Irriterad!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår familj har en 19-åring hos oss under en tid för att h*n ska landa efter att varit på behandlingshem. Vi får det högsta i arvode men det lägsta i omkostnad. Av dessa pengar ska 19-åringen ha sitt studiemedel på 1050 kronor. Då landar vi på ca 3200 kronor i månaden. Jäkligt lågt! När det blir prat på kläder så får jag till svar att vi får hoppas att någon av 19-åringens föräldrar kan bistå med pengartill kläder?! Nu hör till saken att 19-åringen vill ha ett träningskort och vi anser att det ska soc betala. De ger oss till svar att det ska finnas utrymme för det i omkostnadsdelen!! Jag har varit inne på några sidor för att se vad riktlinjerna är för en vuxen ungdom som ska betala hemma. Där står det 3400-3600 kronor i månaden och då inkluderas inte hugienartiklar. Alltså ligger vi redan för lågt.... De är inte lite fräcka när det gäller att utnyttja sina familjehem. Jag har bollat över nu på min sambo så han får ringa vår handläggare. Det är ju taskigt mot ungdomen om den inte ska få träna men anser inte att vi ska behöav betala detta. Så funderar jag på vad nästa steg blir om vi nu skulle gå med på det och betala för kortet. Skönt att få skriva av mig litegrann!
 
därför ska man alltid lösa detta innan placering. :angel

Skriv ned vad det kostar er att ha stora :angel: boende hos er och säg att detta ska ni ha eller så avslutar ni uppdraget bums. Bara ni väljer om ni ska låta er utnyttjas.
det gynnar inte barnet, bara kommunen. Och ni tar väl uppdrag för att hjälpa barn inte avlasta kommuner :roll:


(vi har själva varit där men det är lätt att vara efterklok )
 
Tack för ditt svar!

Det är precis så vi resonerar med. Vi kommer ringa och tala om det för dem med. Att vi inte fick reda på exakt ersättning innan var för att vi blev uppringda onsdag em, skulle ge svar under kvällen och så flyttade ungdomen in till oss på torsdag em. Vi fick bara ett ungefärligt besked på onsdagen vad vi skulle få. :x
 
Skogsmamman sa:
Tack för ditt svar!

Det är precis så vi resonerar med. Vi kommer ringa och tala om det för dem med. Att vi inte fick reda på exakt ersättning innan var för att vi blev uppringda onsdag em, skulle ge svar under kvällen och så flyttade ungdomen in till oss på torsdag em. Vi fick bara ett ungefärligt besked på onsdagen vad vi skulle få. :x


Se också till att lösa detta kvickt. De kan ge er besked samma dag men de kommer säkert försöka förhala det.

Lycka till :banan:
 
Hej!

Vi har haft en ungdom på utslussning. Vi fick högsta arvode och högsta omkostnad utan att behöva be om det. Det kändes bra för då fanns utrymmet för önskemål hos tonårnigen.

Tre
 
Har varit i samma sitts. Vi låg på lägsta omkostnad. Föräldrarna skulle stå för kläder och mopedkort. Detta funkade ibörjan men sen fallerade detta totalt. Tog upp detta med vår handläggare att vi önskade det högsta och att vi då stod för allt. De vägrade. Jag antecknade då under 2mån vad allt kostade som vi la på h*n. Kan säga att det högsta inte räckte till på långa vägar. Vissa barn är väldigt fingerfärdiga och allt går sönder som de rör vid. Då ställde vi ultimatum. Högsta eller flytt. De valde flytt. :littlesad Trodde nog aldrig det, det hade ju gått så bra med allt annat. Bra i skolan, bra föräldra kontakter, bra med nya vänner, vi fick beröm för vårat jobb. :bow . Det blev heller inget avslut på placeringen, h'n bara försvann en helg då h'n fick stanna kvar hemma efter ett umgänges tillfälle. Har inte pratat med h'n sedan dess. H'n känner sig naturligtvis sviken av oss. Vi har inte fått chansen att förklara för h'n att det inte var pga av h'n utan pga soc som det blev så här. Va allt bara tomma ord de sagt till oss? :? , frågorna har varit många. Jag har verkligen legat på soc för svar och ett avslut. Framför allt för våra mindre bio barn som undrar vart h'n tog vägen. Men nu har vi släppt det och har ny placering från annan kommun. Funkar jättebra. Hittills :wink:
Så var beredd på det värsta när ni ställer ultimatum. Idag tycker vi att vi gjorde helt rätt. Det finns bra soc arbetare som tänker på barnens bästa. :razz: p.s nu har de fått lägga ut den där pengen vi begärde flera ggr om. H'n hamnade på instution efter en tid hemma. :littlesad
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp