köpa större hus

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej allihop! vi vill köpa hus och kommer eftersom vi har tre heltids uppväxtplaceringar :banan: :banan: :banan: att vara tvungna att köpa ett hus som rymmer tre rum mer än vad vi skulle behöva normalt. Att köpa ett hus med de tre extra rummen kommer kosta oss ca 400000kr extra. Kan vi få hjälp
med räntekostnaderna på lånet? Höjda omkostnader el likn?
Har lägsta omkostnaden för alla tre i dag och 6200 i arvode per barn idag.

Tacksam för hjälp!
 
Inget svar till dig, men det ska bli intressant att få läsa vad du får för svar !
Låter i mina öron helgalet OM soc. skulle hjälpa till med husköp, men jag vet ju som sagt inte.
Gör de sånt, vill vi gärna köpa ett större hus också ! :banan:
 
Har för mig att jag läste nått om att om man behöver byta lägenhet eller skaffa sig större så ska dom stå för en viss mellanskillnad, nu kommer jag inte ihåg vart jag läst det. postar om det, om jag hittar det igen ;)
 
Hej!

Tycker som Kråkan att det låter otänkbart att soc ska hjälpa till med nytt husköp. Många av oss får ju jobba hårt bara för att få en rimlig arvodes- och omkostnadsersättning. Jag tror ibland att vi måste vara försiktiga med vad vi kräver att soc ska betala. Om vi ska få igenom rimliga ersättningar och en bättre status för familjehem måste vi fundera på vad vi egentligen vill att de ska ersätta oss för. Jag personligen tycker att det hade varit bättre med att vi blev beskattade på ett annat sätt så att arvodesersättningen inte helt försvann efter skatt.
Jag tror det är annorlunda med lägenhet, särskilt om du hyr(inget ägande). Vid husköp har det ju du som äger och kan dra av räntor o.s.v.
Hos oss har det varit så att soc ser till att det finns plats till de tilltänkta placeringarna innan placeringen sker.


Om du lyckas så är det bara att gratulera!!

Kram Tre
 
Saxat från SKL:s riktlinjer:

"Ersättningen utgår från att familjehemmet tar emot barnet i sin befintliga bostad, vilket innebär att placeringen inte medför högre bostadskostnad eller högre hyra. Hänsyn har tagits till att familjehemmet får kostnader för ökad förbrukning av el, vatten och normalt slitage.
Om familjehemmet behöver byta till en större och dyrare bostad eller göra en om-byggnad kan ersättningen höjas med den merkostnad som uppkommer i form av högre hyra eller högre nettoutgift för ränta och drift i eget boende. Amorteringar på lån kan inte ersättas av kommunen utan blir en kapitaltillgång som tillkommer familjehemmet. Motsvarande gäller då familjehemmet avser att köpa en större bil."

Ta diskussionen med kommunen. Det är väldigt ovanligt att man får hjälp med köp av större hus, eller utbyggnad med för den delen. Allt detta brukar göras upp innan placering, man tar emot barnen utifrån rum och utrymme i sin befintliga bostad. Om kommunen inte hade kollat upp det hos er tidigare så gjorde man ett stort misstag. Varje placerat barn ska ha ett eget rum.
 
Skjutarn sa:
Saxat från SKL:s riktlinjer:

"Ersättningen utgår från att familjehemmet tar emot barnet i sin befintliga bostad, vilket innebär att placeringen inte medför högre bostadskostnad eller högre hyra. Hänsyn har tagits till att familjehemmet får kostnader för ökad förbrukning av el, vatten och normalt slitage.
Om familjehemmet behöver byta till en större och dyrare bostad eller göra en om-byggnad kan ersättningen höjas med den merkostnad som uppkommer i form av högre hyra eller högre nettoutgift för ränta och drift i eget boende. Amorteringar på lån kan inte ersättas av kommunen utan blir en kapitaltillgång som tillkommer familjehemmet. Motsvarande gäller då familjehemmet avser att köpa en större bil."

Ta diskussionen med kommunen. Det är väldigt ovanligt att man får hjälp med köp av större hus, eller utbyggnad med för den delen. Allt detta brukar göras upp innan placering, man tar emot barnen utifrån rum och utrymme i sin befintliga bostad. Om kommunen inte hade kollat upp det hos er tidigare så gjorde man ett stort misstag. Varje placerat barn ska ha ett eget rum.


Okay här kommer lite mer fakta, så här ligger det till, vi bor i hyreshus och flyttade in i en 5rummare för att rymmas med barnen höjde altså våran bostadskostnad för barnens skull med hela 4000kr per månad vi har inte begärt pengar för det. Nu behöver vi flytta och jag tycker det är helt rimligt att få hjälp med den merkostnad i bostadsyta det innebär att ha tagit emot barn och behöva ha en bostad på många fler kvadrat. Omkostnadsersättningen har vi den lägsta(täcker inte i närheten av vad extra hyran innebär) räcker ju bara till annan förbrukning. Det är nog väldigt få som bara råkar ha några rum över som ändå står tomma, dessutom är m2priset väldigt olika beroende på vart man bor, om dom inte börjar ersätta för bostadsyta kommer det inte finnas familjer alls snart i dom större städerna där boytan kostar guld. Ska man förlora ekonomiskt på att ta emot barn, det är väl ett jobb och vad jag vet ska det löna sig att jobba. Jag menar inte att dom ska betala vårat hus, jag menar att den del av lånet som motsvarar de ökade kvadratmeter vi behöver borde soc stå för rent räntemässigt så länge barnen är placerade. Vi har lägsta arvodet också kan jag tillägga, kanske är det där jag ska slå ner näven i stället, jag har ju läst mig till mycket högre arvoden och omkostnadsersättningar på denna sida.
Jag ska nog ta och prata med soc i dag, känner mig grymt taggad!
 
Jag inte heller hört om bidrag för större hus, men jag vet någon som fick hjälp att bygga ut. Dom hade tre syskon som efter några år behövde större plats. Då fick dom 30 000:- för att bygga ut med ett rum och toa med dusch. Givetvis gick det på mer men det var den summan dom fick.
 
Hej!

Jag förstår inte frågan?
Har socialen som ni arbetar för placerat barn hos er som inte får plats?
Vi familjehem ska inte ta emot fler barn som vi klarar varken (rums) ytmässigt eller arbetsmässigt, ska de börja amortera av våra lån, då är vi farligt ute med vår vårdform, vi ska bara ha dessa barn under "vårdtiden", börjar vi låsa upp oss ekonomiskt går vi snabbt i konkurs, eftersom arbetet är så osäkert.
Att vi sedan godkänner dåliga avtal, är jättetråkigt. Glöm inte bort att vi som arbetar inom familjehemsvård är den äldsta, fattigaste och enkla vården man bedriver inom barnvård, förr hette det fattigstuga, barnhem.
Alla socialförvaltningar vill inte betala många kronor för den fantastiska vården vi gör, utan det är vi så måste sätta våra spelregler INNAN barnen kommer till oss.
Vi har varit familjehem i 14 år, vi har blivit lurade ett antal ggr på "enkla" barn, vi har fullständigt gått in i väggen. Idag har jag lärt mig vad detta är:
Vi har ett fast arvode och omkostnad som vi jobbar för som ligger mycket över deras rekommendationer, men sen får barnen utlands resor varje år och vinter semester i fjällen. Vi ger dessa barn mycket erfarenhet både inom kultur och traditioner.
Och som sagt oss kan de inte lura, men vi kräver inte att de ska betala huslånen åt oss, de ska ingå i omkostnadsdelen som husrum.
Ska vi börja "kräva" rättigheter, då kan vi börja med att de ska betala vår ITPK pensions delen, men det är en annan fråga!!!
 
Fia-Lotta sa:
Hej!

Jag förstår inte frågan?
Har socialen som ni arbetar för placerat barn hos er som inte får plats?
Vi familjehem ska inte ta emot fler barn som vi klarar varken (rums) ytmässigt eller arbetsmässigt, ska de börja amortera av våra lån, då är vi farligt ute med vår vårdform, vi ska bara ha dessa barn under "vårdtiden", börjar vi låsa upp oss ekonomiskt går vi snabbt i konkurs, eftersom arbetet är så osäkert.
Att vi sedan godkänner dåliga avtal, är jättetråkigt. Glöm inte bort att vi som arbetar inom familjehemsvård är den äldsta, fattigaste och enkla vården man bedriver inom barnvård, förr hette det fattigstuga, barnhem.
Alla socialförvaltningar vill inte betala många kronor för den fantastiska vården vi gör, utan det är vi så måste sätta våra spelregler INNAN barnen kommer till oss.
Vi har varit familjehem i 14 år, vi har blivit lurade ett antal ggr på "enkla" barn, vi har fullständigt gått in i väggen. Idag har jag lärt mig vad detta är:
Vi har ett fast arvode och omkostnad som vi jobbar för som ligger mycket över deras rekommendationer, men sen får barnen utlands resor varje år och vinter semester i fjällen. Vi ger dessa barn mycket erfarenhet både inom kultur och traditioner.
Och som sagt oss kan de inte lura, men vi kräver inte att de ska betala huslånen åt oss, de ska ingå i omkostnadsdelen som husrum.
Ska vi börja "kräva" rättigheter, då kan vi börja med att de ska betala vår ITPK pensions delen, men det är en annan fråga!!!

Jag ska förtydliga mig igen! Läs noga nu SNÄLLA! då flera verkar ha missuppfattat.
Vi har lägsta arvode och omkostnadsersättning!
Vi är nya (2år) och då är det inte så lätt att veta att det ens är förhandlingsbart.
För att kunna ta emot fosterbarnen flyttade vi till ett större hyresboende, alla har varsitt rum,och god omvårdnad!!.
Vi vill nu köpa ett eget hus och undrar om soc kan hjälpa till med RÄNTAN för de kvadratmeter som barnens rum är (OBS inte amortering)
Eller om man borde föreslå en omkostnadsersättnings höjning i stället.
Frågan är alltså: Vi behöver ersättning för rummen ska vi begära det separat eller ska det läggas i omkostnadsdelen?
Jag kan också passa på att fråga hur mycket ni andra tar per m2 eller/rum eller bjuder ni på det?
 
Tror knappast att det finns någon kommun som vill betala för en "lyxflytt" (alltså inget MÅSTE utan VILL-flytt) då de bedömt att ni har tillräckliga ytor som det är i o m att de valt att placera barnen hos er................
Lägsta eller högsta omkostnad spelar ingen roll........
Vill du/ni påverka den biten så sätt er ner och räkna ut vad :angel: :angel: VERKLIGEN kostar i månaden.
Då har ni underlag att förhandla med.
För det är ju de faktiska kostnaderna som omkostnadsdelen ska täcka.........

Lycka till
 
Jag tror att grunden för att bedriva familjehemsvård är att det finns rum och utrymme för de placeringar vi tar emot från start.
Ska vi "bygga" bo för våra barn, då ska vi starta eget.

Arvode är "lön" för det som ingår i uppdraget.
Omkostnad är vad våra barn kostar, där ingår rekommedationer för vad mat och husrum kostar
därutöver vad fritid och nöjen och ev. tillägg för specifika saker som handikapp och sånt.
Det är viktigt att innan placerade barn kommer så ska man vara överens om ersättningen.

Gå in och titta på Kommunförbundets rekommendationer, där är det uppspaltat efter "förhandling"
 
Vi har hade ett jättestort hus innan vi tog emot, vi satte upp extra väggar för att få fler mindre rum, vi fick inte ett öre för det, utan bekostade det själva med 700kr (bara för att kunna ta emot placeringar...)

Carina
 
mammac sa:
Vi har hade ett jättestort hus innan vi tog emot, vi satte upp extra väggar för att få fler mindre rum, vi fick inte ett öre för det, utan bekostade det själva med 700kr (bara för att kunna ta emot placeringar...)

Carina
Det är ju precis det jag säger, vi betalar också från egen ficka
för att ha plats för våra placeringar. Vi lägger ut 4000kr extra i hyreskostnad varje månad för de placerade! Vi är inte alls snåla barnen har fått stora fina rum! (jag och min man bor i klädkammaren dessutom) men nu kan vi ju inte bo kvar då detta hus ska säljas, vi behöver ett eget hus och jag tycker att det kanske vore dags att säga till att boendet kostar mer än vad dom tänkt sig på soc. Nu har jag lagt in önskemål om ökad omkostnadsersättning som jag hoppas ska kunna täcka rumskostnaderna. Tack o hej
 
Självklart ska ni ha pengar för ökade boendekostnader....... ett rum är absolut 2-3000 i hyra, i Sthlm kanske det dubbla.......
Men förhandla med soss och säg att från o med nu så måste ni ha mer i omkostnad.
Inget snack om saken. :angel
 
Har inte gett mig in i den här tråden då jag vare sig har kunskap eller några klara åsikter i frågan- men önskar nu Solblomma lycka till med sin önskan om höjning av omkostnaden! :wink:
 
mammac sa:
Vi har hade ett jättestort hus innan vi tog emot, vi satte upp extra väggar för att få fler mindre rum, vi fick inte ett öre för det, utan bekostade det själva med 700kr (bara för att kunna ta emot placeringar...)

Carina

Ha ha ...7000kr ska det vara sorry!
 
Ja du kan alltid försöka! Hade duinte haft placeringarna hade ni ju kunnat köpa ett mindre hus,,,ökad omkostnad tycker jag verkar rimligt! Lycka till...

Med mitt inlägg menar jag att vi sa att vi måste göra ett rum till...o de låtsades somdet regnade!... Men jag vill att barnen ska ha det bra hos oss så vi bara gjorde iordning utan att bråka om det. Jag tycker det säger mer om soc än om oss :angel

Som sagt höj omkostnaden,,,blir npg lättare att få igenom
:banan: Carina
 
Vi bor i ett dyrt område Stockholm och det är en FAKTISK kostnad att vi tar 2200 kr7/rum(ej amortering)
Men det begär vi INNAN avtalet skrivs.

Jag kan förstå Er situation. bara för att soc köpt platser i Ert nuvarande boende så är det upp till Er att flytta. MEN då får du förhandla och vara tydlig med att :från och med datumxså vill ni ha xxxx kr/ rum. Annars finns det andra kommuner.

För det är ju klart att soc vill att ni bor kvar. det är ju billigare.

Det finns ett gottargument du kan diskutera med soc. barnen får det ju mycket bättre med en trädgård att gå ut i. bättre ytor att leka på. Att kunna ha en hoppmatta och egna gungor. Börja odla mm mm du vet säker fler argument. men vartydlig med att BARNENs standard höjs då ska även deras omkostnad höjas.
Tycker du ska ringa direkt.....
 
Hmm, hyra för rummen ? Dum fråga kanske, men tar ni det utöver omkostnaden ? Säg att ni har 6000 i omk. Får ni då EXTRA för hyran då ? Typ 2000
 
Nej vi får inte extra men just därför ska vi ha högsta omkostnaden.
Däremot våra kompisar som är kontrakterade jourhem har alltid 2000:- i extra omkostnad för rummen varje månad även om dom inte har placeringar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp