Instutitonsavlastning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ni erfarenheter av avlastning via Instutition? Det lät så hemskt då soc sa det men när jag suttit ett par dagar och faktiskt funderat så kanske det inte är så hemskt som det låter. Vårt troll har det väldigt tufft emellanåt och skulle kanske tom må bra av en sådan avlastningsform, då får barnet den fyrkantighet som det ju faktiskt behöver och få träffa barn med liknande svårigheter.

Direkt då man sa det till mig så fick jag nästan ångest över detta men vid närmare eftertanke så ÄR det kanske inte så dumt ändå. Har ni erfarenhet?
Vi ska även byta skola till en anpassad variant, jag ska ta reda på lite mer om en skola som ligger i Nykvarn som ska vara bra :claphappy:

Äntligen så kanske det löser sig, äntligen så kanske vi får en struktur på vardagen och livet :rollhappy:
 
Hej Fiaflopp

Jag jobbar på ett sådant hem, och "våra" barn har det jättebra där. Vi försöker ha det så hemlikt som möjligt, med mycket rutiner men även mycket skoj. Vårt schema funkar så att det alltid är samma personal till samma gäng barn som kommer.
Dom flesta föräldrar som lämnar till oss första gången, har riktig ångest, och dom vill bara ha "lite" avlastning, efter ett tag när dom sett hur bra det går. Och att det kanske är skönt att få lite andrum och ägna sig åt resten av familjen, så brukar det allt bli lite mer tid. :claphappy:
Hos oss är det 4 barn itaget och alltid minst 2 personal, vissa helger 4 pers.

Lycka till!
 
Vi har också en grabb som gått på "villan". Han älskade det och han hälsar fortfarande på där ibland fast det var flera år sedan han slutade (fyller 20 snart).
Lycka till :banan:
 
Vi har :angel: n på kortis (antaar det är det du kallar institution) det är jätte bra där finns kompisar och de gör en massa kul saker. Vår :angel: har varit på kortis i sin hemkommun så när skolan var och hälsa på på kortis i vår kommun kom :angel: n hem och ville oxå vara på kortis, detta innan vi hade fått tillgång till avlastningen.

/Lilla ja
 
Tack tack TACK!! Ska kolla vad det finns för alternativ, kanske det rent av är bra då för barnen! Känner mig betydligt lugnare nu :bow
Kompisar behöver h*n ju verkligen då dom sakta men säkert försvunnit och det gör så ont, ska även kolla med soc om dom kan tänka sig att betala för att vårt barn ska få egen assistent i skolan och fritids. Dom är beredda att betala skoltaxi och skolpengar till en annan kommun om vi tvingas byta skola till mindre klass osv och då bör dom ju kunna betala för en assistent...mycket man tycker, jag vet men jag ska försöka iaf!

Tack igen för att ni lugnade mig :rollhappy:
 
Fiaflopp sa:
många ungar sa:
Villan på Lillhaga är toppen.

Lycka till


Vart ligger den?
Googlar men hittar den inte :oops:

Om ny får plats där behövs ingen assistent :rollhappy:

"Verksamheten vänder sig till utåtagerande barn exempelvis ADHD alla elever har
fastställd diagnos.
• Verksamheten vänder sig till elever 11 - 16 år
• Stor vikt läggs vid social träning
• Eleverna läser utöver kärnämnena även idrott och omvärldskunskap
Geografisk belägenhet
• Eget hus på Lillhagaskolans skolområde
Antal elever
• Max 5 elever per termin
skolform
• kommunal grundskola som vänder sig kommunens samtliga elever. Möjlighet ges till
andra kommuner att köpa utbildningsplats."

"Målet är uppnått
Personalen upplever att elevernas självförtroende har stärkts och att eleverna har en
meningsfylld skoldag. Eleverna har stor närvaro"


http://www.nykvarn.se/download/18.4bfb2 ... n+2006.pdf
 
Enligt resurscentrum får han ingen annan skolform ( särskola) utan en assistent kan vara det vi ska pröva nu. Bup ska försöka få till ett nätverksmöte bestående av Familjehemmet, Bup, Skolan och Soc där vi ska diskutera boende för barnet och jag antar och hoppas att det är hur vi i hemmet ska få stöd och hjälp att klara detta barn, i ett svagt ögonblick fick jag en hemsk tanke att det kanske ska pratas om att flytta på barnet?? Då hon pratar i sina termer är det inte lätt att hänga med i vad hon menar märker jag, hon pratar om att vi i familjen behöver hjälp och stöd för att det ska bli bra för familjen och för barnet men varför nämner man då boende för barnet? kan hon mena att vi bara ska ventilera vad som är bäst för barnet, om barnet ska bo på instution/skola eller om man kan ge oss resurser och verktyg så det kan fungera i våran familj där barnet redan bott i snart 3 år :?


På Måndag kommer vår nya familjehemssekreterare som jag pratat i tel med ett par gg och hon verkar faktiskt riktigt bra, Bup hade ringt henne och bett på svararen att hon skulle kontakta Bup så snart hon fick tid och jag skulle ringa Bup då soc varit här. Blir himla orolig faktiskt över vad som kommer ske, det verkar så stort det här bara för att vi bad om hjälp :(
 
Vi har "Korttids" till våra 3 :banan: :banan: :banan: .....Helt suveränt!Alla 3 har var sin veckodag...en från må-ti,en från ti-on och den tredje to-fr.....vilket ju innebär att vi till vardags "bara" har alla 3 hemma på onsdagar.....Sen har dom en helg i månaden alla 3 samtidigt.(Då är ju vi helt lediga...).På sommarlovet funkar det inte för oss att dom är där på vardagarna så då har vi en hel vecka istället.

"We all love it!"......

Fördelarna är många....alla är där på samma villkor,man försöker "passa ihop barnen",man avpassar aktiviteterna (växlar mellan roligheter och vardagligheter),lokalerna är avpassade och antalet vuxna anpassas till barnens behov och val av aktiviteter....Sen har ju alla utbildning....eller lämplighet.

Barnen har sina kompisar där och gör sånt som är roligt....samtidigt som dom får träna på sånt som 'är viktigt för dom att lära sig inkl allmänna hushållsgöromål...Allt som händer och sker är naturligtvis förankrat hos oss föräldrar.....Och just det att vara med olika vuxna är ju också nyttigt.Nu försöker man så mycket som det går att barnen har samma vuxna som är där,men lite rotation kommer man ju inte undan....
På vardagarna har dom 4 platser....och under helger så "lånar" man fritids lokaler i samma hus och har 8 platser......

Det vi ibland kan sakna är att vi skulle kunna önska extratid nån speciell gång när vi vuxna behöver ledigt för att vi måste göra nåt som inte passar 3 barn med utv störn.....Men verksamheten är ju rullande och helt avpassad efter barnen....Blir alltså lite fyrkantigt.
Men å andra sidan blir vi aldrig strandsatta på grund av sjukdom.
 
Men åh vad fint det var att läsa :banan:

Vad jag funderar på är ju vad för slags olika kortis det kan finnas, någon som vet?´

Vårt troll har "bara" grav adhd med autistiska drag så vi är just i tvist med olika instanser om vi har rätt till LSS eller inte, vi har dock soc på vår sida så hon hjälper oss, grymt nyfiken på vad som kommer sägas idag då hon kommer hit för första gången :claphappy: Vi ska prata om det emsta och om hur de på bästa sätt kan stötta oss.
Om man inte står under LSS så har man väl heller inte rätt till kortis? Det var soc som nämde ordet instutionsavlastning...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp