Jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sack

Guest
:roll: Hej! Någon som är jourhem här? som kan hjälpa oss med ersättnings nivå. Vår Kommun andvänder oss som jourhem, men någon sån betalning får vi inte. Hörde en socialassistent muttra, när vi inte kunde ta imot en placering just då. att det vart så dyrt att anlita jourfamiljen. Är så trött på att bli utnyttjade.
 
ersättning

vår kommun har oss på samma sätt, vi får ingen ersättning och säger nej om det inte passar... men de muttrar inte, de accepterar...
Vill de ha er tillgängliga så be dem betala enligt Kommunförbundets riktlinjer.
 
Hej
vi är också jourhem, men vi har inga problem med kommunen. Alla jourhem här har något förhöjda arvoden, men vi går alla på lösa kontrakt, istället för fasta. Så dyker det upp något akut får vi betalt per dygn, men å andra sidan kan det vara skönt att förbehålla sig rätten att tacka nej precis när man vill.
Tanken nu är att kommunen ska kontraktera några familjer, för olika slags åldersgrupper och behov, och då blir det förhöjda arvoden, trots att platsen kanske inte utnyttjas hela tiden, det är fortfarande en fråga om matchning! Dessa kontrakterade jourhem kommer att utnyttjas istället för organisationernas förstärkta familjehem, eller ännu dyrare HVB-hem, och rimligtvis arvoderas med högre belopp, ex. dubbelt arvode. De kommer även att få mer handledning.
Mitt tips till dig är att diskutera detta med er familjehemssekreterare helt öppet, och vill de inte betala för er hjälp kan ni alltid vända er till en organisation, som betalar högre arvoden.
mvh SaraA
 
Vi har varit jourhem och hade kontrakt med kommunen. Vi fick pengar enligt avtalet som kommunförbundet har rekomenderat. Det iinebar en sunna som vi alltid fick,oavsett om vi hade någon placering och sen omkostander när vi fick placeringar. Det var aldrig några problem. Vi hade diskuterat innan vad omkostnaden skulle gå till och allt annat fick vi extra för. Vi kunde inte tacka nej till någon, men de skulle alltid först matcha om vi redan hade en placering.
 
Ja, vi är jourhem för en organisation och knutna till ett barn och familje-behandlinghem. Vi är jourhem endast för barn mellan 0-3 år. Men jag tror inte att det är så vanligt, de flesta jourhem har ett spann 0-18 år, eller i vissa fall 0-12.
 
Vi hade inget val, vi fick ta det barn som hade behov. Men däremot ska de ju som sagt matcha varandra. Om vi hade en tre-åring placerad här kunde de ju inte placera en tonårsvärsting också. Däremot hade vi en önskan om åldrar och den följdes med ett undantag. Men det var för att det undantag var ett syskon. Jag tror att de flesta komunner som kontrakterar (betalar allltid) kräver att du ska ta emot alla åldrar av barn, annars får man nog vända sig till en organisation. Men du kan även säga till en kommun att du bara vill ha en viss ålder, men då får du bara betalt när du har barn placerade.
 
Jag fick ju inte betalt per dygn eftersom jag var kontrakterad. Jag fick månadsarvode. Jag hade ca 18600 i fast arvode och ca 1700 i fast omkostnad. Detta hade jag varje månad oavsett om jag inte hade några barn placerade. Sen hade jag ca 3900 i månaden i omkostnad för varje barn som bodde här. Man delade det på 30 dagar och så fick jag betalt per dygn. Omkostnaden skattar man inte för, men det gör man för arvodet. Utöver detta så betalade man deras busskort och fall det behövdes inhandlas kläder och medicin od. Omkostnadsbeloppet skulle täcka vardagbehovet som t ex mat och hygien, veckopeng osv. Jag hade fyra veckors semester som jag kunde lägga när jag ville på året, bara jag förberedde dem. Fråga gärna mer!
 
Hej!
Vi har haft uppdrag via en organisation som jourhem. Arvodet var 750 kronor per dag och omkostnaden 250 kronor per dag. Allt "extra" såsom mediciner och kläder fick vi utöver!
 
Hej Fox! Hade du den ersättningen /placering eller var du kontrakterad att ta emot flera placeringar för samma summa arvode? Vilka åldrar tog du emot? För vår del så tycker jag att en stor del av omkostnadsersättningen går till just kläder..... Vad var meningen att din omkostnad skulle gå till med tanke på att du fick extra för kläder, mediciner mm?
Får man fråga vilken organisation du jobbade för!?
Jag jobbar för Gryning.
 
jessie vad hade du för önskemål om åldrar? Blev du/ni jourhem direk eller har ni varit familjehem tidigare? Hur länge har ni jobbat med detta? Har ni familjehemsplaceringar också eller bara jour? Hur många har plac har ni haft sammtidigt? Hur brukar det vara för barnet att hamna i jourfamilj? Alla är ju olika men kan du säga något/några alternativ som är vanliga?
 
Våra önskemål var tonåringar, skolelever eller att de hade sysselsättning i alla fall. Och vi fick tonåringar mellan 13 och 17. Alla hade sysselsättning. Att vi ville ha det så var för att då visste vi att de hade något att göra och var "ur huset" mellan 7 och 16 i alla fall. Mest för att jag skulle få saker gjorda under dagen. Vi var inte familjhem innan, men kontaktfamilj. Sen blev vi bara jourhem. Vi hade plats för fyra, men två var syskonplaceringar. Vid ett tillfälle hade vi tre placeringar, men det var i några dagar bara. Trosta att det egentligaen bara ungdomar som var placerade pga sitt eget beteende så hände det aldrig något här hemma. De var snälla och "lydiga". Naturligvis kände de sig "utanför" och en del av dem stannade mest på sina rum. Alla visste ju att det var för en kortare tid så det finns ju inget behov av att "bli en i familjen". De hade strikta regler vad som gällde här och det funkade bra. Jag jobbar iegentligen inte mer som jourhem men jag har ett rum och ibland ringer de och passar allt och det gäller ett par dagar så är vi inte omöjliga.
 
jessie sa:
Våra önskemål var tonåringar, skolelever eller att de hade sysselsättning i alla fall. Och vi fick tonåringar mellan 13 och 17. Alla hade sysselsättning. Att vi ville ha det så var för att då visste vi att de hade något att göra och var "ur huset" mellan 7 och 16 i alla fall. Mest för att jag skulle få saker gjorda under dagen. Vi var inte familjhem innan, men kontaktfamilj. Sen blev vi bara jourhem. Vi hade plats för fyra, men två var syskonplaceringar. Vid ett tillfälle hade vi tre placeringar, men det var i några dagar bara. Trosta att det egentligaen bara ungdomar som var placerade pga sitt eget beteende så hände det aldrig något här hemma. De var snälla och "lydiga". Naturligvis kände de sig "utanför" och en del av dem stannade mest på sina rum. Alla visste ju att det var för en kortare tid så det finns ju inget behov av att "bli en i familjen". De hade strikta regler vad som gällde här och det funkade bra. Jag jobbar iegentligen inte mer som jourhem men jag har ett rum och ibland ringer de och passar allt och det gäller ett par dagar så är vi inte omöjliga.

detta inlägg är ju ett år gammalt men jag måst efråga ändå.

jag läser inlägget om och om igen och blir illa berörd, jag hoppas jag tolkar det fel :(

de skulle vara "ur vägen" och du skulle vara i fred NIO timmar/dag.
"de hade strikta regler vad som gällde här"
"fans inget behov av att vara en i familjen"
"de höll sig mest på sina rum"

gjorde du detta enbart för pengarna!!? om inte varför annars???
 
Med tanke på att vi fick ungdomar som var placerade pga sitt eget beteende, typ att de rånat minderåriga, stöld, fd drogmissbruk osv så kan man inte lämna de själv hemma ens i en minut. Därav var det bra att de var sysselsatt under dagen så jag kunde handla, gå ut med hunden, gå på utvecklingsamtal och andra typ av möte med soss och skola. Sådana möten hade jag ett antal per vecka. Min lilla fick också lite ensamtid med mig innan de hann hem, i alla fall tre dagar i veckan. Reglerna var att man skulle vara hemma senast nio på vardagar och elva på helger, ingen rökning inne, städa sina egna rum, inget skolk, från skolan, inga lögner och ingen alkohol. De skulle lägga sin tvätt i tvättkorgen, duscha dagligen och meddela sig om de inte kom hem till middag. Skulle de sova borta skulle deras föräldrar och vi först ha godkänt det dagen innan. De fick inte begå brott och inte missbruka under tiden vi hade dem heller. Det var de själv som höll sig på sina rum och som inte blev en del av familjen, men vi tyckte inte det var konstigt och tvingade heller inte dem att umgås med oss eftersom det var jourplaceringar. Den som stannade längst var här i tre månader och han umgick med oss en del, men de flesta stannade några dagar eller några veckor. Trots att det inte hände något allvarligt hemma hos oss så snoddes det pengar under natten och ett vapen smugglades in. Så att de inte fick vara själv i huset tror jag att de flesta kan förstå, därav skulle de ha sysselsättning. Naturligtvis gjorde vi inte detta för pengarna, men jag anser trots det att det är för lite betalt, för det är ett jobb. Det är en inkomst som ska ersättas med en annan........ Eftersom min lilla ofta var rädd på nätterna slutade vi vara jourhem, inga pengar i världen är värt det.
 
Med tanke på att vi fick ungdomar som var placerade pga sitt eget beteende, typ att de rånat minderåriga, stöld, fd drogmissbruk osv så kan man inte lämna de själv hemma ens i en minut. Därav var det bra att de var sysselsatt under dagen så jag kunde handla, gå ut med hunden, gå på utvecklingsamtal och andra typ av möte med soss och skola. Sådana möten hade jag ett antal per vecka. Min lilla fick också lite ensamtid med mig innan de hann hem, i alla fall tre dagar i veckan. Reglerna var att man skulle vara hemma senast nio på vardagar och elva på helger, ingen rökning inne, städa sina egna rum, inget skolk, från skolan, inga lögner och ingen alkohol. De skulle lägga sin tvätt i tvättkorgen, duscha dagligen och meddela sig om de inte kom hem till middag. Skulle de sova borta skulle deras föräldrar och vi först ha godkänt det dagen innan. De fick inte begå brott och inte missbruka under tiden vi hade dem heller. Det var de själv som höll sig på sina rum och som inte blev en del av familjen, men vi tyckte inte det var konstigt och tvingade heller inte dem att umgås med oss eftersom det var jourplaceringar. Den som stannade längst var här i tre månader och han umgick med oss en del, men de flesta stannade några dagar eller några veckor. Trots att det inte hände något allvarligt hemma hos oss så snoddes det pengar under natten och ett vapen smugglades in. Så att de inte fick vara själv i huset tror jag att de flesta kan förstå, därav skulle de ha sysselsättning. Naturligtvis gjorde vi inte detta för pengarna, men jag anser trots det att det är för lite betalt, för det är ett jobb. Det är en inkomst som ska ersättas med en annan........ Eftersom min lilla ofta var rädd på nätterna slutade vi vara jourhem, inga pengar i världen är värt det.
 
Om hon nu gjorde det för pengarna då har hon då inte stora krav om man anser att man tjänar på den summan Jessie fick per mån!! Med den problematiken! Dessutom tror jag att vi alla kan erkänna att det är ganska skönt med lite andrum när man arbetar med de här barnen. och inte bara skönt utan nödvändigt! För barnens bästa, för att orka hålla ramar och regler som är nödvändiga för de här barnen!! På ett vanligt jobb går du hem och är ledig i hela 15 timmar efter jobb + helgerna och lönen är i många fall bättre än i detta fallet. Ingen förstör någonting hemma osv.
Nej att hon skulle göra det enbart för pengarna då tror jag man är fel ute!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp