är idag) veta vad vi ska begära.
Har nu varit fam. hem i lite över två år och nu först vet jag vad rätt ersättning är då jag har forskat enormt i det.
Inget man tänker på i början då man tror att det anses fult att begära ersättning för det man gör.
Skönt att internet finns så vi kan gå samman.
Det blir ju inte bättre bara för oss ekonomiskt men även för barnen då vi kan hjälpas åt att kämpa för dom jämföra våra erfarenheter hjälpa stötta varandra...
Hur gör ni med semester?? Tänker mer att jo visst att man kan planera semester men hur gör man med barnen ska man behöva bolla över dom till ett annat hem då??
 
saalina sa:
Kan någon skriva så man förstår??????
Alltså vad får ni i arvode som kontrakterat för tex 1,2 eller 3 platser
Vad får ni som löshästar motsvarande????
Bra att veta så vi kan stå enade och hjälps åt att få vettig ersättning
Arvodet självklart det högsta rekommenderade plus resor utöver förstår jag med men arvodet är det sådant mummel om

Vi är löshästar åt fler kommuner, vi tar 16.000 i arvode per barn och högsta omkostnaden/per barn
Kläder ska dom ha för årstiden. Vi har 3 rum med 2 sängar i varje.
 
Ja, vi är ju ändå rätt anonyma här. Så vad gör det om vi berättar vad vi får i ersättning. Jag tror bara att vi hjälper varann mera.

Vi har också fem veckor betald semester. Exakt hur det löser sig med våra placeringar då beror på hur läget ser ut för stunden.
 
Förstår inte varför det ska vara hemligt vad man får betalt? :?
Bra att man får reda på vad andra har så man har lite på fötterna när man ska förhandla,tycker det är jättebra det här forumet! :bow
Förhoppningsvis leder detta till att vi kan få en själig lön för det viktiga jobb vi gör,lycka till alla ni underbara familjer! :banan:
 
Vi har vikarierat som jour och har då fått 4 000 kr i veckan oavsett om vi "behövts" eller inte.
Utöver det omkostnad för utlägg + ordinarie omkostnad.

Sist vi jourade fick vi "ta över" en placering från ordinarie jour.
Vi visste vem det var och träffades en gång innan så det funkade OK.
Enligt kommunen så försöker dom undvika att göra så men ibland så går det inte.
 
Men det verkar ju vara så att ersättningarna är rätt lika oavsett om man är löshäst eller kontrakterad.

Du bör ju vi som inta arbetar kontrakterat ha högre arvode så att vi spar ihop till 5 veckors betald semester. Tänker jag rätt eller????

Sen funderar JAG på varför barn nr 2 ger mindre arvode än barn nr 1 Det föreslåralla de kommuner vi pratat med ????

Det vet väl alla som har barn att ett barn brukar vara lätt, har man 2 så blir det tjaffs konflikter etc Jobbinsatsen blir mer än dubbelt.svårt att vara på 2 platser samtidigt så ibland krävs 2 vuxna.Eller tycker soc att barn 2 inte ska ha lika mycket vuxen stöttning??

Däremot kan JAG se att omkostnadsersättningen kan bli lägre. De delar rum, kan leka med samma saker, ärva kläder.

Hur tänker NI????
 
Jag tycker omkostnaden alltid måste vara lika hög för att varje barn kostar men att arvodet skulle kunna vara lägra om det var högt nog från 1:a placeringen eftersom jag tycker inte att det bli svårt*2 eller*3 osv (generellt)
Fördelen med att vara kontrakterad är semestern och fast inkomst och fördelen med att vara löshäst är att kunna välja. Så jag tycker inte att man borde få högre ersättning som löshäst men alltid högt nog :angel:
 
HUR lyckas ni få så mkt från en kommun...? Vi har svårt att ens få högsta rekommenderade...
Vad jag tycker är nästan svårare, är att veta/ förhandla om hur mkt man bör & vill ha för en fast placing. DÄR skiljer det sig ju enormt. ...
Säg tex. En plac. Vi blivit tillfrågade om , tonårsmamma med liten bebis, vad kan man begära i arvode och omk. Om det är jour resp. Fast plac. ??
Förlåt, nu kapade jag tråden lite.... :wink:
 
Det beror ju helt på hur självgående mamman är. Men ni ska ha två arvoden/omkostnader såklart och aldrig under högsta rek :angel :wink:
 
En mycket intressant tråd!

Vi funderar också på att gå över till att bli jour så jag tackar för all information som ni ger.

En organisation kommer hem till oss om några veckor så det ska bli spännande att se vad som erbjuds och ännu mer spännande att höra hur vår kommun kommer att reagera OM vi byter.... :evil:
 
Tessa66 sa:
En mycket intressant tråd!

Vi funderar också på att gå över till att bli jour så jag tackar för all information som ni ger.

En organisation kommer hem till oss om några veckor så det ska bli spännande att se vad som erbjuds och ännu mer spännande att höra hur vår kommun kommer att reagera OM vi byter.... :evil:


Spännande, ser fram emot att få veta hur det går :rollhappy:
 
hjärtat

jag förstår din infalls vinkel. Men tycker ändå att skillnaden just mellan 1 barn till 2 barn är stor. Sen om det är 3 eller 4 har mindre betydelse. Men visst ska första arvodet vara högt nog.

sen blir man ju inte förvånad när det är annons efter annons med;syskon skara på 4 barn...bla ....bla helst i samma familjehem eller 2 familjehem.

Det är synd om barnen som måste splittras för att ingen tar emot dem.

Nej jag tycker att varje barn är värt varenda krona i arvode och på så sätt får syskon större chans att få bo tillsammans.
 
MEN hur ska ni klara det?????? 24 timmar / dygn. Då bör ju 2 personer vara hemma och lösa av varandra.
Ser ut som om soc försöker nyttja Er som föräldra/barn-utredningshem. men visst kan man klara det om Ni har erfarenhet och skicklighet. men då ska ni ha skäliga arvoden för det är ett ENORMT ansvar.

Vad är skälet till att mamman inte får vara ensam med babyn. PM om du vill. jag har jobbat på just ett sådant hem som hade mamma barn som EJ fick lämnas ensamma. Viktigt är just VARFÖR.
 
Jag funderar på det här med kontrakterat jourhem när hyran ligger utanför omkostnaden som just specifikt hyra. Tänk på att om du hyr ut ett rum ska man när man väl uppnått en viss summa betala skatt. Tror summan ligger på 6000 kr någonting. Utöver det skall det betalas 30% i skatt.
Därför är det bättre att få en omkostnad på strax över 6000 kronor där inte hyra för rum nämns Då omkostnaden i princip är skattefri.

Bara en tanke
 
Ludde sa:
Jag funderar på det här med kontrakterat jourhem när hyran ligger utanför omkostnaden som just specifikt hyra. Tänk på att om du hyr ut ett rum ska man när man väl uppnått en viss summa betala skatt. Tror summan ligger på 6000 kr någonting. Utöver det skall det betalas 30% i skatt.
Därför är det bättre att få en omkostnad på strax över 6000 kronor där inte hyra för rum nämns Då omkostnaden i princip är skattefri.

Bara en tanke

Skattereglerna är väldigt bra för uthyrning, man får göra chablonavdrag på 18.000:- per år + 20% resten skattar man 30% men inte inkomst av tjänst utan inkomst av kapital så det är helt ok :banan: :claphappy:
 
Trygga Rekan sa:
hjärtat

jag förstår din infalls vinkel. Men tycker ändå att skillnaden just mellan 1 barn till 2 barn är stor. Sen om det är 3 eller 4 har mindre betydelse. Men visst ska första arvodet vara högt nog.

sen blir man ju inte förvånad när det är annons efter annons med;syskon skara på 4 barn...bla ....bla helst i samma familjehem eller 2 familjehem.

Det är synd om barnen som måste splittras för att ingen tar emot dem.

Nej jag tycker att varje barn är värt varenda krona i arvode och på så sätt får syskon större chans att få bo tillsammans.

Jag kanske bara har gömt...det var ett tag sedan vi tog emot en ensam :angel: :D
 
Kråkan sa:
Hjärtat sa:
Det beror ju helt på hur självgående mamman är. Men ni ska ha två arvoden/omkostnader såklart och aldrig under högsta rek :angel :wink:

Hm... Får inte lämnas ensam med babyn..

Är det rätt att familjehemsplacera dem tillsammans då?
Ska bebisen bo inne i hos dig och mamman ha ett eget rum?
Förutom full ersättning för er båda så behöver ni minst ett inkomstbortfall . Men säkert att ni måste vara två vuxna hemma som TR säger.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp