Jour?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Omkostnaden 855:- på 1-2 platser är per månad och utgår oavsett om man har barn placerade eller ej. KIkade idag och såg att jag missat att man får mer omkostnadsersättning när man har barn placerat (som ska beräknas på vad vi familjehem får).

Dessa uppgifter var för kontrakterade jourhem men jag antar att man utgår ifrån dessa även om det inte är ett kontrakterar jourhem.

Du hittar dessa uppgifter såhär: Gå in på www.familjehemmet.se (det känner du ju igen :) :) :) ) och så kikar du långt till höger där finns det en läng där det står: Ersättningar 2008 eller något liknande...
 
Hej igen !

Utifrån vad jag fick höra i sommras så behöver man inte gå efter de riktlinjer som finns för kontrakterade jourhem, därav att vissa som tar emot en jourplacering ibland kan få som vid en vanlig placering.
Kommunen eller org ger själva ersättning utan att ha något som de MÅSTE följa så länge man inte är kontrakterat.

Därför man måste vara rätt hård vid en eventuell jourplacering och redan göra klart från början vad man vill ha i ersättning för att ta emot just en jourplacering.
Å andra sidan lär man vara det när det gäller vanlig famplacering också och inte gå på det kommunerna säger som tex : - Vi börjar med den här ersättningen nu och så får vi se längre fram om det är okej eller ej.
Oftast så är det otroligt svårt att förhandla om denna ersättning sedan, tro mig jag vet.

Läste någonstans här i forumet att är man smart nog så går man inte med på lägre , utan man kräver högre ersättning i början, just för att de flesta placeringar oftast är mer tidskrävande osv just i början innan man fått allt att fungera någorlunda.

: )


Måste också tillägga en sak ..
Många påpekar att de inte gör detta för pengarna, och det gör man oftast inte heller.
Men alla vi som öppnar våra hem gör ändå otroligt bra jobb och varför skall inte vi få betalt för det som andra får ?
Ett ex .. En dagisfröken, hon tjänar garanterat mer i månaden än vad vi gör, hon jobbar ca 8h medans vi jobbar 24h.
Hon stöter garanterat inte på de konflikter vi får ta i våra hem.
Hon har betalt under den tiden hon har semester, det har inte inte vi vanliga familjehem.
Oftast så får vi inte ens semester, iaf inte att kunna åka iväg utan barn och slappna av.

Så varför ska vi nöja oss med lite ersättning när vi jobbar över dubbelt så mycket ? : )

En tanke bara. : )

Det vi behöver, är faktist att stå på oss och få lite betalt för det jobb vi också gör. : )

/ Anna
 
O-kontrakterade jourfamiljer brukar betalas med arvodet enl. kommunförbundets rek. delat med 30 för att få fram en dygnsersättning. Dubbel ersättning för helger. Likaså brukar arvodet räknas ut så.

Ja visst är det underligt det här med hur vårt "arbete" värderas. Jag har en gravt CP- skadad pojke, snart 10 år, 120 cm. lång och drygt 20 kg tung. Multihandikappad, inget språk, kan inte sitta eller stå, matas med puread mat, som ska vara näringsberikad och med mycket proteiner. Han har allergi och mot pälsdjur och viss mat , astma och epilepsi och krupp när han blir förkyld. Han ska ha medicin regelbundet. Han är mycket spatisk. Han är hos mig var tredje helg och för det får jag 3277 kr/månad före skatt i arvode. Då har jag hela ansvaret själv, inga hjälpmedel mer än ett bytbord över badkaret. Jag måste ha buss om vi överhuvudtaget ska komma från gården. MEN, om jag vore assistent åt honom hemma skulle jag ha ca. 105 kr/ timme med ob. på kvällar och nätter + alla hjälpmedel som ramp, lyft, höj-och sänkbar säng, egen duch och toa till pojken i anslutning till hans rum. Han har egen buss som används till resor med honom. Dessutom skulle jag garanteras dygnsvila. Som hans skolassistent skulle jag ha ungefär samma betalning, men där är klassläraren ansvarig för allt som rör pojken utom den praktiska omvårdnaden. Skolan är handikappanpassad, maten kommer färdiglagad, och det finns lyfthjälpmedel. Nu har jag haft honom så länge att jag inte säga upp honom av den anledningen att jag inte får betalt efter insats, men inom en snar framtid klarar inte min kropp längre att bära och lyfta honom utan hjälpmedel Och det får man ite som avlastningsfamilj, för jag har ingen anställning och mitt hem är ingen arbetsplats.
Man undrar ju varför vi ska vara någon sorts Florence Nightingale och känna detta som ett kall.
Tyvärr verkar det som de flesta nya familjehems okunskap utnyttjas för att kommunerna ska slippa billigt undan.
Matilda
 
mat-tilda sa:
O-kontrakterade jourfamiljer brukar betalas med arvodet enl. kommunförbundets rek. delat med 30 för att få fram en dygnsersättning. Dubbel ersättning för helger. Likaså brukar arvodet räknas ut så.

Ja visst är det underligt det här med hur vårt "arbete" värderas. Jag har en gravt CP- skadad pojke, snart 10 år, 120 cm. lång och drygt 20 kg tung. Multihandikappad, inget språk, kan inte sitta eller stå, matas med puread mat, som ska vara näringsberikad och med mycket proteiner. Han har allergi och mot pälsdjur och viss mat , astma och epilepsi och krupp när han blir förkyld. Han ska ha medicin regelbundet. Han är mycket spatisk. Han är hos mig var tredje helg och för det får jag 3277 kr/månad före skatt i arvode. Då har jag hela ansvaret själv, inga hjälpmedel mer än ett bytbord över badkaret. Jag måste ha buss om vi överhuvudtaget ska komma från gården. MEN, om jag vore assistent åt honom hemma skulle jag ha ca. 105 kr/ timme med ob. på kvällar och nätter + alla hjälpmedel som ramp, lyft, höj-och sänkbar säng, egen duch och toa till pojken i anslutning till hans rum. Han har egen buss som används till resor med honom. Dessutom skulle jag garanteras dygnsvila. Som hans skolassistent skulle jag ha ungefär samma betalning, men där är klassläraren ansvarig för allt som rör pojken utom den praktiska omvårdnaden. Skolan är handikappanpassad, maten kommer färdiglagad, och det finns lyfthjälpmedel. Nu har jag haft honom så länge att jag inte säga upp honom av den anledningen att jag inte får betalt efter insats, men inom en snar framtid klarar inte min kropp längre att bära och lyfta honom utan hjälpmedel Och det får man ite som avlastningsfamilj, för jag har ingen anställning och mitt hem är ingen arbetsplats.
Man undrar ju varför vi ska vara någon sorts Florence Nightingale och känna detta som ett kall.
Tyvärr verkar det som de flesta nya familjehems okunskap utnyttjas för att kommunerna ska slippa billigt undan.
Matilda


Måste bara säga Oj, vilken insats du gör.
Att du orkar , du måste verkligen vara stark. : )
Förstår dig helt om du en dag ej kan orka mer, hoppas att du på något sätt kan få de hjälpmedel du behöver.

Du vär verkligen en stark människa som orkar detta.
Inte vem som helst som skulle klara ett så tungt arbete, för det är verkligen vad det är.

Massa plus till dig . :)

Ang det du skriver om kommunerna som utnyttjar de ovetande nya familjehemmen, det är skam. . Usch
Förstår inte att dessa socialarbetare ej kan förstå vilket arbete det är man lägger ner.

Ibland kan man undra hur dessa på kommunerna skulle reagera om det helt plötsligt inte fanns alla dessa familjehem som släpper in totala främlingar i deras hem och lägger ner så mycket av sin tid för att hjälpa ?
Förstår faktist inte varför dom inte kan förstå.

Dom skulle garanterat ej nöja sig med att byta med vårt "jobb" och vår "betalning".

Nej fy, ibland blir man inte annat än arg på dom. : (


/ Anna
 
jour

hej ! jag är ny här och har läst lite på forumen här och det har varit jätteintressant.....vad jag undrar är: vi har anmält oss till att bli jourfamilj i en org. som kontrakterad......och en i familjen måste vara hemma på heltid......och man skulle tydligen få betalt som en lön istället då och hälften av lönen om man inte hade barn........är det någon som har erfarenhet av det.........det blir ju liksom mitt jobb är det tänkt..........vad ska man tänka på att fråga i deras intervju.......hur funkar det med a-kassa. sjukkassa. och pesion....tacksam för svar.........mvh sally
 
Kan man verkligen uppbringa sjukkassa/A-kassa osv om man ska bli jourfamilj???
Låter otroligt i mina öron då man måste vara tillgänglig för arbetsmarknaden.... :roll:
 
Om länken till domen inte går att öppna.... så titta och läs under ekonomi/
"Dom i kammarrätten ang. rätt till a-kassa för jourhem" skrivet 10 april av Ina. där länken till domen också finns.
 
jag uttryckte mig nog lite fel.......jag tänker inte uppbringa a-kassa om det blir så att vi blir jourfamilj.......man ska ju alltid vara redo liksom.........men jag vet att man kan ha a-kassa om man är familjehem för då är det lite anorlunda, då kan man ju jobba så då måste man ju kunna stå till arbetsmarknadens förfogande oxå.

nej jag undrade nog egentligen hur det blir den dagen man ev slutar att vara jourfamilj..........kan man börja stämpla då om man inte får något annat jobb........är det a-kasse grundande.
pensions grundande och ungefär hur arvodena ser ut i org och om någon är kontrakterad jourfamilj och hur de tycker det funkar. mvh sally
 
Vi tar ofta jouruppdrag från flera kommuner. Vi vill inte vara kontrakterade eftersom vi vill ha rätten att neka om det inte passar just då.
Vi begär alltid samma ersättning som kontrakterade jourhem och hittills har vi fått det.
Jag tycker att det är en skälig ersättning för man får ju barnen med kort varsel och vet inte innan vad som kan uppstå.
Personligen tycker jag det känns otroligt mycket med den ersättning som det pratas om här när man dessutom jobbar.
Men det är klart alla vill väll ha så mycket de kan, ingen tackar ju nej till dessa summor, men jag skulle aldrig ha mage att begära så mycket. Blev jag erbjuden det visst men inte annars.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp