Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mama sa:Hej! Ni kan inte ansöka till tingsrätten om att få bli särskilt förordnade vårdnadshavare - det måste soc göra. Det ni däremot kan göra är att ansöka till placerande socialnämnd skriftligt och begära att få bli särskilt förordnade vårdnadshavare. Händer inget eller ni får negativt svar utan förklaring som ni kan acceptera - så bussa länstyrelsen på dem! :evil:
Lycka till!
Mama
Jade sa:Ansökan om annan vårdnadshavare kan sökas av nuvarande vårdnadshavare ELLER sociltjänsten i den kommun, där barnet är folkbokfört. Ansökan lämnas till tingsrätten och är ett enkelt dokument som en jurist kan upprätta.
Enligt lag ska det övervägas att vårdnaden flyttas över tilll familehemmet, när barnet varit placerat i tre år. Det kan ske frivilligt från nuvarandevårdnadshavare/biologiska föräldrar. Det måste inte gå tre år.
I vissa fall saknas vårdnadshavare som kan fungera som sådan och fatta beslut för barnets bästa.
Tusen tack för svaret ni anar inte så arg jag är på soc. som väntar o väntar, vårt barn är 7årrrr och har inte träffat biosarna på 1år o 3mån plus att det är andra gången som mamman gör så, förra gången gick det 1år, pappan har vi träffat 2ggr på 6år???!!! vad väntar soc. på????
Precis som du sa det var en tröst att barnen kan välja själv vid 15år.
Kram på er alla Ingrid
När barnet har fyllt 15 år kan det själv ge medgivande till vårdnadsöverflyttning. Detta är det inte många som vet. Ha det i åtanke, om allt verkar hopplöst, att en dag...
hiahia sa:Vad har dom för orsak att inte göra en vårdnads överflytt.
Har aldrig hört något liknande..Min tanke är att den kommunen kanske har för lite att göra så att en vårdnadsöverflytt kanske innebär ännu mindre arbetsuppgifter. Då kanske någon måste bli avskedad. Om det nu inte finns några bio som sätter käppar i hjulen så fattar jag inget av din kommuns resonemang. Kämpa på . lycka till
hiahia sa:Stå på er. Finns inget umgänge nu så kommer det sannolikt inte bli det senare heller. och vad nu imgänget skulle ha med det att göra begriper jag inte.För vem tänker man på umgänges delen.... barnets bästa eller bio???