Jahapp då var det måndag igen...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för ditt svar och tips på kost mammac!

Jag tror absolut att LCHF fungerar; det är bara det att äta en måltid utan ris, pasta eller potatis är för mig så tråkigt att jag inte står ut. Jag älskar verkligen dessa kolhydrater, skulle mycket hellre skippa köttet (äter dessutom bara fågel och fisk) och vad är det för mening med att äta sås om man inte har ris, potatis eller pasta till?

Åh jag önskar att jag kunde vara sån som kan äta på det viset....fördelen som jag ser det är att sockersuget försvinner, gör det verkligen det så skulle det kanske vara värt att prova, trots att jag knappt står ut med ens tanken.
Saknar du inte att äta bröd? Jag provade GI en gång men stod inte ut med att äta så mycket ägg till frukost, jag mår illa när jag äter för mycket ägg och bacon äter jag inte eftersom att jag inte äter kött.

Blir du inte trött på att jämt äta kött/fisk med sallad/grönsaker till? Jag vet inte om det är ngt fel på mig men jag blir jättetrött på mat om jag ska äta så samma saker varje dag.

Och hur gör man när man ska bort eller är på semester (skidresan närmar sig)? Vi säger att jag är bortbjuden och de serverar kyckling med potatisgratäng och kanske lite gröna bönor till eller de kanske serverar lasagne. Vad ska jag då äta? Det blir så jobbigt att behöva ta med sig mat när man ska bort.

Förlåt att jag låter så negativ, det är inte min mening. :oops: Jag är bara så ledsen just nu för det känns som att jag aldrig kommer att gå ner. Vet inte vad jag ska ta mig till. Alla andra bara säger att det är så lätt och att de aldrig varit så mätta och nöjda när de äter olika dieter men så har det aldrig varit för mig. Jag har alltid varit smal och har kunnat äta vad jag vill utan att gå upp i viktända tills jag blev med barn men nu efter sista graviditeten så kan jag inte bli av med övervikten.
Får se hur jag gör, kanske jag provar på det.
Men en till sak undrar jag, hur blir det när man äter som vanligt igen då? Går man upp igen då? För att äta så för evigt skulle jag aldrig kunna tänka mig.
En parentes, vad är bea? Är det bearnaisesås som du menar? :rollhappy:
 
:rollhappy:
..du e kul!!

Tro mig jag älskar kolhydrater, pastarätter är min favorit näst efter smörgåsar...men det är väl därför jag är som jag är :? På VV rek kan jag äta pasta för väldigt liten mängd points - Bra men det leder bara till plufsig het o ingen viktnedgång.

GI -Toppenbra och vettigt koncept, men jag måste hålla reda på hur många kolydrater jag äter men för att leva och må bra är det det bästa för kroppen tror jag.

LCHF - ja du visst kan det bli tråkigt ibland, vad har jag att välja på? Äta det jag vill KH och gå upp i vikt eller stå still?? ...Eller äta lite enformigare men ändock väldigt gott och dessutom gå ner i vikt :? :? :? det är där valet är enkelt för mig :rollhappy:

Vissa kroppstyper är "allergiska" mot Kolhydrater så JAG måste nog alltid tänka mig för...men när jag hr nått min "nöjda" vikt kommer jag att äta enligt GI med lite av långsamma kolhydrater tex max 1dl fullkornspasta, eller en grov macka till frukost eller max 1dl...

Skidresan...ja då skulle det nog bli grillad hamburgare utan bröd men med allt därtill på tallrik eller grillad choritzo utan bröd på tallrik, någon soppa kanske, ost o skinkomelett är ganska god kall...

Festen skulle jag äta av kyklingfilén o grönsaker med en smörklick på...
Lasagnen är svår -hände faktiskt mig jag pillade ut lite köttfärssås och åt sallad och ost (ja det blev torftigt, jag måste ju :smirk: ) Bör äta lite hemma innan...

Till köttfärssås brukar jag koka lite zuccini i strimlor med lite fantasi är det ganska ok...


För mig handlar det om val som fungerar, jag vill ju verkligen gå ner, fuskar jag så drabbar det bara mig själv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tänk posetivt koncentrera dig på det du får äta...1a veckan är jättejobbig, huvudvärk osv...
Betalningen kommer när det faktiskt var neråt på vågen 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 veckan...

Lax, fisk i alla dess former, kyckling kommer man ganska långt på...

kom igen nu! :bounce: :bounce:
C
 
sen finns ju alltid blomkål och broccolimos eller vanligt blomkålsmos som verkligen är gott att äta till mycket. Grlöm inte lite kryddor på och en rejäl klick smör att mosa med.
 
MAmmac, har du testat blomkålsmos?
Mmmmmm.................. :rollhappy:
Istället för pasta kokade vi zuccini och morotsstrimlor.

Om man vill äta bröd tlll frukost kan ni testa detta Sesambröd
1 msk fiberhusk (Fibrex)
2 dl skalade sesamfrö (finns stora påsar vid hälsokosthyllan)
ELLER
2 dl krossade linfrö
ELLER
1 dl av varje sort = 2 dl (vår favorit)
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg
Rör ihop ingredienserna till en lös smet.
Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna, ca 38x24 cm.
Grädda i ca 8 min i 200 (varmluftsugn) eller 225 (vanlig ugn) grader.
Skär i lagom bitar direkt när du tagit ut det ur ugnen.

Det möglar lätt så det bästa är att dela i lagoma bitar och stoppar i frysen.
På kvällen tar jag ut så många bitar som behövs till frukosten.
 
:claphappy: :claphappy: :claphappy:
Men titta fler LCHFare här va kul då kan vi få stöd av varandra när ni är "på" :banan:

Blomkålsmos =mums

"Brödet" har jag inte gjort ännu men längtar tills...

Tro hopp och kärlek, så går det!
C

PS Tia det är kolhydraterna som gör att du blir sockersugen och sugen/hungrig på mer.
 
Haha jaaaa, kom igen nu!!! :bounce:

Det behöver jag verkligen göra. Ok ska nog faktiskt testa det här, men det kommer att krävas en vilja av stål från min sida.
Liten har precis kommit och alla känslor är upp och ned, inte för att man ska skylla på det, men jag är som så många andra en sån person som äter mer när jag stressar. Och det är stressigt när man precis fått ett litet barn, detta är dessutom vår första placering.

Men jag måste ju, mina knän tar så mycket stryk och jag känner hur stel och tung jag är i kroppen och yngre blir jag ju inte... :roll:

Ska ta och läsa lite om att äta lite kolhydrater och LCHF. Jag tror inte att jag kommer att köra det fullt ut men en variant. Jag måste få dricka mer än ett glas vin på helgerna och när det är fest. :banan:
Börjar på måndag, haha, klassiskt!!

Men annars så kör du på som du gjort hela tiden och har inte fuskat men står ändå still? Är det så det är kanske att man står still efter ett tag? Hur mycket ska du gå ner totalt?

Tack för din support, jag behöver den verkligen.
 
Oj flera hade svarat, det såg jag inte innan jag skrev mitt svar.

Tack för tipset om "brödet" Honey, det kommer nog att underlätta det hela för mig.

Blomkålsmos har jag gjort och det tycker jag om.
Men då gör ni t ex blomkålsmos till er själva och annan mat till resten av familjen? Är inte det jobbigt i längden? Usch, nu låter jag negativ igen, jag är ingen negativ person :banan: egentligen, tycker bara att det här med maten just nu är så jobbigt att jag önskar att jag slapp äta helt och hållet.
 
Tia
Vi gör blomkålsmoset till hela familjen, försöker köra så mycket som möjligt lika till både barn och vuxna. Sen är det klart att sönerna äter mer vanlig mat än vad jag och mannen gör.
 
Det varierar, ibland äter alla samma, ibland gör vi både blomkåls- och potatismos.
Det mesta går lätt att variera, vi vuxna tar mer av grönsakerna och barnen får ris, pasta eller potatis till.
Det som är svårt är att grönsakerna helst ska vara "ovan jord"-saker.
Vi gillar ju sånt som legat i skiten ;)

Googla på LCHF+recept så får du fram MASSOR av goda recept!
 
honey sa:
Det som är svårt är att grönsakerna helst ska vara "ovan jord"-saker.
Vi gillar ju sånt som legat i skiten ;)

Jaaa jag älskar verkligen sånt som legat i skiten, haha!

Jag förstår ju att det egentligen inte är så svårt, det är bara det att man måste bestämma sig och sen verkligen fullfölja det.
 
nej men precis så är det ju
alltid svårt att komma igång... sen kör vi inte stenhårt jag och mannen. Äter vettig lchf på veckorna men jag överdriver inte fettet för då orkar jag inte äta någon mat alls om jag dricker te eller kaffe med grädde i på morgonen.

Så lagom med fett och lite kolisar, kan ta en grogg eller så på helgen men det är sällan. Huvudsaken är att gottesuget försvinner och maten smakar bra. Kolisar gör att jag svullnar på magen och det slipper jag med lchf kosten.
 
Lagom är, som alltid, bäst :claphappy:
Själv föredrar jag nog att lägga mina "synder" på ett (eller två) glas rödvin................ :angel
 
:idea: Ha ha ett STORT glas vin per fredag eller två små smakar lika gott....

Jag kör helstrikt!
Har tagit lite kvällssnacks nyss så nu kan jag sussa gott.
3 tunna kalkonskivor med lite majja på :smirk: Det är helt sjukt att det funkar men det gör det.

Tia haka inte upp dig på att jag stått still ett par veckor, jag har gjort små små avstickare som straffar sig nu, men den här veckan får jag syndernas förlåtelse, så på onsdag är det ner igen :wink:
Den här kosten fungerar!!!

Lagar olika rätter ibland, men oftast lagar jag samma till familjen där jag bara tar bort det jag inte kan äta. Såserna blir lite tunna då jag inte reder av dem längre, men goda ändå.
Jag blir mätt och nöjd varje måltid.

Läs på och sov på saken. Det lugnar sig säkert med din placering snart och då orkar du tänka på dig själv, låt det mogna.


Natti natti...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp