lönebortfall

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Långt kvar men tiden går fort. I Augusti tar mitt lönebortfall från soc slut och dem tänker inte förlänga det. Problemet är att liten inte kommer att klara mer än 15 timmar på dagis och då är det enbart av den anledningen att JAG behöver avlastning som liten går dit. Soc har själva sagt att det är stor risk att liten inte fixar mer men att betala lönebortfall det vill dem inte.. Dem resonerar som så att det är ju många familjehem där man väljer att vara hemma, arbetar om vartannat eller trollar med knäna.... Att jag inte kan få lönebortfall för all framtid förstår jag.
Nej jag tar inte detta men jag behöver lite råd i hur jag kan förhandla. Höja arvodet till högsta funkar för mig och det finns mycket att motivera det med. Har ni fler förslag? Finns det något i skl att luta sig mot?
Fanns inget vid förfrågan om att övergå från jour till famhem att dem letade efter ett famhem som kunde vara hemma på heltid.
Om dem tvärvägrar, hur tänker jag då? Vad har dem för öm tå att stampa riktigt hårt på?
 
Jag vet inte,känns lite tidigt att ens ta ställning till det nu.Mycket hinner ju hända den här tiden som är kvar. Man kanske kan pröva ? Trappa upp försiktigt under de här halvåret.
Nu har jag inte hela bilden. Men vet inte om soc tänker att de flesta barnen ska sträva efter att man ska kunna leva så normalt som möjligt.Sen fungerar de ju inte alltid. Men de finns gånger när jag aldrig tror att de går ,,,men så fungerar det. Det är ju en avlastning o komma tillbaka o arbeta o umgås med arbetskamrater med.. Eller vill du hellre vara hemma ? Om du får välja fritt ?
 
Vi har inte ens fått våra barn placerade hos oss än (överslussning pågår) och ändå har vi fått klart för oss att i augusti är lönebortfallet slut och det är dags för förskola för båda barnen (småknattar). Idag är det otänkbart att tänka sig att dom skulle klara av förskola alls, förra familjehemmet har inte haft dom på förskola då barnen inte är redo för det (av flera anledningar).

Jag resonerar såhär. Vi får se hur det blir i Augusti, det kanske är kalasbra då och barnen kan börja på förskola. Det kanske bara funkar med 50-75 % och då får vi ta upp det med handläggaren. Om dom inte godtar det så tar vi hjälp av BUP som då kan avgöra vad som är bäst för barnen. Ibland är det vettigt att ta in proffs som kan både få soc att tänka om... men även få oss som familjehem att tänka om.

Avvakta och se, koppla in BUP redan nu om det är såna bekymmer med barnen att du inte anser dom klara av förskola. Då har du någon i ryggen som kan stötta dig när det är dags för lönebortfallet att omförhandlas.

Glöm inte att få hjälp så att du kan förbereda barnen på bästa sätt inför förskola, det ska vi börja med så snart som möjligt.
 
Ja dagispersonalen kanske har lite o komma med,de brukar känna av vad som funkar o inte funkar och som sagt e de kanske lättare när han ser samma.
 
liten har ptsd, mycket otrygg, gränslös, självskadebeteende, utåtagerande, anknytningsproblematik och en hel därtill... Har ett helt team inkopplat runt liten som alla är eniga, detta tar låååång tid och 15 timmar max som avlastning för att jag inte ska köra slut på mig. Vi får se när tiden är inne, tack för svar!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp