Känner oss helt överkörda!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla!
I maj blev vi kraftigt förstärkt familjehem till en ungdom som vi trivs oerhört bra med. Problematiken som finns har vi många års erfarenhet av och personkemin är den allra bästa.
Hela familjen tycker mycket om den här ungdomen och allt har känts toppen.
Då ungdomen har bott hos oss i någon vecka ringer placerande kommun och säger att de vill ha oss som jourhem i stället och motiverar det med att ifall inte ungdomen skulle trivas hos oss så finns det ingen uppsägningstid. Och det köpte vi, dumma som vi var.
Placerande kommun har gjort flera hembesök och har berömt oss varje gång och sagt att de tycker att de har gjort en otroligt bra matchning. Ungdomen själv har varje gång sagt att hen har det bra och trivs.
Nu kom de på ett nytt hembesök förra veckan, inte bara socialsekreteraren utan två till. En chef av nåt slag och en till socialsekreterare. Vi tyckte det var lite konstigt men tänkte inte mer på det.
Jag bjöd dem på mat eftersom de hade åkt långt. De var här i två och en halv timme och pratade om ALLT mellan himmel och jord utom ungdomen. Kändes helmysko. Förstod inte riktigt vad hembesöket hade för syfte och varför de kom så många.
Precis då de ska åka så vill socialsekreteraren träffa ungdomen enskilt för ett kort samtal. Vilket socialsekreteraren gör varje gång för att kolla att allt är ok.
Sen far alla tre härifrån och ungdomen går upp på sitt rum.
Sen kommer hen ner och berättar vad socialsekreteraren hade sagt under samtalet. Jo, att hen ska flytta till en annan kommun, den kommun som ena bion bor i. Hen svarade att hen inte alls vill flytta utan bo kvar hos oss.
Så det här beslutet dumpar de på en som nyss kommit in i tonåren, utan att vare sig vi som familjehem eller de biologiska föräldrarna fått höra ett pip.
Föräldrarna är upprörda för de vill att han ska bo hos oss. Vi har en oerhörd bra och öppen kontakt. De känner sig helt överkörda.
Jag och min man känner oss tillintetgjorda. Här satt vi och pratade hur mycket vi tyckte om ungdomen, att vi ska resa utomlands tillsammans till hösten, vi pratade om skolan som hen ska börja i osv. Och ingen av TRE stycken från soss öppnar munnen och säjer att de har beslutat att hen ska flytta! Känns fruktansvärt, kan jag säja.
Men den som mår sämst är ungdomen. Hen har slutat äta, hen säjer att hen vill slå soss och sen aldrig mer se dem. Hen är riktigt arg.
Hur kan de göra så här? Fattar ingenting! Jo, en sak fattar jag och det är att de försöker dumpa kostnaden på en annan kommun. Det är så genomskinligt att det är skrattretande.
Föräldrarna känner sig blåsta för alla deras önskemål och allt de har sagt har nonchalerats. Och det här är en sol-placering.
Att vi som familjehem inte har något att säja till om, det förstår jag. Men man måste väl få slå näven i bordet och ryta ifrån att så här behandlar man inte folk! Man går inte bakom ryggen på ett familjehem, ljuger och spelar fula spel. Man rycker inte upp en ungdom som trivs för att spara på kronor. Man kör inte över bios totalt, beslutar saker utan att de får veta ett pip!!
Visst har jag rätt att få säga min mening? Har någon erfarenhet av sånt här fult spel, av lögner och ett soss som sitter och mumsar av god mat och sen dumpar ett beslut på barnet för att sen bara dra? Och lämna spillrorna till oss.
 
ja men fy farao rent ut sagt. Att de bara "kan"
Lider med er alla och då speciellt den unge.

Tycker ni skall ryta ifrån, samt be biosar göra det med. Gå till högre instans och överklaga.
Vi har rytit ifrån vid ett par tillfällen och det har gått bra, ibland kan man bara inte vara tyst när en liten far illa.
Med tanke på att han är frivilligt placerad så har ju även biosar rätt att neka till en ny placering och enda sättet de då kan få igenom placeringen är att lvua, tufft ja, men ibland det ända som hjälper.

Sänder styrke kramar
 
De tog tillbaka sitt beslut idag!! Föräldrarna ringde och rev i och nu får hen vara kvar, tack och lov. Sociala t.o.m. erkände att de hade gjort fel. :claphappy: Har jag aldrig varit med om tidigare. Men jösses så illa de har hanterat allt. Man upphör aldrig att förvånas.´
Nu kan jag sova gott i natt. Har legat vaken och grubblat över hur framtiden ska bli för detta fina barn i flera nätter. Men nu så är allt lugnt igen. Tack för styrkekramarna!!
 
Oj vilken tur att dom tog tbx beslutet, låter helt sjukt, men hur kan dom tro ni skulle vara kvar som jour hos dom när dom bär sig åt så :littlesad
 
Så glad att allt gick bra för er och framförallt :angel: .
Tyvärr vet ni ju att denna kommun kan göra sådana saker nu så för :angel: skull får nog både ni och bio vara vaksamma .
Hade en sådan kommun för några år sedan och man vill ju inte avsluta för :angel: skull utan biter ihop . De höll på så de år :angel: var placerad hos oss , dom slutade inte trotts anmälningar och tillrättavisningar från länsstyrelsen , dom bara stuvade om folk och fortsatte likadant :littlesad . Som tur var hade jag åxå bio på min sida , annars hade det nog inte gått .
Håller innerligt tummarna att "din" kommun bättrar sig .
 
Trixen, vi var familjehem åt den här :angel: från början, sen ändrade de till jourhem och gav en dålig anledning som sen visade sig vara en lögn. De ville helt enkelt slopa uppsägningstiden. Och egentligen så "jobbar" vi inte med den här kommunen utan med, enligt mig, världens bästa org. Men nu så har kommunen skrivit om kontraktet till familjehem igen och vi kan pusta ut ett tag.
Men som du säjer Nebulosa, om de gör så här en gång så kan de göra det flera gånger. Och det är inte bara ett fel de har gjort i det här ärendet. Det är massor! Så nej, jag litar inte alls på att de jobbar för barnets bästa längre. Jag kommer att vara beredd på vad so helst hädanefter. Men man tycker ju att det borde finnas en gräns för hur klumpig och klantig och opålitlig man kan vara då man är utbildad socionom. Nåt borde de väl ha lärt sig, tycker man. Om inte annat så har man väl folkvett och sunt förnuft. Det behövs det igen utbildning till.
Men skadan är skedd. Vår :angel: vill aldrig mer träffa sin socialsekreterare. Säjer att hen slår sekreteraren då. Och jag förstår mycket väl den frustration och oro som :angel: känner. De håller ju :angel: liv i sin händer och just nu bollar de väldigt vårdslöst med det.

Men fy vad jobbigt ni har gått igenom, Nebulosa! Men som du säjer, då barnet vill bo kvar och vägrar flytta och då bios vill att barnet ska bo kvar, ja, då kan man vinna. Men otroligt att de fortsätter och klantar sig efter flera anmälningar!! Man tycker att de borde skärpa sig då. Ibland undrar man om de gör det med flit.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp