Hej!
Jag förstår inte frågan?
Har socialen som ni arbetar för placerat barn hos er som inte får plats?
Vi familjehem ska inte ta emot fler barn som vi klarar varken (rums) ytmässigt eller arbetsmässigt, ska de börja amortera av våra lån, då är vi farligt ute med vår vårdform, vi ska bara ha dessa barn under "vårdtiden", börjar vi låsa upp oss ekonomiskt går vi snabbt i konkurs, eftersom arbetet är så osäkert.
Att vi sedan godkänner dåliga avtal, är jättetråkigt. Glöm inte bort att vi som arbetar inom familjehemsvård är den äldsta, fattigaste och enkla vården man bedriver inom barnvård, förr hette det fattigstuga, barnhem.
Alla socialförvaltningar vill inte betala många kronor för den fantastiska vården vi gör, utan det är vi så måste sätta våra spelregler INNAN barnen kommer till oss.
Vi har varit familjehem i 14 år, vi har blivit lurade ett antal ggr på "enkla" barn, vi har fullständigt gått in i väggen. Idag har jag lärt mig vad detta är:
Vi har ett fast arvode och omkostnad som vi jobbar för som ligger mycket över deras rekommendationer, men sen får barnen utlands resor varje år och vinter semester i fjällen. Vi ger dessa barn mycket erfarenhet både inom kultur och traditioner.
Och som sagt oss kan de inte lura, men vi kräver inte att de ska betala huslånen åt oss, de ska ingå i omkostnadsdelen som husrum.
Ska vi börja "kräva" rättigheter, då kan vi börja med att de ska betala vår ITPK pensions delen, men det är en annan fråga!!!