Lönebortfall

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har varit hemma med beviljat lönebortfall i 2 månader, pga att "vår" kille inte kan lämnas ensam hemma då han stjäl... Nu vill soc. att jag ska börja jobba igen, alltså vill de ta bort löneersättningen from februari. De har frågat om han har stulit något mer sedan jag har börjat "bevaka" i stort sett varje steg han tar. NEJ, det har han inte. "Men vad bra, då stjäl han ju inte längre !" VILKA BLÅSTA IDIOTER, ursäkta mig, men han har ju verkligen inte haft en enda chans när han inte har varit hemma ensam.......!!!! Ibland (eller rätt ofta faktiskt) undrar man hur dumma dom får vara egentligen :bounce:
De tycker alltså att eftersom han inte har tagit något när jag varit hemma har han slutat sno grejer och då kan jag börja jobba.......... :roll:
Detta ska diskuteras i veckan och ett beslut ska fattas. Vi totalvägrar att lämna honom ensam, då får han hellre flytta. :littlesad Det är nämligen ingen, just det INGEN som vill ersätta oss för stölderna som har skett tidigare . :x Nån som har nått tips...?? Allt annat har förbättrats sedan han kom hit, så vi trivs och han med. Skulle vara hemskt om det ska brista på stölderna.. :bounce: Hur gör man ???????????
 
Men hur länge kan man kräva sån ersättning då ? Jag har förstått att det bara beviljas för ytterst korta perioder... Och att det inte är populärt att kommunerna tvingas betala ut sådant :roll: Men...alternativet är att han inte får bo kvar här, vi har ingen lust att chansa på att bli bestulna liksom...... Speciellt inte då ingen vill ersätta förlusterna ! Sen är det väldigt jobbigt att inte få ett längre besked än månadsvis, det är ju iallafall en hel lön det handlar om :roll:
 
De kan bevilja längre, men de vill inte "riskera" att behöva betala längre än nödvändigt.

Här kommer mitt tips:
Gå med på att gå tillbaka till arbetet, MEN då ska alla era andra krav stå inskrivna i ett avtal (ert nuvarande behöver då skrivas om och det INNAN du går tillbaka till arbete). Tex att om ni blir av med något så ska kommunen ersätta er för kostnaden.

Skriv ner era krav, och kan de inte gå med på dem ja då blir det ju ett dödläge. För visst är det så att om man inte får chansen att stjäla så gör man ju inte det... Men kan kommunen garantera att det inte sker igen och vad händer om det sker, vem ska ta kostnaden?

Lycka till!
Sara
 
Finns det möjlighet att jobba medan grabben är i skolan?
Det beror ju mycket på vilket jobb du har hur din arbetsgivare ställer sig till det.
Likaså skulle du behöva få ersättning om grabben är sjuk och vid skollov.
En förutsättning är ju också då att han inte har egen nyckel till ytterdörren och kommer in när huset är tomt...............
(USCH vad hemskt det här låter :cry: )
Är det SÅ soc vill att han ska ha det?????
Vaddå "ha samma förutsättningar som biobarnen i familljen???? :evil:
Blir så arg :x .......................Som ni kanske märker :angel

Saras förslag att skriva nytt avtal där det klart och tydligt står att soc SKA ersätta er är också bra.
Ställ krav!

Lycka till
 
Jag är tyvärr (?) arbetssökande, som soc bad mig "lägga på is" ett tag /tills vidare .
På gott och ont ....... Jag måste jobba heltid för att vi ska klara ekonomin, men det skulle ju inte fungera med killens skoltider och han är ju liiite för stor att gå på fritids :roll:
Dessutom är det en specialskola, men väldigt oregelbundna tider :bounce:
Det där om att skriva avtal om att soc ska ersätta stölder...Dom VÄGRAR, det är biosarnas ansvar. ...och dom VÄGRAR också !!!!!!!!!!!!!!!! :twomad:
Det ser inte hoppfullt ut för vår kille, ingen vill ta emot nån som snor allt som kommer framför ögonen, och ingen vill ta på sig ersättningsansvaret frivilligt :x
ETT är klart iallafall, VI ska inte behöva stå för dessa kostnader, vi gör sååå himla mycket för denna kille i övrigt. Hur mkt vi än gillar honom så kommer vi inte ha honom boendes här på de villkoren :littlesad
 
Kan bara hålla med de andra. Stå på er.

Som familjehem ska vi inte förlora på att ta emot dessa barn.

Tror de att de kan hitta ett nytt hem åt honom?? Lycka till till det. De är ju sanslösa!

Det är ju självklart att ett barn som punktmarkeras inte kan hitta på dumheter.

Vill skicka stöttningskramar till er!
 
Det konstiga med soc.s resonemang är att de anser att man kan chansa på att killens beteende "självläkt" under dessa två månader av tillsyn. Inte resonerar man så man så om det finns en annan orsak till tillsynsbehovet. Jag tänker på mina tre :angel: som alla har ett dygnstäckande tillsynsbehov pga utvecklingsstörning, inte skulle nån komma på tanken att lämna dessa ensamma bara för att det inte inträffar några allvarliga incidenter då man passar dem.
 
Att bli fri från snattandet tar längre tid än två månader.

Jag hade en tjeja som snattade när hon var mindre. Hittade alltid saker som var ngn annans i hennes rum. Men kunde inte bevisa det.

Så en dag drog jag en rövare och sa att butikskillen ringt hem och sagt att hon snattat. Storebror hade sett henne gå in i butiken.

Jag såg på henne att det tog. Hon fick följa med ner till butiken och höra när jag sa till butikskillen att hon var portad där. Att såg han henne fick han sparka ut henne.

Ett år hade hon butiksförbud på egen hand. Alltså att hon inte fick gå in utan sällskap. Var jag med så var det ok, men hon fick inte gå utan att jag såg henne.

Sen när jag släppte på det var hon nog 10-11år, minns inte riktigt när jag konfronterade henne.

Då var hon botad, men jag hade misstankarna kvar länge, var alltid på helspänn.

Idag är hon 18 och väldigt noga med vilket som är ditt och mitt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp